Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Jeanettes far er ikke den eneste, der siger nej til hjælp

Jeanette Korsgaard finder jævnligt sin far i en lejlighed, hvor både urin og afføring flyder på gulvet. Han smider ofte hjemmeplejen ud, og derfor må de ikke gøre rent hos ham.

Det finder sted i så godt som alle nordjyske kommuner, at ældre borgere nægter at lukke hjemmeplejen ind, selvom de har brug for at få hjælp. Det viser en rundringning, som TV2 Nord har foretaget.

Det er langt fra et særsyn, at en ældre borger ikke vil have besøg af hjemmeplejen til for eksempel at gøre rent. En rundringning til de nordjyske kommuner, som TV2 Nord har foretaget, viser, at det er en kendt udfordring for hjemmeplejen i kommunerne.

Forleden fortalte Jeanette Korsgaard til TV2 Nord, at hendes 79-årige far, der bor i en ældrebolig i Nørresundby, ikke får den hjælp til personlig pleje og rengøring, som han har behov for. Ganske simpelt fordi, han smider plejepersonalet ud.

Det er ikke en nem situation at stå i, og det er en frustration - også hos personalet

Mette Rohde, afdelingschef, Vesthimmerlands Kommune

Det betyder, at han ifølge datteren lever i uhumske forhold med blandt andet et badeværelse efterladt med afføring på gulvet.

- Jeg vil vove og påstå, at det finder sted i alle kommuner, at en ældre borger ikke vil lukke hjemmeplejen ind. Og selvom det ikke er daglig udfordring, i hvert fald ikke hos os, så er det en svær situation at stå i, siger Michael Tidemand, der er ældrechef i Mariagerfjord Kommune.

Ingen statistik i de fleste kommuner

Samme melding lyder fra de syv andre kommuner, TV2 Nord har talt med om, hvordan den kommunale hjemmepleje tackler situationer, som den Jeanette Korsgaard og hendes far står i. Aalborg Kommune er den eneste nordjyske kommune, der umiddelbart har tal på, hvor mange lignende situationer, der aktuelt findes.

Ifølge rådmand Kristoffer Hjort Storm (DF) er der i Aalborg Kommune omkring 50 borgere, som ofte ikke vil have hjemmeplejen inden for dørene, selvom de er visiteret til det. 

Det er en svær opgave for kommunerne, hvis en borger modsætter sig at modtage hjælp. For der er klare regler for, hvad hjemmeplejen må og ikke må i sådanne situationer. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

I Brønderslev Kommune kender man også til problemstillingen, men her er der ingen aktuelle sager, og det er ikke en type af sager, man oplever ret tit, lyder det fra kommunen.

Frederikshavn Kommune fører heller ikke statistik på området, men kender ligesom de øvrige kommuner, TV2 Nord har været i kontakt med, til problemstillingen.

- Vi prøver at løse det ude i grupperne, hvor man finder en motivation hos borgeren og arbejder med forståelsen af hvert enkelt menneskes situation, siger Jytte Thøgersen, der er centerchef for Center for Sundhed og Pleje i Frederikshavn Kommune.

Vi lever i et samfund, hvor vi selv bestemmer hvorvidt, vi vil tage imod den hjælp, der tilbydes

Michael Tidemand, ældrechef, Mariagerfjord Kommune.

I Vesthimmerlands Kommune kender man ikke omfanget af, hvor mange borgere, der ikke ønsker at åbne op for hjemmeplejen, men afdelingschef Mette Rohde ved, at det forekommer.

- Det er ikke en nem situation at stå i, og det er en frustration - også hos personalet, siger hun.

Borgerne bestemmer selv

Det er en svær opgave for kommunerne, hvis en borger modsætter sig at modtage hjælp. For der er klare regler for, hvad hjemmeplejen må og ikke må i sådanne situationer.

Det er ikke tilladt at tiltvinge sig adgang til borgerens hjem, hvis man bliver afvist i døren, ligesom hverken børn eller andre pårørende til den borger, der er visiteret hjælp, kan bestemme, om vedkommende skal tage imod - hvis den ældre borger ikke er umyndiggjort.

- Vi lever i et samfund, hvor vi selv bestemmer hvorvidt, vi vil tage imod den hjælp, der tilbydes. Også som ældre. Vi har som kommune pligt til at hjælpe, idet vi har omsorgspligt. Det vil sige, at borgere, der er visiteret kommunal hjælp har ret til hjælp, men de har til gengæld ikke pligt til at tage imod den, siger Michael Tidemand, der er ældrechef i Mariagerfjord Kommune.

Der er mange etiske overvejelser i sådanne sager, og der findes ikke noget quick-fix til at løse situationen

Per Tostenæs, seniorkonsulent i Ældre Sagen

Det bekymrer hver gang, den kommunale hjemmepleje bliver afvist.

- Det er en del af borgernes retssikkerhed at afvise os, men vi skal bevare det faglige perspektiv, og hvis vi er bekymrede for, om der er noget andet galt med borgeren - for eksempel om det en begyndende demens eller psykisk sygdom, der er på spil - så skal vi handle, siger Mette Rohde, afdelingschef i Vesthimmerlands Kommune.

Der er ingen nemme løsninger

Ældre Sagen anerkender, at det er kæmpe opgave for kommunerne.

- Der er mange etiske overvejelser i sådanne sager, og der findes ikke noget quick-fix til at løse situationen, siger Per Tostenæs, der er chefkonsulent i Ældre Sagen.

Det er et dilemma, vi er i, for borgerne har selvbestemmelsesret, og vi kan ikke tvinge nogen til noget

Susan Starbæk, Visitationsleder, Rebild Kommune.

Det handler ifølge Ældre Sagen i høj grad om relationen mellem borgeren og kommunen - og at få pårørende på banen. 

- Det er meget vigtigt, at der fra start bliver skabt et godt samarbejde mellem alle parter herunder pårørende. Pårørende kan ofte have en afgørende rolle, når man skal etablere et godt forhold til den ældre, der har brug for hjælp, siger Per Tostenæs fra Ældre Sagen.

Ældre Sagen opfordrer kommunerne til at kigge på situationer, hvor det er lykkedes at skabe relation og komme ind til den ældre borger, og lære af disse - frem for udelukkende at være fokuseret på det, der ikke lykkedes.

- Det er et dilemma

I Rebild Kommune lyder det, at det er en kendt problemstilling - især i forhold til borgere med demens.

- Vi vil gerne levere den hjælp, de er visiteret til, men får ikke lov. Det er et dilemma, vi er i, for borgerne har selvbestemmelsesret, og vi kan ikke tvinge nogen til noget, forklarer Susan Starbæk, der er leder af visitationen i Rebild Kommune.

Hun tilføjer, at det helt kommer an på situationen, hvordan man fra kommunal side griber det an. 

- I nogle tilfælde handler det om at komme igen en halv time senere, og så blive døren åbnet. Andre gange må vi sige, at alene det, at vi bliver ved med at komme og banke på og alligevel ikke bliver lukket ind, kan have stor betydning for den ældre borger, for det er en indsats i sig selv bare at prøve. Det kan over tid skabe tillid, så vi bliver lukket ind, forklarer hun.

FOA: Det er ikke sjovt for de ansatte

Kristian Gaardsøe er formand for FOA Nordjylland og dermed den fagforening, hvis medlemmer ofte er de ansatte, der står på den anden siden af døren til den ældre borger og ikke kan komme ind og yde den hjælp, vedkommende har ret til.

- Det er ikke sjovt at stå i den situation, og jeg kan forsikre, at der ikke er nogen af de ansatte, der giver op i første forsøg i forhold til at få en dialog med borgeren i gang, siger Kristian Gaardsøe.

Han understreger, at det er i høj grad er op til den enkelte kommune, hvordan den konkrete situation gribes an.

- Vi har tiltro til, at kommunerne tager sig af såvel den ældre borger som det personale, der står i situationen, siger han.

Vi kan ikke vende det blinde øje til, hvis vores hjælp er et kardinalpunkt i forhold til borgerens sundhed og helbred, så er vi nødt til at hjælpe

Michael Tidemand, ældrechef, Mariagerfjord Kommune.

Det store apparat sættes i gang

I Jammerbugt Kommune sætter man ifølge Henriette Lerche, områdeleder hjemme- og sygeplejen, "det store apparat i gang med mange aktører for at få hul igennem til borgeren"..

- Det handler om at få skabt tillid til os fra borgerens side, så vi kan samarbejde og hjælpe borgeren bedst muligt. Måske betyder det, at vi skal skifte kontaktperson, måske skal en demenskoordinator ind over eller andre faggrupper, det finder vi ud af, når vi laver en handleplan, siger Henriette Lerche.

Hun understreger, at familien til borgeren ofte er slidt og brugt for energi, fordi det er hårdt at være vidne til, når en ældre modsætter sig og nægter at tage imod den hjælp, vedkommende er bevilliget. 

Det handler om at få skabt tillid til os fra borgerens side, så vi kan samarbejde og hjælpe borgeren bedst muligt

Henriette Lerche, områdeleder hjemme- og sygeplejen, Jammerbugt Kommune

Derfor er det vigtigt, at man har andre kontaktpersoner at trække på. Og det kan man, hvis man fra kommunens side har indgået et såkaldt "informeret samtykke". Det vil sige, at borgeren har skrevet under på, at kommunen må kontakte børn eller andre pårørende, hvis der skulle blive brug for det.

- Det kan også være, at det er en nabo, som borgeren har et godt forhold til, man tilkendegiver som kontaktperson i sit samtykke, forklarer Henriette Lerche og tilføjer, at det i høj grad handler om samarbejde og dialog. 

Ifølge Henriette Lerche hører det til sjældenhederne, at der ikke opnås et godt samarbejde, så hjemmeplejen kan komme ind og udføre sit arbejde.

Det er en faglig vurdering fra vores side, hvorvidt det bliver ved at være forsvarligt at vedkommende ikke lukker os ind

Mette Rohde, afdelingschef, Vesthimmerlands Kommune

Et spørgsmål om liv eller død

Ofte handler det slet ikke om, hvorvidt der trænger til at blive gjort rent hos den ældre borger eller ej. 

-  Der er mange forskellige profiler og problemstillinger. Typisk har borgeren meget andet at tumle med, så det, at vedkommende ikke får gjort rent, er ofte sekundært. Ofte er der andre parametre i borgerens sundhed, der er mere vigtigt, og derfor er det også vigtigt for os at komme i kontakt og opnå dialogen, så vi kan yde omsorgen, siger Michael Tidemand, ældrechef i Mariagerfjord Kommune og tilføjer:

- Der er et sundhedsmæssigt aspekt i problemstillingen, som gør, at ingen kommuner kan se gennem fingrene med, når en borger vælger at lukke døren for den hjælp, vedkommende er berettiget til. Vi kan ikke vende det blinde øje til, hvis vores hjælp er et kardinalpunkt i forhold til borgerens sundhed og helbred, så er vi nødt til at hjælpe.

Samme melding kommer fra Mette Rohde, afdelingschef i Vesthimmerlands Kommune.

- Det er en faglig vurdering fra vores side, hvorvidt det bliver ved at være forsvarligt at vedkommende ikke lukker os ind, siger hun.

Og så kan kommunerne ikke gøre andet end at kontakte andre myndigheder, der har myndigheden til at træffe beslutning om, at der skal udøves magtanvendelse.

- Hvis vi vurderer, at det går ud over borgerens sundhed og helbred, at vi ikke kommer ind, så kan og skal vi gøre noget. Så kan vi kontakte lægen, som så skal vurdere om situationen er af en sådan karakter, at adfærden er skadelig for personen, så der skal bruges magt til at få vedkommende indlagt. Vi har ikke andre handlemuligheder, siger Susan Starbæk, der er leder af visitationen fra Rebild Kommune.


Foto: Anne Christensen, TV2 Nord

Prisen slår rekord - det bliver endnu dyrere end det var under energikrisen.

Torsdag når elprisen højere op end den var under energikrisen i 2022.

Prisen peaker mellem klokken 17.00 og 18.00, hvor prisen kommer til at ramme 6,98 øre/kWh - og det er uden afgift og moms. Når det lægges oven i bliver prisen omtrent 10 kroner mer kWh.

Så meget koster det

  • En omgang tørring i tumbleren: Cirka 46,53 kroner for en gennemsnitlig tumbler.

  • En times brug af ovnen: Cirka 25,85 kroner for en gennemsnitlig ovn.

  • En vask i en ikke alt for gammel vaskemaskine: Cirka 7,2 kroner.

  • En opvask i opvaskemaskinen: Cirka 9,8 kroner

Priserne i beregningen her er med afgift og moms, og kommer fra selskabet N1. Prisen bliver 10,34 når det er dyrest.

- Lige nu er der næsten ingen vind over Europa, samtidig er det både mørkt og koldt, og vi bruger derfor meget energi. Det er dog også vigtigt at sige, at vi ikke er samme sted som under energikrisen, det er en uheldig kombination af lav produktion af vedvarende energi og høj efterspørgsel i kortere perioder, som rammer os i disse dage, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.

Ifølge Norlys har elprisen i snit været mindre end 50 øre per kWh, men siden august er den pris steget.

Prisen ser dog ud til at falde igen samtidig med, at der meldes om mildere temperaturer i vejret.

- Men får vi pludselig 14 dage i stræk med hård kulde, og der skal trækkes på de europæiske gaslagre, som ovenikøbet er mindre fyldte i år sammenlignet med sidste år, kan det selvfølgelig ændre sig, men som tingene ser ud nu, ser priserne ud til at falde de kommende uger, siger Mads Brøgger.


En ny købmand tror på projektet, og byen glæder sig over nu at have nok penge, til at redde købmanden.

Købmandsbutikken i Ravnkilde er reddet. Det er lykkes en lokal støttegruppe at samle over 800.000 kroner ind - og dermed har de nu sikret, at byens købmandsbutik kan genåbne.

- Det var en kæmpe, kæmpe, kæmpe god nyhed, lyder det begejstret fra Kirsten Baisgaard, der er formand for forsamlingshuset i Ravnkilde.

I slutningen af september måtte den daværende ejer opgive at drive købmandsbutikken.

Lige siden har borgergruppen Købmandsgruppen forsøgt at samle penge nok ind til, at de kunne genåbne købmandsbutikken.

Tror på butikkens overlevelse

Onsdag aften var der samlet 830.000 kroner, og dermed nok til, at butikken kan genopstå.

- Jamen, det er jo helt vildt. Det bliver hårdt, men også virkelig lærerigt og sjovt, er jeg sikker på, siger Lisa Norman, der er den kommende købmand i Ravnkilde.

Købmandsgruppen håber, at borgerne i byen er klar til at støtte butikken, når den åbner.

- Jeg håber og tror jo, at det er gået op for os alle sammen, at det ikke er nogen selvfølge, at vi har en købmand i byen, lyder det fra Kirsten Baisgaard.

Den kommende købmand er heller ikke i tvivl om, at butikken nok skal klare sig.

- Vi har lavet nogle analyser og fået Dagrofas hjælp til at lave nogle analyser omkring, om den her kan køre rundt i byen. Og det kan den. Så det er jeg slet ikke bekymret for, siger Lisa Norman.

”Købmandsgruppen” håber, at købmandsbutikken bliver klar til at genåbne til maj.


Overtog sin første frisørsalon som 24-årig: Nu har han overtaget sin tredje

Anders Blaabjerg på 25 år er indehaver af tre frisørsaloner i Jylland. Han overtog den første, da han stadig var elev. Det skulle medarbejderne lige vænne sig til.

Det tog et par søvnløse nætter, før Anders Blaabjerg blev overtalt til at skifte sit erhverv til frisør.

I en alder af 20 år kunne den unge mand skrive salgsassistent på CV'et med et job i Føtex. Der gik ikke lang tid, før flere af frisørerne i Thisted var efter den nyuddannede.

- Da Kristian Berthelsen (tidl. ejer af ZoombyZoom Thisted) tog fat i mig, var han den anden frisør. Så måtte jeg forsigtigt lukke den ene dør for at åbne døren som frisør, fortæller Anders Blaabjerg, der til daglig er chef for tre ZoombyZoom-saloner i Jylland.

Døren til frisørverdenen blev åbnet - og der gik ikke lang tid, før flere muligheder stod på dørtrinet.

- Det har altid været lidt en joke, at den skulle være min en dag. Og så kom muligheden, fortæller den 25-årige indehaver.

Anders Blaabjerg var ikke færdiguddannet, da han pludselig gik fra at være elev til chef på en juleferie. Det var et skifte, som både han og hans medarbejdere skulle finde sig til ro med.

- I starten skulle man lige vænne sig til det at have en chef, der er 25 år, når man selv er over, fortæller Maja Ravn Madsen, der har arbejdet som frisør i ZoombyZoom i Thisted i seks år.

Foto: Josephine Hartvig / TV MIDTVEST

Det var et 'match made in heaven', at Anders Blaabjerg valgte at gå frisørens vej. Derfor betyder det ikke så meget, at arbejdstimerne fylder det meste af dagen.

- Jeg har et drive uden lige. Så jeg ved ikke, hvem der stjæler mit ur, når klokken pludselig er 11 om aftenen, og jeg startede klokken otte om morgenen, fortæller den unge iværksætter med et smil.

Kunderne undrede sig heller ikke, da Anders Blaabjerg pludselig var chef.

- Han er stadig bare Anders. Jeg tror, det ligger naturligt til ham, for det var den mulighed, der bød sig, fortæller Hanne Fårup Rasmussen, der til daglig er fagligkonsulent i FOA og har haft Anders Blaabjerg som frisør, siden han startede som elev i forretningen i 2020.

Selvom den unge chef kun er 25 år, så generer alderen ham ikke spor.

- Jeg er lidt en gammel mand i en ung krop. Det tror jeg også, de andre vil sige her, griner Anders Blaabjerg.

Frisørsalonen i Fredericia er den sidst tilkomne i den begyndende perlerække, som Anders Blaabjerg har startet. Han overtog forretningen tilbage i maj, hvor det kun var få måneder siden, at han havde fået ansvaret for frisørsalonen i Aalborg. Derfor klapper den unge mand hesten og holder sig til sine tre nuværende forretninger.

- Aldrig sig aldrig selvfølgelig. Men der har været fart på det sidste stykke tid, så for nu er der ikke flere ting i støbeskeen, fortæller Anders Blaabjerg, mens han ordner håret på Hanne Fårup Rasmussen.


Lige ved og næsten: Aalborg snupper sejren til sidst

Alt blev afgjort i kampens døende minutter, da Aalborg Håndbold onsdag besejrede TMS Ringsted med 35-32.

Nogle hurtige og hasarderede beslutninger resulterede i, at gæsterne fra TMS Ringsted fik bragt sig hurtigt i front. 

Aalborg-spillerne fik dog hurtigt indhentet dem igen, og efterfølgende bragt sig foran. 

Men flere uskarpe afleveringer og dårlige beslutninger fik gæsterne i hælene af hjemmeholdet igen.

Selvom hjemmeholdet førte med tre mål ved pausen, så fik gæsterne hurtigt spillet sig tilbage og indhentede igen aalborgenserne. 

Generelt var det et uskarp Aalborg håndbold-hold, der var mødt op onsdag aften. Heldigvis for hjemmeholdet tog målmand Niklas Landin en for holdet, og stod for flere redninger, der holdt aalborgenserne i front.

Men gæsterne holdt ved, og med 10

Minutter igen, var stillingen 29-29.

Kampens sidste minutter blev spændende. Mens Aalborg Håndbold fortsatte med at lave fejl, formåede gæsterne at presse på, og hele tiden være blot et mål efter. 

Til sidst lykkedes det dog Aalborg håndbold at hive sejren hjem. 

Med onsdagens kneben sejr, lykkedes det Aalborg Håndbold at hive den niende sejr i streg i hus. 


Kan ikke få fat på lægen - udskældt lægehus er igen i problemer

Foto: Mie Skjødt Nielsen / TV2 Nord

Problemet skulle være løst nu. Men lægehuset ønsker ikke at stille op til interview.

- Sådan kan man ikke behandle folk. Det er et helt område, lyder det fra en frustreret Kim Kronborg fra Fjerritselv.

Flere nordjyder sim Kim har i løbet af ugen oplevet problemer, når de har forsøgt at komme igennem Alles lægehus.

Over hele landet har det været et problem på grund af en fejl i deres IT-system. Kim Kronborg skulle mandag have taget en blodprøve fordi han har lidt forhøjet blodtryk, for at finde ud af om han kunne få noget andet medicin - men onsdag har han stadig ikke kunnet få en tid.

- Herregud! Det kan jo ikke passe, at man ikke kan få tager en blodprøve eller ikke kan komme til sin læge, bare fordi computeren falder ud. Så må de gøre et eller andet, siger han til TV2 Nord.

Vil væk fra Alles Lægehus

TV2 Nord tog ud til lægehuset i Fjerritslev. Der var patienter derinde, men alt foregik manuelt og ingen ønskede at udtale sig til TV2 Nord.

Alles Lægehus ønsker ikke at stille op til interview, men skriver til TV2 Nord, at de har oplevet et større IT-nedbrud, som har givet udfordringer i klinikkerne. Og at det nu er løst.

Selvom problemerne er løst, er Kim Kronborg stadig godt træt af Alles lægehus.

- Så snart jeg får en chance, og der kommer nogle læger her i nærheden, og det har jeg hørt, at der bliver udvidet i Løgstør, så flytter jeg. Jeg vil ikke være i noget, der hedder Alles Lægehus mere, siger han.

Region Nordjylland ønskede ikke at stille op til interview, men skriver i et skriftligt svar, at de er opmærksomme på udfordringerne.