Flere købte toiletpapir og rosévin: Corona ændrede vores forbrug

2020 har på mange måder været et anderledes år, og det er også tilfældet, når det kommer til vores forbrugsvaner, viser en ny analyse fra Coop.

De fleste husker nok, hvordan både gær og toiletpapir blev revet ned fra hylderne, efter at statsminister Mette Frederiksen (S) den 11. marts lukkede Danmark ned. Selvom hun opfordrede til at lade være.

Det betød, at der i marts måned blev solgt 54 procent mere toiletpapir end normalt. Det viser en analyse over forbrugertendenser fra 2020, som Coop står bag. Dog stod salget af toiletpapir mere stille i månederne efter, hvor hjemmelageret nok blev taget i brug. I alt har Coop solgt otte procent mere toiletpapir i 2020 end i 2019.

Mere tid til bagning og puslespil

Efter at skolebørn blev sendt hjem, og mange skulle arbejde hjemmefra, steg også bagelysten. I hvert fald solgte Coop i marts dobbelt så meget mel som forventet, og det billede forsatte hen over sommeren. Corona-virussen har betydet, at salget af mel er steget med 21 procent siden 2019, mens salget af sukker også er steget med 11 procent siden året før.

Der kom også mere tid, som skulle fordrives med noget. Aldrig før er der blevet lagt så mange puslespil, tegnet, eller malet som i 2020. I marts solgte Coop tre gange så meget af den slags, som de gjorde i 2019. I alt oplevede Coop en stigning på 52 procent indenfor kreativt legetøj både til børn og voksne.

Rengøring

I 2020 blev der også gjort mere rent end i 2019. Der var både mere tid, også opfordrede myndighederne også til hyppig og grundig rengøring. Det betød, at salget af rengøringsartikler steg. I marts solgte Coop 27 procent mere end forventet, og resten af året lå salget på ni procent mere end i 2020.

Rosévin

I flere år er der set en stigning i salget af rosévin. Og igen i 2020 er salget steget. I 2020 er har Coop langet hele 23 procent mere rosévin over disken end i 2019. 


Seneste nyt

fra Nordjylland