03:55

Anders Dørum Jensen, der er afdelingsdirektør hos Spar Nord, advarer mod at udlevere personlige oplysninger til fremmede i telefonen.

Ekspert advarer mod telefonsvindel

Det bliver større og større summer, som telefonsvindlere lykkes med at franarre danskerne. - Det er nemt at undgå, siger ekspert.

Selvom de fleste nok er klar over, at man ikke skal udlevere personlige oplysninger til fremmede, lykkes det alligevel telefonsvindlere at franarre danskere 24 millioner kroner - bare ved at ringe op. 

- Udviklingen går den forkerte vej. Det er større og større summer, svindlerne får fat på, lyder det fra Anders Dørum Jensen, der er afdelingsdirektør hos Spar Nord. 

Kriminelle ringer almindelige borger op og udgiver sig for at være fra banken, Microsoft, Nets eller sikkerhedsfirmaer. De fortæller, at vedkommende er ved at få stjålet sine penge i banken af ondsindet hackere. Men at de kan hjælpe.

Læs også Kriminelle stjæler millioner fra almindelige danskeres bankkonti

Historierne virker så troværdige, at nogle føler sig overbevist om, at det er sandt, og de udleverer derfor alle de personlige oplysninger - som Nem-ID, brugernavn og kode - der skal til, for at de kriminelle kan tømme deres bankkonti.

Selvom der er mange advarsler ude om, at man skal være forsigtig med at udlevere oplysningerne, sker det alligevel. Heldigvis i et mindre omfang, men beløbene er blevet større. I 2018 franarrede svind'ere 14 millioner fra almindelige danskere - i år er tallet oppe på 24 millioner i tredje kvartal. 

- Vi ser, at det typisk er personer fra den ældre generation, der ikke er så IT-stærke og så sikre på digitaliseringen.  

For Anders Dørum Jensen er løsningen relativ simpel:

- Oplysning. Kunderne skal vide, at nøglekortet og Nem-ID er strengt fortroligt. 

For bankerne har svindelen - udover økonomiske lussinger i form af erstatninger - allerede fået konsekvenser, når de ringer ud til deres kontrol. 

- Det er helt i orden, at kunderne er på vagt og i stedet for bare at svare ukritisk i stedet for ringer tilbage for at være sikker på, at de rent faktisk taler med en af vores medarbejdere. Hellere end opringning for meget end én for lidt. 

Han tvivler dog på, at det helt lykkes at komme svindlen til livs. 

- Vi prøver at være på siden af dem, men det er nok svært helt at lukke ned for svindel, for svindlerne finder hele tiden nye metoder at gøre tingene på.

Det nyeste er, ifølge afdelingsdirektøren, at svindlerne udgiver sig for at være fra Skifteretten. 

Afdelingsdirektøren håber, at mange vil bruge juletiden, hvor man er sammen med familien til at snakke med især den ældre generation om vigtigheden af ikke at videregive sine personlige oplysninger til fremmede.

Her er 3 gode råd til at undgå svindel.