Ditte er populær influencer: - Mange kan ikke forstå, at jeg tager betaling for mit arbejde

En række tilfældigheder har ledt 30-årige Ditte Estrup fra Arden til at være succesfuld på Instagram. Men succesen har også en bagside.

Se “Når livet tager en drejning” om Ditte Estrup nederst i artiklen eller på TV2 PLAY.

Ditte Estrup taler hurtigt, mens hun præsenterer det ene sæt tøj efter det andet.

Cirka 60 forskellige stykker tøj og sko skal vises frem til de omkring 126.000 personer, der følger hende på Instagram.

Ditte Estrup
Foto: Daniel Mikkelsen

Ditte lever af at være en levende reklamesøjle.

Når hun anbefaler sine følgere at købe et produkt, så virker det – det kan de tydeligt mærke hos webshoppen Pistacia i Hadsund, der jævnligt har hende på besøg, når hun skal vise tøjet frem på sin Instagram-profil.

quote Mine veninder siger ofte til mig, at de ikke forstår, hvordan jeg kan klare det med de beskeder, jeg får

Ditte Estrup

- Det betyder ekstremt meget. Uden hende tror jeg ikke, der var så meget Pistacia. Hun gør det rigtig godt og hjælper os rigtig meget, siger Mette Lykke Jensen, der er SoMe-ansvarlig ved webshoppen.

Skabte sin egen stilling

Ditte Estrup opdagede Instagram, da hun var souschef ved Modstrøm. I første omgang troede hun, at det var et redigeringsprogram.

Hun oprettede en profil til både sig selv og butikken. Her kunne følgerne se med, når hun viste tøjet, man kunne købe hos Modstrøm.

Ditte Estrup er butiksuddannet.
Ditte Estrup er butiksuddannet.
Foto: Privatfoto

Og så skete der det, der skulle blive den spæde start på Ditte Estrups karriere som influencer: kunderne kom ind i butikken for at købe tøjet, fordi de havde set det på Instagram.

- Jeg har selv skabt min stilling. Jeg har aldrig haft en plan med det, siger Ditte Estrup.

Nej tak til kjole som betaling

Influencere kan aflønnes på flere måder. Når Ditte Estrup arbejder for Pistacia, er der på forhånd aftalt en fast pris.

Man kan også indgå affiliate aftaler, som kort forklaret betyder, at influenceren aflønnes ud fra de resultater, de skaber. Laver man for eksempel en reklame for en webshop, kan man aflønnes med en procentdel af salget.

- Der er nogle gange nogen, der synes, det er vildt, når de hører, hvad man tager i betaling. Men jeg tror aldrig, der er nogen, der har tænkt over, hvad prisen er på en annonce i avisen, siger hun.

Ditte Estrup oplever stadig ofte, at folk ikke kan forstå, hvorfor influencere skal have løn.

- Nogle spørger for eksempel, om jeg kan reklamere for en kjole, hvis jeg så får kjolen. Men det giver jo ikke smør på brødet, siger hun.

Ditte har desuden både en revisor og en agent tilknyttet. Agenten hjælper hende, når der kommer forespørgsler på større kampagner.

Meget af Ditte Estrups indhold bliver optaget i hjemmet i Arden.
Meget af Ditte Estrups indhold bliver optaget i hjemmet i Arden.
Foto: Daniel Mikkelsen

- Jeg har for eksempel fået en stor aftale hjem med et make up-brand, hvor jeg skal rejse til Rom. Der er det rart, at min agent forhandler for mig, for det kan nogle gange være svært selv at sige, hvad man koster, siger Ditte Estrup.

Stor frihed

Arbejdet som succesfuld influencer har medført en stor frihed. En frihed, som er kommet hele familien til gode.

Ditte er gift og har døtrene Hannah og Søs med manden Thomas Meier Vraa. I sommeren 2022 sagde Thomas sit job op for at være ansat i Dittes firma i en periode.

Ditte Estrup
Foto: Privatfoto

Derudover indgår Ditte Estrup samarbejder, hvor hun reklamerer for familieoplevelser, og det har betyder flere rejser.

- Vi og vores børn har fået lov til at opleve mere, end vi turde håbe på. Det er megadejligt, og vi er virkelig heldige, siger Thomas Meier Vraa.

Grove beskeder

Selvom det kan se nemt ud, når Ditte Estrup smager på lakridser eller prøver sko hjemme i huset i Arden som led i en reklame, er der også en bagside.

På sociale medier kan tonen være hård, og hun modtager jævnligt grove beskeder, ligesom hun også oplever, hvordan folk skriver om hende i anonyme fora.

- Mine veninder siger ofte til mig, at de ikke forstår, hvordan jeg kan klare det med de beskeder, jeg får – for de ville blive kede af det, siger den 30-årige influencer.

Ditte Estrup optager en reklame for sko til sin Instragramprofil. Hun har hyret Charlotte Sørensen fra New Content til at hjælpe med optagelserne.
Ditte Estrup optager en reklame for sko til sin Instragramprofil. Hun har hyret Charlotte Sørensen fra New Content til at hjælpe med optagelserne.

I starten gjorde det ondt, når andre delte deres ufiltrerede holdninger om hende, men efterhånden rammer det hende ikke længere.

- Jeg er blevet rustet af det, og jeg er også blevet meget mere voksen, siden jeg startede. Jeg ved, hvad der er rigtigt og forkert, så at folk skriver noget, der ikke passer, gør mig ikke ked af det, siger hun.

Hun har dog ét ømt punkt – sin familie.

- Jeg har altid sagt, at hvis det lige pludselig kommer til at ramme mine børn, så skal jeg ikke være på det medie mere, siger hun.

Ditte Estrup håber på, at der bliver en bedre tone på de sociale medier.
Ditte Estrup håber på, at der bliver en bedre tone på de sociale medier.

Hun regner ikke med, at hun skal være på Instagram for altid. Men lige nu trives hun med det.

- Jeg sætter stor pris på det lige nu, og selvom der er dårlige sider af det, er der allerflest gode. Det er jo derfor, jeg stadig er der, siger hun.

Se “Når livet tager en drejning” om Ditte Estrup lige her: 

Fra ekspedient til influencer - Når livet tager en drejning (S1:E6)

Seneste nyt

fra Nordjylland