Black Friday: Sådan kommer årets største handelsdag til at foregå

E-handel bliver årets ord, når det kommer til afviklingen af årets største handelsdag, Black Friday, og ikke mindst julehandlen generelt.

Tirsdag sendte Erhvervsministeriet en pressemeddelelse ud med en opfordring til alle virksomheder: - Drop slagtilbud og få gerne kunderne til at bestille varerne hjemmefra.

I et forsøg på at gøre årets julehandel så corona-venligt som muligt, har Erhvervsministeriet i pressemeddelelsen udstedt en række opfordringer til virksomheder så vel som borgere, for at minde om, at Black Friday og julehandlen generelt må foregå under andre forhold end vanligt.

Her bliver der blandt andet opfordret til at huske afstand og forholdsregler, hvis man bevæger sig ud i de fysiske butikker, men ikke mindst bliver der opfordret til at klare nogle af årets indkøb hjemmefra.

Her er opfordringerne til virksomhederne og danskerne:

Til virksomhederne:

 

- Ingen kø- og slagtilbud, fx time- og dagstilbud.
- Udvid åbningstiden hvis muligt, så dine kunder kan handle på flere tidspunkter i døgnet.
- Brug online salgskanaler hvis muligt, heriblandt også ”klik og hent”, så dine kunder nemt kan hente bestilte varer i butikken uden at være der i lang tid.
- Forlæng byttefristerne og gør kunderne opmærksom på de forlængede frister, så man fx kan bytte julegaver i slut januar, selvom de er købt i november. Så undgår du trængsel i dagene efter jul, hvor mange danskere holder fri.
- Ingen ”sociale” tema-/ juleaktiviteter, som gør, at mange stimler sammen i din butik.
- Du skal sikre, at der kun er det antal kunder, der må være i din butik.
- Du skal sikre, at dine kunder holder afstand – både indenfor og udenfor butikken.​​​
- Sæt håndspritten et tydeligt sted, så dine kunder ikke kan undgå at se den på vej ind og ud af butikken.
- Brug reklamer, annoncer og sociale medier til at informere dine kunder.

 

Til danskerne:

 

- Bliv hjemme, hvis du er syg eller har symptomer (feber, tør hoste eller vejrtrækningsbesvær).

- Udnyt butikkernes fulde åbningstid, så du handler uden for de travle dage og tidspunkter.

- Hold afstand, sprit hænder og gå så vidt muligt alene ind i butikken.

Kilde: Erhvervsministeriet​​​​

En opfordring, der ikke kommer bag på virksomhederne, som siden marts har måttet gentænke deres salgsstrategier for at tilpasse sig et samfund under en global pandemi.

Den danske erhvervsleder og medejer af Coolshop, en af Nordens største e-butikker, Jacob Risgaard fortæller, hvordan de fysiske butikker har været yderst dygtige til at tilpasse sig et stigende online marked.

- Jeg plejer at sige, at jeg gik i seng den 11. marts, og så vågnede jeg op en 3-4 år senere forretningsmæssigt. Rigtig mange fysiske butikker har været ekstremt gode herunder corona til at få en online tilstedeværelse også, så det ikke længere er enten eller. I bund og grund tror jeg nok, at de skal klare sig, det var jo en udvikling, der var på vej alligevel, der er blevet skubbet nogle år frem.

Selv står Jacob Risgaard i en lidt anden situation. Her er det ikke manglen på kunder, der bekymrer, tværtimod.

- Vi er lidt nervøse for, om vi kan følge med. Bare i mandags ansatte vi 60 nye, for at kunne følge med, så der er meget, meget store forventninger til dette års online handel i forbindelse med Black Friday.

quote Det er svært at fejre noget, fordi det er så synd for de fysiske butikker

Jacob Risgaard, medejer af Coolshop

Men glæden er ikke uden forbehold hos den nordjyske erhvervsmand. Trods en generel fremgang hos de fysiske butikkers online salg, er økonomien dog ikke, hvad den har været, og det skaber skår i egen glæde hos Jacob Risgaard.

- Det er svært at fejre noget, fordi det er så synd for de fysiske butikker, så det er virkelig med blandede følelser – mere end jeg nogensinde har prøvet før.


Seneste nyt

fra Nordjylland