Holdt under observation i årevis: Broer ved at smuldre væk - nu bliver de renoveret

Den har sådan set været gal de seneste ti år med to broer ved Lindenborg, hvor dårlig beton gør, at broerne mister bæreevne. Nu bliver broerne renoveret færdig og er klar til sommer.

I de kommende måneder vil Vejdirektoratet renovere og vedligeholde18 broer og tunneler over hele landet, så de kan holde mange år endnu.  

- Vi fører hele tiden et tæt og løbende tilsyn med vores store broer og tunneler, da det er nogle af de vigtigste elementer i vores infrastruktur, siger afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet

Blandt de større bro- og tunnelarbejder, der renoveres i 2020, er det ene nordjyske, nemlig renoveringen af Lindenborg Pæledæk.

 
 

Det er et renoveringsprojekt, som dog allerede har stået på i et par år. Det drejer sig om et bygværk, der består af to broer - henholdsvis en nordbro på 312 meter, samt en sydbro på 126 meter. Broerne er opført som såkaldt pæledæk, det vil sige broer, hvor hver understøtning består af en pælerække, og hvor brobanen normalt er en plade som bærende hovedkonstruktion.

Det er et renoveringsarbejde, der ifølge Vejdirektoratet selv er tiltrængt.  

- Vores arbejdeer på broerne og tunneler er både af større og mindre karakter. Men fællesnævneren for dem er, at de forlænger bygningsværkernes levetid og dermed tilføjer værdi til hele statsvejnettet, siger Niels Højgaard Pedersen.  

I de kommende måneder vil Vejdirektoratet renovere og vedligeholde18 broer og tunneler over hele landet, så de kan holde mange år endnu.  
I de kommende måneder vil Vejdirektoratet renovere og vedligeholde18 broer og tunneler over hele landet, så de kan holde mange år endnu.  

Revner i betonen

Broerne er opført i 1966-68, hvor man ikke kendte til den problematik, der for alvor har indhentet broerne. Det handler nemlig om, at broerne oprindeligt er opført med såkaldt alkali-kisel reaktivt (AKR) tilslag i betonen.

Tilstedeværelse af AKR betyder, at når der siver vand og vejsalt ned i brodækket, så opstår der kemiske reaktioner, som medfører revnedannelse i betonen. Dermed mister broen langsomt sin bæreevne.

Allerede cirka 10 år efter, at broen var taget i brug, kunne man konstatere, at de skadelige AKR-reaktioner var i gang. I takt med at vejbelægningen og fugtisoleringen er ældet og dermed er blevet mere og mere utæt, er betonens tilstand i brodækket  løbende blevet forværret.

Broerne er opført i 1966-68, hvor man ikke kendte til den problematik, der for alvor har indhentet broerne. Det handler nemlig om, at broerne oprindeligt er opført med såkaldt alkali-kisel reaktivt (AKR) tilslag i betonen. Foto: Per Frank Paulsen
Broerne er opført i 1966-68, hvor man ikke kendte til den problematik, der for alvor har indhentet broerne. Det handler nemlig om, at broerne oprindeligt er opført med såkaldt alkali-kisel reaktivt (AKR) tilslag i betonen. Foto: Per Frank Paulsen

Vejdirektoratet har løbende holdt broerne under observation og kunne for nogle år siden konstatere, at broernes bæreevne var tæt på at være udtømt i forhold til den trafik, der føres over broerne.

Nu forstærkes og renoveres pæledækkene, og det er sidste etape af den længerevarende reparation, der har betydet, at pæledækkene snart er fremtidssikret.

Renoveringen ventes at være færdig på i løbet af sommeren.

Nu forstærkes og renoveres pæledækkene på broerne ved Lindenborg, og det er sidste etape af den længerevarende reparation, der har betydet, at pæledækkene snart er fremtidssikret.
Nu forstærkes og renoveres pæledækkene på broerne ved Lindenborg, og det er sidste etape af den længerevarende reparation, der har betydet, at pæledækkene snart er fremtidssikret.

 


Seneste nyt

fra Nordjylland