Nordjyske influencere kæmper for gode arbejdsforhold online: - Du er mit arbejdsmiljø

Har du tænkt over, at din adfærd online er en del af andre menneskers arbejdsmiljø?

’Det her er min arbejdsplads, og du er mit arbejdsmiljø’ og ’Tænk, hvis det var omvendt’.

Sådan lyder navnene på to nye kampagner, der skal sætte fokus på arbejdsmiljøet for personer, der arbejder på digitale platforme.

Kampagnerne er lavet af de to nordjyske influencere Alexandra Staffensen, der står bag bloggen Migogmintinderbaby, og Guld-Dennis.

- Jeg har haft lange perioder i mit liv på de sociale medier med ondt i maven, hver gang jeg åbnede min indbakke. Hvor ville jeg ønske, at vi i stedet kunne løfte hinanden og hylde hinanden, når man står frem med noget sårbart, siger Alexandra Staffensen om deltagelsen i projektet på sin Instagram-profil.

Et mindre reguleret arbejdsmarked

Kampagnerne bygger på idéer og budskaber fra et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan man kan forebygge krænkende handlinger blandt unge, udarbejdet af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

- Vi håber, at vi med denne kampagne får gjort opmærksom på, at mange unge, der har onlineplatforme som arbejdsplads, bliver udsat for krænkende, grænseoverskridende og chikanerende adfærd fra kunder, seere eller følgere, siger seniorforsker ved NFA, Johnny Dyreborg.

Ifølge forskningscenteret er hate, krænkelser, chikane, trusler og diskriminering eksempler på nogle af de psykosociale risici som forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, ureguleret og udføres alene.

Når man arbejder alene, og arbejdet udkommer digitalt, er det et mindre reguleret arbejdsmarked, og det kalder ifølge NFA på viden og nu også handling.

- Med dette projekt prøver vi at finde nye, og nogle vil nok tænke utraditionelle, veje til at forebygge disse krænkelser, siger Johnny Dyreborg.

Nordjyske frontpersoner

Kampagnerne er lavet for en bred gruppe af onlinearbejdere såsom influencere og gamere og platformsarbejdere, som madbude og rengøringshjælp, som modtager deres opgaver online, men udfører dem offline.

Formålet er at ramme de kunder, følgere og seere, som bruger det, onlinearbejderne producerer.

De to nordjyske frontpersoner har hver udarbejdet en kampagne.

Sæbynitten Guld-Dennis har produceret en video med budskabet ’Tænk, hvis det var omvendt’. Den er rettet mod krænkende handlinger fra private kunder, der benytter sig af digitale platforme til at få deres fastfood bragt til døren eller til at booke rengøring til private hjem.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.


Mens Alexandra Staffensen, der oprindeligt er fra Nørresundby, bruger sin Instagram-profil til at sætte vanskelige emner og hadefulde beskeder på dagsorden med sloganet ’Dette er min arbejdsplads, du er mit arbejdsmiljø’.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Nu deler jeg det med jer med et ønske om, at det når ud, hvor det skal. Og at det måske kan starte en dialog ude i samfundet. Både mellem voksne, men også mellem voksne og børn, siger Alexandra Staffensen.


Seneste nyt

fra Nordjylland