Facebook havde stor magt i Im-sagen
Den omtalte udvisningssag om Im og hendes mor fik vind i sejlene af Facebook
Sociale medier har kæmpe magt, og det kom for alvor til udtryk i Nordjylland, da Tina Kragelund fra Aabybro oprettede en støtteside til udviste Im og Suthida Nielsen.
De sociale medier som for eksempel Facebook fylder mere og mere i vores hverdag. Både privatpersoner og virksomheder er aktive på de sociale medier. Og det rigtige opslag kan i løbet af rekordtid få både stor eksponering og stor indflydelse.
Tina Kragelund fra Aabybro oprettede en støtteside på Facebook, da thailandske Im og hendes mor Suthida blev udvist af Danmark. Hun havde ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, hvad der ville ske.
- Det var helt vildt og overvældende. Venneanmodningerne blev ved med at strømme ind, siger Tina Kragelund.
Støttegruppen har i skrivende stund 11.080 medlemmer.
Og det er netop, hvad de sociale medier kan. Fra et spisekøkken i Aabybro og ud i den store verden på få timer.
Virksomheden Konxion i Aalborg arbejder med at drive og overvåge kunders facebooksider, og her kommer det ikke som nogen overraskelse, at netop Im-sagen eksploderede på Facebook.
- Hvis man har den her folkelige sag, som kan starte en form for folkebevægelse, så kan man lynhurtigt få folk med på de sociale medier, siger Thomas Thomsen, der er indehaver af konXion.
Også på TV2Nords facebookside gik det stærkt, da vi skrev et åbent brev til justitsminister Morten Bødskov og lagde det ud på Facebook.
- Indtil nu er opslaget blevet set af over 150.000 mennesker, og det er jo helt vildt - især når man tænker på, at vi er et regionalt medie, som stort set kun har med nordjyderne at gøre, siger Lars Lyngdahl, der er nyheds- og webredaktør på TV2/Nord.
De første 100.000 likes kom inden for det første døgn.
Tina Kragelund i Aabybro tør slet ikke tænke på, hvor Im-sagen var endt, hvis ikke det havde været for de sociale medier.