Foto: Aalborg Portland

Aalborg Portland og Nordjyllandsværket skal mindske CO2-udslip betragteligt

Virksomhederne skal være villige til at lave store ændringer, hvis Danmark skal nå sit mål om at reducere udslippet af CO2 med 70 procent i 2030.

Danmark skal være klimaneutral i 2050, og udledningen af klimagasser skal være reduceret med 70 procent i 2030. Det besluttede Folketinget i december.

Mandag formiddag er Klimarådet kommet med en række anbefalinger, der skal tages til efterretning, hvis Danmark skal gøre sig forhåbninger om at kunne nå de ambitiøse mål.

Hvis anbefalingerne følges, vil det også kunne mærkes i Nordjylland. For et af de tiltag, som Klimarådet, mener er nødvendigt, er CCS: CO2-fangst og lagring (carbon capture and storage). Og et af de steder, rådet foreslår, at man benytter sig af det, er hos Aalborg Portland, fordi det er den virksomhed i Danmark, der udleder mest CO2.

Læs også Klimaneutral fjernvarme på vej til aalborgensere

Ifølge rapporten er det én brik af mange, der skal til, hvis Danmark skal opfylde 70-procentsmålet i 2030. Dertil kommer det, at Aalborg Portland har opfundet en ny, grønnere type cement. Og hvis den skal erstatte alt det grå cement inden 2030, vil det kunne reducere drivhusgasudledningen betragteligt.

Rapporten peger også på, at Aalborg Portland udleder store mængder af CO2, når virksomheden forbrænder sit affald. Udslippet er stort på trods af, at en stor del af varmen fra afbrændingen genanvendes og bruges til fjernvarme.

Også Nordjyllandsværket skal udvikles, hvis det står til klimarådet. Det er et af Danmarks sidste tre kulkraftværker. Rådet vurderer, at der er stort potentiale for at øge varmeproduktionen fra varmepumper samt at øge leverancen af overskudsvarme fra Aalborg Portland. Det er i hvert fald anbefalingen at gøre det indtil 2028, hvor et geotermiskanlæg gerne skulle stå klar til at levere varme til Aalborg.

Hvad så med bilerne?

Klimarådets rapport er lang. Der skal laves enormt mange tiltag både hos virksomhederne og politisk, hvis Danmark skal nå sine klimamål - og transportsektoren er selvfølgelig også tænkt ind.

For ifølge klimarådet vil udledningen fra biler, lastbiler, busser og så videre være lige så stort som nu i 2030, hvis ikke der laves ændringer.

Klimarådet anbefaler:

  • At der fra 2030 ikke længere sælges benzin, diesel og hybridbiler.
  • At batterifradraget gøres permanent og først aftrappes når prisen på batterier falder.
  • At køb af elbiler skal udløse tilskud - mindst på 50.000 kroner.
  • At ladeinfrastrukturen forbedres både i byer og på motorvejsnettet.

Hvis regeringen vælger at følge de anbefalinger, kan det være, at flere nordjyder vil investere i en elbil. I hvert fald viser en rundspørge foretaget af Tekniq, at 43 procent nordjyderne først vil overveje at købe en elbil, når de er billigere. Og 31 procent vil først overveje det, når det er lettere, at få bilerne ladet op.

Ifølge rundspørgen er det i øjeblikket blot tre procent af nordjyderne, der ejer en elbil.