Kommune: Drop cykelhjelmen!

Med humor og ironi vil Aalborg Kommune få flere unge til at huske cykelhjelmen.

Flere unge skal huske hjelmen, når de cykler, mener man i Aalborg Kommune, som mandag tog hul på en ny kampagne, hvor den noget ironiske opfordring lyder: "Drop cykelhjelmen - der sker jo ikke noget med dig - vel?"

- Forskningen viser, at unge i alderen 16-25 år er særligt disponeret for at tage unødige risici - også i trafikken. Det er også dem, der er dårligst til at bruge cykelhjelm. Derfor mener vi det er vigtigt over tid at arbejde på at skabe en holdningsændring blandt cyklister, siger Anne Mette P. Andersen, Kampagnekoordinator fra Aalborg Kommune.

Komikeren Thomas Warberg spiller en central rolle i den uhøjtidelige kampagne, hvor han i en film, optaget på Nytorv i Aalborg, udfordrer cyklister i Aalborg på deres undskyldninger for ikke at bruge cykelhjelm.

De flittigst brugte undskyldninger tæller "Den ødelægger håret", "Jeg har glemt den" og "Mit hoved er for lille", og det er uholdbare undskyldninger som disse, kampagnen prikker til.

Aalborg Kommune har tidligere forsøgt sig med cykelhjlemkampagner, og nu håber man, at den humoristiske tilgang rammer målgruppen.


Seneste nyt

fra Nordjylland