Aalborg Lufthavn: Passagerafgift bliver katastrofal
Foto: TV2/Nord
Direktøren i Aalborg Lufthavn er imod det røde forslag om en flyafgift.
Aalborg Lufthavn frygter tab af passagerer og fyringer, hvis nyt forslag fra S og SF om en passagerafgift på 75 kroner gennemføres. Transportministeren er enig.
- Jeg er nødt til at sige, at det forslag er en rigtig dårlig ide.
Sådan lød den helt klare melding fra transportminister Hans Christian Schmidt, da han i dag besøgte Aalborg Lufthavn. Ministeren var inviteret af ledelsen i Aalborg Lufthavn, som gerne ville drøfte konsekvenserne, hvis Socialdemokraterne og SF's forslag om en såkaldt passagerafgift gennemføres. Forslaget er en del af oppositionens "Fair løsning" oplæg
- Vi skal gøre noget ved vores CO2-udledning. Det er uansvarligt ikke at gøre noget. Vi gør det jo for at nedsætte afgiften på miljørigtige biler - og mange europæiske lande gør det samme, forklarer socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, om forslaget.
Forslaget går konkret ud på, at man som passager skal betale 75 kroner i afgift, hver gang man letter med et fly fra en dansk lufthavn. Det betyder, at en passager altså skal betale 150 kr. i afgift for en returbillet til eksempelvis København.
Men forslaget vækker ingenlunde begejstring hos Søren Svendsen, direktør i Aalborg Lufthavn. Han påpeger, at en ny afgift - og dermed en stigning i billetprisen - kan have voldsomme konsekvenser for lufthavnen.
- Det vil betyde en markant nedgang i antallet af passagerer. Vi har regnet lidt på det og et fald på 200.000 passagerer om året er ikke urealistisk," siger Søren Svendsen i dag til TV2/Nord. Det er især de private passagerer, som efter hans mening vil holde sig væk fra lufthavnen, hvis billetpriserne får en ny afgift oveni:
- Folk, der i dag tager i Tivoli eller over for at besøge familien, vil jo simpelthen lade være med det, hvis det bliver for dyrt. Dertil kommer, at op mod 60 ansatte i lufthavnen står til at miste deres job, hvis 200.000 færre passagerer kommer igennem lufthavnen om året. Dog er det erhvervslivet, der ifølge Søren Svendsen bliver hårdest ramt, hvis det bliver dyrere at flyve til og fra Aalborg Lufthavn. For hvis det ikke er attraktivt at flyve til Nordjylland, kan det meget vel betyde, at store virksomheder finder nye græsgange langt væk fra det nordjyske:
- Hvis jeg havde en virksomhed, ville jeg måske overveje at lægge den et andet sted, hvor man ikke hele skulle indberegne merudgiften ved at flyve. Og så er vi jo i gang med en afvikling i stedet for en udvikling, uddyber Søren Svendsen.
Den frygt, mener Magnus Heunicke dog, er ubegrundet:
- Frem til 2006 havde vi nøjagtig samme afgift i Danmark, også under den borgerlige regering. Og dengang var der altså også udvikling i Nordjylland. Den udvikling vil selvfølgelig fortsætte - også under en ny regering med en ny afgift, siger han.
Men transportminister, Hans Christian Schmidt (V), giver ikke meget for den udlægning:
- Hvis der er noget, som virkelig bliver ramt, er det de regionale lufthavne. De store, nationale lufthavne, bliver mindre ramt, fordi man er tvunget til at lande der, forklarer han og fortsætter:
Vi har som folketingspolitikere ingen andel i, at Aalborg Lufthavn blomstrer. Så jeg synes ærligt talt, at vi skal holde os væk og ikke begynde at ødelægge noget, som andre har bygget op.