07:07

1 af 2

EU: baglygterne skal stadig være slukkede

Både billister, autoforhandlere og myndigheder er trætte af EU-direktiv, men en ændring af direktivet har lange udsigter.

På baggrund af TV2/Nords fokus på et EU-direktiv fra 2011, der gør det lovpligtigt, at alle bilers forlys skal tænde automatisk men ikke baglygterne, har EU-politiker Ole Christensen bragt nogle spørgsmål videre til kommissionen, men der er ikke meget nyt fra Kommissionen, der ikke er indstillede på at ændre praksis.

Ole Christensen havde følgende spørgsmål til Kommissionen:

Kan Kommissionen, da der er en del omkostninger forbundet med monteringen af lyscensorer sammenholdt med, at moderne personbiler anvender LED-lys, der bruger meget lidt strøm, redegøre for den egentlige gevinst ved at baglygter skal være slukket, når der er lyst?

Derudover bedes Kommissionen dokumentere, at trafiksikkerheden ikke påvirkes negativt af, at baglygter er slukkede i dagslys. Kommissionen bedes videre belyse, hvorvidt baglygter, der tænder og slukker, når man eksempelvis kører gennem en tunnel, ikke forveksles med bremselys til fare for andre bilister?

Her følger svarene fra Kommissionen:

Det er korrekt, at monteringen af lyssensorer indebærer ekstra omkostninger. Selv hvis baglygterne altid er tændt, er lyssensorerne stadig nødvendige for at skifte fra kørelyslygter til normale forlygter, når det bliver mørkt, da kørelys i mørke blænder den modkørende trafik. Kravet om montering af lyssensorer er indført af hensyn til trafiksikkerheden. Anvendelsen af LED-teknologi i baglygterne ville indebære yderligere omkostninger, der måske ikke er nødvendige.

Kommissionen har ikke kendskab til undersøgelser, der fremhæver et behov for tændte baglygter om dagen, eftersom bagenden på en bil normalt bevæger sig væk fra observatøren. Hvis det ikke var tilfældet, ville de klart synlige baklygter være tændt. Bag- og bremselygter har forskellige lysstyrkeniveauer, der afhænger af de forskellige forhold.

Bestemmelserne i regulativ nr. 7 om disse lygter er blevet omhyggeligt udformet af eksperter fra FN/ECE-arbejdsgruppe vedrørende lygter og lyssignaler for at sikre, at de beskrevne lysstyrker er tilstrækkelige for så vidt angår synlighed og distinktion under de pågældende forhold. Endvidere er biler altid udstyret med en tredje centreret bremselygte, hvorimod de kun har to baglygter. På den måde undgår man, at der opstår forvirring blandt bilisterne.

Du kan se TV2/Nords indslag om sagen øverst i artiklen.