Kunstig intelligens skal gøre trafikken mere sikker og smart

Professor Kim Guldstrand Larsen fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet modtager en Villum Investigator-bevilling på 30 mio. kr. Pengene skal gå til et nyt projekt, der skal styrke sikkerheden i såkaldt cyber-fysiske systemer.

Et af de mest trafikerede kryds i Aalborg er krydset Mariendals Mølle og Hobrovej.

Her står professor Kim Guldstrand Larsen fra Institut for Datalogi på Aalborg Universitet og kigger på den tætte trafik.

Han har netop modtaget 30 millioner kroner, som skal gå til et nyt projekt, der skal styrke sikkerheden i såkaldt cyber-fysiske systemer som eksempelvis selvkørende biler.

- Jeg er selvfølgelig glad for, at jeg har fået 30 millioner. Det er ikke kun i et trafikkryds som Mariendals Mølle og Hobrovej, men det er alle steder, hvor systemer, computere og software spiller sammen med en fysisk virkelighed, som eksempelvis et lyskryds, hvor der er radarer på toppen, og der er biler, der kommer kørende. Man kan bruge det, der hedder maskinlæring eller kunstig intelligens til at være meget mere smart til at styre sådan et kryds, forklarer Kim Guldstrand Larsen.

Ventetiden reduceres

De 30 millioner kroner, som Kim Guldstrand Larsen har fået, er bevilget fra Villum Investigator-programmet, der hvert år giver i alt 313 mio. kr. til ti erfarne og internationalt anerkendte forskere.

I lyskrydset på Hobrovej anslår Kim Guldstrand Larsen, at ved at optimere krydset kan ventetiden for bilerne reduceres med 30 procent, og det vil samtidig give en lavere CO2-udledning.

quote Vi giver det en form for sikkerhedsskjold, så vi ikke ender i situationer, hvor det går galt.

Kim Guldstrand Larsen, professor, Institut for Datalogi på Aalborg Universitet

- De 30 millioner kroner de skal nu bruges til, at vi kan blive meget dygtigere til den matematik, der ligger bag disse optimeringsalgoritmer, og gøre dem sikre, de skal jo fungere korrekt og optimalt, siger Kim Guldstrand Larsen.

Og netop sikkerheden betyder meget.

- Vi giver det en form for sikkerhedsskjold, så vi ikke ender i situationer, hvor det går galt. Det handler også om at kunne se flere skridt længere frem i processen. Jeg siger ikke, at tingene bliver 100 procent korrekte, men jeg håber og tror, at vi kan komme et godt stykke ad vejen, siger Kim Guldstrand Larsen.

Problematikken omkring sikkerheden bliver endnu mere åbenlys, når vi en gang indfører de selvkørende biler.

- I de fleste biler er der hardware og software , og man taler om selvkørende biler, og de er på vej. Virker de nu korrekt? Det er ikke altid, at de gør. Er de for eksempel sikre overfor, at jeg tager min iPhone frem og begynder at hacke dem. Så det er en del af øvelsen, at det skal være optimalt, men det skal også være sikkert, siger Kim Guldstrand Larsen.


Seneste nyt

fra Nordjylland