Det kører på skinner for Nordjyske Jernbaner
Flere nordjyder kører med Nordjyske Jernbaner, og antallet af afgange er steget med 30 procent, siden de overtog togdriften fra Skagen til Skørping.
For et halvt år siden overtog Nordjyske Jernbaner størstedelen af togdriften i Nordjylland. Trods lidt bump i begyndelsen er togselskabet nu klar på mere.
Det har været nogle travle måneder for Nordjyske Jernbaner. Tidligere stod de kun for lokalbanerne Skagen-Frederikshavn og Hjørring Hirtshals, men fra august måned blev ordrebogen udvidet betragteligt.
- Selv om vi er i Nordjylland, så synes jeg faktisk at vi kan tillade os at sige, at det går rigtigt godt, siger administrerende direktør for Nordjyske Jernbaner, Peter Hvilshøj.
Det statsejede DSB har nu kun lyntog i Nordjylland, mens de privatejede Nordjyske Jernbaner står for al øvrig togdrift fra Skagen til Skørping.
Siden har Nordjyske Jernbaner udvidet antallet af afgange med 30 procent, og passagertallet på strækningen mellem Aalborg og Hjørring er samtidig stedet med 15 procent.
- Vi har både mod på, men også mulighed for at klare noget mere. Vi kunne for eksempel godt stoppe en enkelt gang eller to mere mellem Hjørring og Aalborg, fortæller Peter Hvilshøj.
Udover flere stationer på ruten er der også planer om at udvide Nordjyske Jernbaners område helt ned til Hobro.
- Nordjylland er jo en endestation i DSB-regi. Hos os er det jo lige dér, hvor vi opererer. Det giver os nogle andre muligheder, fordi vi jo ikke er afhængige af alt det, der sker i resten af landet.
Siden december har togene desuden kørt med en punktlighed på 96 procent.