Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Anklageren spurgte igen og igen om 37-årig havde slået Mia ihjel - hver gang afviste han

Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Den 37-årige mand, der er tiltalt for drabet på Mia Skadhauge Stevn, forklarer, at hun døde efter et fald.

Ikke en eneste gang ringede den 37-årige mand, der er tiltalt for drabet på Mia Skadhauge Stevn, 112, selvom han i byretten i Aalborg har forklaret, at Mia Skadhauge Stevn tog et voldsomt fald i et skovområde ved Hammer Bakker.

Faldet var ifølge den tiltalte så voldsomt, at Mia Skadhauge Stevn ikke kunne sættes på bilens passagersæde på grund af smerter, så han lagde hende i bilens bagagerum, hvor hun tiltagende fik det dårligere.

DET ER DEN 37-ÅRIGE TILTALT FOR

Den 29. marts 2023 fremlægger Nordjyllands Politi og Anklagemyndigheden tiltalen mod den 37-årige mand, der siden februar 2022 har været sigtet for drabet på Mia Skadhauge Stevn.

Af anklageskriftet fremgår det, at Nordjyllands Politi mener, at den 37-årige både har voldtaget og dræbt Mia Skadhauge Stevn og siden haft usømmelig omgang med hendes lig.

Ifølge Nordjyllands Politi skulle den 37-årige have tvunget den nu afdøde 22-årige Mia Skadhauge Stevn til samleje og andet seksuelt forhold end samleje den 6. februar 2022. Samme dag mener Nordjyllands Politi, at den 37-årige tiltalte mand har dræbt Mia Skadhauge Stevn ved at have udsat hende for betydelig lemlæstelse, blandt andet i form af kvælning. I anklageskriftet står der ligeledes, at den 37-årige efter drabet har parteret den afdøde 22-årige kvinde i sit hjem i Vendsyssel, inden han fordelte ligdelene i Dronninglund Storskov.

Den 37-årige nægter sig skyldig i både voldtægt og drab, men han har i byretten erkendt usømmelig omgang med lig.

Tiltalen er en beskrivelse af, hvad Nordjyllands Politi mener, der er foregået i dagene fra den 6. februar 2022 til den 9. februar 2022. Det er op til byretten i Aalborg at vurdere, om den 37-årig er skyldig i tiltalen eller ej.

Flere gange havde han mulighed for at ringe efter hjælp, men på flere spørgsmål fra specialanklager Mette Bendix forklarede han, at han vurderede, at han selv kunne komme til sygehuset hurtigere.

- Jeg føler stadig, at jeg har kontrol over hende, og jeg kan køre hurtigere, end ambulancen ville kunne nå at komme, forklarede den tiltalte i retten.

Mærkede ingen puls

Mens den tiltalte kører fra området ved Hammer Bakker med Mia Skadhauge Stevn i bagagerummet, fortæller han, at han undervejs holder kontakt med hende.

- Da vi kommer tættere på kirken (Hammer Kirke, red.) kan jeg ikke komme i kontakt med hende mere, og jeg prøver i stedet at tage hendes hånd og siger, at hvis hun kan høre mig, så skal hun trykke mig i hånden, og det gør hun. Det gør, at jeg stadig tænker, at der er håb, og så kommer vi længere op mod kirken.

- Jeg husker ikke, om vi er forbi kirkens parkeringsarealer, så holder det op med, at hun giver besked med et tryk, og så er hun helt ukontaktbar, forklarer den tiltalte, mens han flere gange måtte stoppe op i sine sætninger og begynde forfra, fordi han græd under forklaringen.

Den tiltalte forklarede i retten, at han kort tid efter mærkede, om Mia Skadhauge Stevn havde puls, men på trods af flere forsøg kunne han ikke mærke nogen puls. Alligevel ringede han ikke efter hjælp, og han forsøgte heller ikke at genoplive Mia Skadhauge Stevn.

- Det forsøgte jeg ikke. Jeg følte, at det ville gøre ondt værre, forklarede den tiltalte.

Kørte mod sit hjem og ikke sygehuset

I stedet valgte han at køre videre. I retten forklarede han, at han fortsat havde tænkt sig at køre mod sygehuset i Aalborg, men da han kommer til et kryds, hvor han kan køre mod venstre og sygehuset eller mod højre og retning mod hans hjem i Flauenskjold, drejede han mod hjemmet i Flauenskjold.

- Jeg blev rigtig bange og følte mig magtesløs, forklarede den tiltalte.

Hvad blev du bange for?, spurgte anklageren.

- Hvad der skulle ske, og hvad der var sket. Jeg kunne ikke forstå det, svarede den tiltalte.

Fakta om nævningesager

- Sagen om drabet på Mia Skadhauge Stevn kører som en såkaldt nævningesag. Nævningesager er sager, hvor anklageren kræver fængselsstraf på fire år eller mere, eller hvor den tiltalte kan blive dømt til forvaring eller anden anbringelse.

- I byretten består en nævningesag af tre juridiske dommere og seks nævninge i et nævningeting.

- En nævning er en person uden juridisk uddannelse, som udpeges til at være med til at afgøre skyldspørgsmålet i visse straffesager.

- Hver dommer og hver nævning har én stemme. Nævningene afgiver altid deres stemme først.

Kilde: domstol.dk

Hvorfor kører du mod dig selv og ikke sygehuset?, spurgte anklageren.

- Jeg kunne ikke tænke fornuftige tanker. Jeg valgte ikke det logiske valg, jeg kørte bare hjemad, svarede den tiltalte.

"Havde du slået hende ihjel?"

På vejen hjem mod huset i Flauenskjold begynder den tiltalte at blive bange for, om han kunne få skylden for, hvad der efter hans mening skete med Mia Skadhauge Stevn, forklarede han i byretten. Anklageren spørger flere gange den tiltalte, om han var mest urolig for ham selv eller Mia Skadhauge Stevn, der lå livløs i den tiltaltes bil.

Man kan ikke se, at du prøver at køre hende mod Aalborg, og du ringer ikke 112, og du prøver ikke at give genoplive hende - prøvede du på noget tidspunkt at hjælpe hende?, spurgte anklageren.

- Ja, svarede den tiltalte.

Havde du slået hende ihjel og prøvede at skjule hendes spor?

- Nej, svarede den tiltalte prompte.

Du hjælper hende ikke, sagde anklageren.

- Jeg giver hende psykisk førstehjælp, svarede den tiltalte.

Det er ikke for at skjule dine spor?, spurgte anklageren igen.

- Nej, svarede den tiltalte igen.

Er du sikker?, spurgte anklageren insisterende.

- Det er jeg helt sikker på, svarede den tiltalte.

DERFOR FORTÆLLER TV2 NORD OM SAGEN

- Drabet på Mia Skadhauge Stevn var en så alvorlig sag, at det satte spor i hele Danmark, siger Anders Leonhard, der er redaktionschef på TV2 Nord og fortsætter:

- Som medie har vi pligt til at beskæftige os med alle slags sager, som har indflydelse på befolkning og samfund, også selvom de er brutale som denne sag.

- Derfor har vi valgt at gå ind og dække sagen tæt og i respekt for de pårørende, afslutter redaktionschefen.


Busser kører allerede på strøm - nu skal vognmænd over i elbiler

Foto: Nordjyllands Trafikselskab

Nordjyllands Trafikselskab vil have sat yderligere skub i den grønne omstilling.

De fleste nordjyske busser kører allerede på el, brint eller biogas, og nu skal også de biler, der bliver brugt til flextrafik, være emissionsfrie.

Nordjyllands Trafikselskab (NT) opstiller nemlig strenge miljøkrav til bilerne i det EU-udbud af flextrafikken, som man netop har udsendt.

Det fortæller NT i en pressemeddelelse.

- Vi ønsker at bidrage til et grønnere Nordjylland ved at sikre, at de vogne, der transporterer vores kunder, ikke udleder CO₂ eller skadelige partikler. Hvert emissionsfrie køretøj på vejene gør en forskel for både klima og nærmiljø, siger NT’s driftschef, Erik Frederiksen.

Indfører aldersbegrænsning

I udbudsmaterialet er der krav om, at nye personbiler i NT's flåde fremover skal være emissionsfri. En nul-emissionsvogn er et køretøj, der ikke udleder nogen former for skadelige stoffer fra udstødningen som for eksempel CO₂, NOx (kvælstofoxider) eller partikler.

'Selvom elektriciteten, som elbilerne oplades med, kan have varierende klimaftryk afhængigt af energikilden, kan de betragtes som nul-emissionsvogne under kørsel. Nul-emissionsvogne kan også omfatte brintbiler, der drives af brændselsceller. Brintbiler udleder kun vanddamp, når de kører. De bidrager derfor heller ikke til lokal luftforurening,' skriver NT i pressemeddelelsen.

NT vil desuden indføre en aldersbegrænsning, der sikrer, at vogne maksimalt er seks år gamle, når de begynder at køre for det nordjyske trafikselskab. Ifølge Erik Frederiksen er dette et nødvendigt skridt for at få en grønnere vognpark.

- Ved at sikre en moderne og opdateret vognpark bidrager vi til en mere driftssikker og miljøvenlig transportløsning. Samtidig skaber vi en mere behagelig oplevelse for vores kunder, hvor sikkerhed og komfort er i højsædet, siger han.


Jens mistede sit job sammen med 40 kollegaer: Nu giver søstervirksomhed håb

Foto: Hans-Christian Lauritzen

Smed og familiefar en af dem, der har sikret sig nyt arbejde.

Familie, to børn og fast job i Hirtshals. Sådan var virkeligheden indtil starten af oktober for smed Jens Nørmark.

Men så blev det besluttet at lukke værftet Hirtshals Yard, der er firmaet bag byens eneste flydedok.

- Vi er stadigvæk kede af det, men man skal jo videre, siger Jens Nørmark.

Nu er Jens Nørmark en af de 12 medarbejdere fra Hirtshals Yard, der har fået job i søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted.

- Det er jeg glad for. Jeg skulle ud og have en ny bil, hvis jeg skulle udenbys, så der var lidt, der skulle omstruktureres, forklarer Jens Nørmark.

Lukningen af Hirtshals Yard og byens flydedok ender med at koste 40 medarbejdere deres job. De sidste har kontraktudløb i starten af foråret 2025, og Vestkajens Maskinværksted vil ikke afvise, at de kan tage endnu flere, end de 12 medarbejdere, de har fået fra Hirtshals Yard.

- Vi må se, hvad fremtiden viser, fortæller afdelings direktør i Vestkajens Maskinværksted Morten Mikkelsen til TV2 Nord.

Så der kan være lidt håb for de opsagte folk?

- Måske ikke til 20 mand, men fem er vel bedre end ingen, uddyber Morten Mikkelsen.

Vestkajens Maskinværksted overtager også en del af havneområdet, der hvor flydedokken ligger i dag. Foto: Michael Schmidt Thomsen

Alle lærlinge er garanteret

Vestkajens Maskinværksted har garanteret alle lærlingene fra Hirtshals Yard, at de kan fortsætte deres læretid hos dem. En vigtig detalje i en tid, hvor der er hårdt brug for faglært arbejdskraft.

- Der skal noget fornyelse ind til fremtiden. Det er godt. Det er det helt sikkert, påpeger direktør Morten Mikkelsen.

Der er endnu ikke sat dato på, hvornår Hirtshals Yard lukker endeligt ned. Alle ordre bliver gennemført, og der er stadig cirka 20 medarbejdere tilbage.

Jens Nørmark er glad for, at han har sin fremtid på plads. Det er kun firma navnet på kedeldragten, der skifter.

- Det kan også være, at han (Vestkajens Maskinværksted, red.) får noget godt ud af det. Det kan vi håbe, og man måske kan få nogle af de sidste kolleger med, siger Jens Nørmark.

Se hvordan de kæmper for at få flere opsagte medarbejdere i nyt job.

Nordjyske borgmestre vil kompenseres for at lægge jord til grøn energi

Foto: Jesper Thomasen / TV2 Nord

Det er især Vestdanmark, der skal lægge jord til den grønne omstilling. Det får nordjyske borgmestre til at efterlyse kompensation.

Danmarks skal have 26 statsligt udpegede energiparker, hvoraf 12 af dem skal ligge i Nordjylland, og lige nu forhandles der om udmøntningen af den grønne trepartsaftale.

Begge dele betyder, at der er jord i Nordjylland, der skal tages ud til fordel for havmiljø og den grønne omstilling i øvrigt.

Derfor ønsker de 11 nordjyske borgmestre at blive kompenseret for deres indsats.

- Nordjylland er et landdistrikt, og det der sker, når vi skal tage landbrugsjord ud, er, at vi skal have noget andet at leve af, siger Per Bach Lauersen, der er borgmester i Vesthimmerlands Kommune.

Dermed lægger de 11 nordjyske borgmestre sig i slipstrømmen af deres kollegaer i det midt- og vestjyske. I slutningen af august var de forfattere på en kronik, der blev bragt i Jyllands-Posten, hvor de argumenterede for et såkaldt grønt udviklingsbidrag, hvor der tages udgangspunkt i den samlede årlige produktion af vedvarende energi i kommunen.

Et plaster på såret

Udviklingsbidraget betyder, såfremt det indføres, at der indføres et bidrag på 4 øre for hver KWh grøn strøm, der produceres lokalt. Samlet set bliver godt halvdelen af den vedvarende energi i Danmark produceret i Nord-, Midt- og Vestjylland.

Det er også en ide, der vækker genklang i Jammerbugt Kommune. Kommunen er en af dem, der producerer allermest grøn energi i Danmark. Faktisk producerer de sammen med Thisted Kommune hvad der svarer til forbruget hos 243.500 husstande.

- Vi har brug for at få motiveret folk til at sætte mere grøn energi op, og jeg tænker, at de her penge vil være med til at give en udvikling i landdistrikterne. Dem der tager ansvaret, skal også belønnes, siger borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Christen Gade (V) og fortsætter:

- Det udhuler jo noget af landbruget, men i den anden ende er projekterne med til at give arbejdspladser. Hvis man udhuler landbruget, der i forvejen er personalesvagt, og store projekter skal bruge 100 mand, så er det et plaster på såret. For erhvervsudviklingen spiller ind på bosætning, så der er udviklingsmuligheder, hvis vi bliver kompenseret.

Forslaget fra de nu 18 jyske borgmestre kan være medvirkende til at skabe større kapacitet og nye incitamenter til at understøtte udrulningen af VE på land. Kommuner som bidrager til samfundets grønne omstilling og indfrielse af de nationale klimamål, tilgodeses med et årligt udviklingsbidrag, på basis af den lokale VE-produktion, fordi;

  • Udviklingsbidraget vil være et aktiv i, at Danmark styrker forudsætningerne for at nå sine reduktionsmål for Co2 i tide og samtidig investere i klimatilpasning og beskyttelse af biodiversitet gennem investeringer i natur- og vandområder.

  • Udviklingsbidraget vil være med til at styrke konkurrenceevnen for danske virksomheder og forskningsmiljøer, idet de kan udvikle nye metoder og forretningsmodeller og dermed blive markedsledende inden f.eks. Power-to-X.

  • Udviklingsbidraget vil sikre lokale arbejdspladser og basis for ny bosætning og dermed sikre en bedre balance på tværs af Danmark.

  • Udviklingsbidraget vil muliggøre investeringer øremærket bedre velfærd lokalt.

  • Udviklingsbidraget vil skabe et større incitament til at flere kommuner kommer med på vognen.


Fem Hobro-virksomheder afsløret i social dumping

Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol, så skatten kan opgøres korrekt.

Seks virksomheder i Hobro fik 4. november besøg af Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet, og hos fem af dem var der problemer med social dumping.

Det skriver Skattestyrelsen i en pressemeddelelse.

- Vores indsats mod social dumping har fokus på, at der bliver betalt korrekt skat og moms til Danmark af især udenlandske medarbejdere og virksomheder. I fem af de seks virksomheder vi besøgte i Hobro, fandt vi indikationer på social dumping. Det svarer til 83 procent af virksomhederne. Det er en smule mere end landsgennemsnittet på 78 procent, siger Ernst O. Nielsen, der er funktionsleder i Skattestyrelsen.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det er hovedsagelig virksomheder inden for byggebranchen, der blev kontrolleret.

Som led i den landsdækkende aktion har Skattestyrelsen besøgt 54 virksomheder fordelt over hele landet. I 42 af virksomhederne fandt Skattestyrelsen indikationer på social dumping. Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol, så skatten kan opgøres korrekt.

- I de virksomheder, vi skal se nærmere på i Hobro, ser det ud til, at en række udenlandske virksomhedsejere skal anses for at være lønmodtagere i de danske virksomheder, de udfører arbejde for. Det betyder mere konkret, at den danske virksomhed løbende skal indeholde skat af den løn, de får udbetalt. Opgaven for os er nu at finde ud af, hvor lang tid de har udført arbejde for den danske virksomhed, og hvad de har fået i løn, så vi kan få opgjort og afregnet skatten korrekt, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med den landsdækkende kontrol har Skattestyrelsen talt med 141 personer, hvoraf de 105 var udenlandske.


Hirtshals blev kaldt grim: Så gik Anne på barrikaderne for sin by

Anne blev med egne ord "edderspændt rasende," da hun så sin elskede by Hirtshals blive kaldt for Danmarks grimmeste.

En dag i foråret så Anne Martine Horsevad Andersen en artikel i avisen med en overskrift, der beskrev Hirtshals som Danmarks grimmeste by.

Det vækkede en vrede i hende.

- Jeg blev så sur. Jeg var så edderspændt rasende.

Det fortæller Anne Martine Horsevad Andersen i det seneste afsnit af serien ”Anne og den gamle station.”

Se afsnit tre her. Artiklen fortsætter efter videoen.

Da Anne i avisen så sin hjemby Hirtshals beskrevet som grim, blev hun sur. Byen har nemlig meget at byde på, og nu er hun klar til at at invitere byens borgere indenfor i den gamle stationsbygning.

Fluks sprang hun til tasterne og fik fat i journalisten bag artiklen, for den overskrift skulle ændres.

Man kalder jo heller ikke en person grim

For Hirtshals er ikke Danmarks grimmeste by, hvis du spørger Anne Martine Horsevad Andersen.

- Man kalder jo heller ikke en person grim. Det vil man jo aldrig gøre, og der er jo rigtig mange mennesker i Hirtshals, der identificerer sig med byen og synes, det er et fantastisk sted, vi har her. Og det er det også, siger hun.

Anne fortæller, hvordan hun kontaktede journalisten bag artiklen, der beskrev Hirtshals som grim.

Faktisk er Hirtshals så skøn, at Anne Martine Horsevad Andersen er flyttet hjem til byen, hvor hun trådte sine barne- og ungdomssko - efter 16 år i København.

Hun har købt byens gamle stationsbygning, som hun sætter i stand ved siden af jobbet i Aalborg. Her bor hun selv, og så er der blandt andet lavet selskabslokale og Bed and Breakfast.

En proces man følger i serien ”Anne og den gamle station.”

Og hun elsker sit nye liv i barndomsbyen.

- Der er plads til alle. Jeg synes, at Hirtshals har sådan en utrolig fin originalitet omkring sig, siger Anne Martine Horsevad Andersen.

Anne har en mission

Hun er selv flyttet tilbage til Hirtshals for slå sig ned og drive forretning.

Det er hun ikke alene om at have gjort, og Anne Martine Horsevad Andersen vil gerne slå et slag for de unge mennesker, der som hende er sprunget ud i erhvervseventyr i byen.

Derfor viser hun gladeligt byen frem.

- Det er, som om der ikke er så mange regler i Hirtshals. Hvis du har en god idé, så kan du åbne din egen beach-café, og du kan starte din egen surf-skole, for du har råd til at bo her og lave nogle af de ting, som du måske brænder for, fortæller Anne Martine Horsevad Andersen.

Anne elsker strandene omkring Hirtshals Foto: Michael Andersen

Hun anerkender, at byen måske ikke ligner andre byer langs den nordjyske vestkyst.

- Hirtshals er jo ikke Skagen og Lønstrup, og byen er måske ikke æstetisk smuk, siger Anne Martine Horsevad Andersen.

Men så har Hirtshals andre kvaliteter, påpeger hun.

Og efter et år med slid og slæb i stationsbygningen, der har haft de første gæster indenfor i selskabslokalet, så har hun ikke fortrudt et eneste sekund, at hun rykkede tilbage til barndomsbyen og flyttede ind i stationen.

- Der er liv her hele året rundt. Og jeg har ikke fortrudt det overhovedet, siger Anne Martine Horsevad Andersen.

Se alle tre afsnit af serien ”Anne og den gamle station” på tv2nord.dk/play eller på TV2 Play.