Denne branche bløder: Der er alt for få som Caroline
Flere unge fravælger en erhvervsuddannelse, og det gør ondt på transportbranchen, der forventer at mangle tusindvis af chauffører inden for få år.
23-årige Caroline Olsen fylder ikke meget i førerhuset i lastbilen, men bidt af køreglæden og friheden, var hun ikke i tvivl om, at det var godschauffør, hun skulle være.
- Det der med, at man ikke skal sidde på et kontor hele dagen, det tror jeg ikke, at jeg ville kunne, og bare sidde stille hele dagen, siger hun.
Men der er færre unge som Caroline Olsen, der vælger at tage en erhvervsuddannelse. Man forventer at mangle op mod 2500 chauffører inden for få år.
Og det er særligt kvinderne, man har svært ved at rekruttere. Under tre procent er nemlig kvinder.
Det var også en af tankerne, der fyldte for Caroline Olsen, da hun startede på uddannelsen.
- Jeg tænkte, er jeg den eneste, eller kommer der flere?, fortæller hun.
Rollemodeller er vejen frem
AMU Nordjylland vil gerne være med til at lave om på udviklingen. For vi skal lære at se mindre firkantet på, hvad man kan på baggrund af sit køn, lyder det fra uddannelseschef, Eva Bach Christiansen.
- Der er sket en teknologisk udvikling, og der er også kommet krav på arbejdsmiljøsiden. Så nu er det et job, der sagtens kan bestrides af piger, siger hun
Ifølge hende, er det vigtigt med vejledning allerede i folkeskolen for at komme problemet til livs, og have nogle rollemodeller som pigerne kan spejle sig i.
- Så man kan se, at det godt kan lade sig gøre at arbejde i den her branche, uanset hvilket køn man har, og hvad størrelse man har, fortæller hun.
Det kræver ikke en mand
Caroline Olsen har ofte fået spørgsmålet om, hvordan det kan være, at hun vil være lastbilchauffør.
- Så siger jeg hvorfor ikke? Jeg kan gøre det lige så godt som alle de andre, pointer hun.
Hos Kristian Rytter Transport, hvor Caroline Olsen er i lære, oplever de en stigende interesse fra kvinder, der gerne vil ind i transportbranchen, og de gør, hvad de kan for at rekruttere flere.
Udover en tæt dialog med erhvervsuddannelserne, så er det også vigtigt for firmaet at få forklaret de misforståelser, der kan være, lyder det fra partner i Kristian Rytter Transport, Michael Klitgaard Sørensen.
- Det er altså ikke noget, der kræver, at man skal være en mand for at være i branchen her. Det bruger vi en del krudt på. Vi vil meget gerne have piger ind, fortæller han.
Caroline Olsen har en klar opfordring til de kvinder, der skulle sidde med en spirende godschauffør i maven.
- Se muligheder i stedet for begrænsninger, spring ud i det, og jeg tror ikke, der er nogen, der vil fortryde, hvis de gør det. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt det, afslutter hun.