02:14

Video: Jerome Miron // Ritzau Scanpix

Nordjysk Formel 1 drøm brast: Regeringen afslår uden at have set projektet

En initiativgruppe med tidligere minister Helge Sander i spidsen har fået afslag fra erhvervsministeren på en ansøgning om at få Formel 1 til Nordjylland.

Flere års arbejde med at få et Formel 1-løb til Nordjylland ser ud til at være spildt.

Siden projektet om at få Formel 1 til København kørte i grøften i 2018, har en initiativgruppe, med den tidligere minister Helge Sander i spidsen, arbejdet videre med drømmen om at få en af verdens største sportsbegivenheder til Danmark, og her var Nordjylland inde i billedet.

Vi blev ikke engang inviteret til en kop kaffe, hvor vi kunne forelægge projektet og det er selvsagt utrolig skuffende.

- Helge Sander, Medlem, Initiativgruppen for at få Formel 1 til Danmark.

Til at starte med var fem byer med i planerne om at få Formel 1 til Danmark, men til sidst anså initiativgruppen Roskilde og Aalborg, som de to mest sandsynlige byer til at være vært for motorsportsbegivenheden.

Derfor begyndte de på forhandlinger med de to byers borgmestre og investorer i området, og da det begyndte at ligne, at drømmen kunne blive til virkelighed, bad initiativgruppen om et møde med regeringen, for at få regeringens accept af, at der kunne komme et Formel 1-løb til Danmark.

- Det var så her, at vi pludselig stødte på grund og til manges – og i hvert fald min store overraskelse – så fik vi tomlen ned fra regeringen. Vi blev ikke engang inviteret til en kop kaffe, hvor vi kunne forelægge projektet og det er selvsagt utrolig skuffende, fortæller Helge Sander, der står i spidsen for initiativgruppen, der arbejder for at få Formel 1 til Danmark.

- Har end ikke set vores projekt

Formel 1-organisationen kræver at tre instanser i et værtsland bakker Formel 1-løbet op. Den nationale motorsportsunion, værtsbyen og regeringen. De to første vendte tomlen op men altså ikke regeringen.

- Jeg synes, at det er utrolig, at Simon Kollerup, den ellers utroligt fornuftige mand fra Thisted, at han bare afviser med blank hånd uden nogen argumentation, men bare at det ikke er en prioritet for regeringen, man har end ikke set vores projekt, og vi har lagt meget vægt på, at det var et grønt projekt, det er i pagt med tiden, siger Helge Sander.

Ikke mindst i Aalborg hvor der har været kolossal opbakning.

- Helge Sander, Medlem, Initiativgruppen for at få Formel 1 til Danmark.

I marts 2019 tog Helge Sander kontakt til Formel 1’s kontor i London, og her fik han mandat til at lave et dansk projekt, der ikke foregik i København.

- Vi har i øjeblikket talt om, at vi kunne etablere et projekt, som jeg kunne tage til London i slutningen af februar og præsentere, hvor jeg skulle mødes med Formel 1’s direktion, men det bliver jeg selvsagt nødt til at aflyse nu, siger Helge Sander.

- Ikke mindst i Aalborg hvor der har været kolossal opbakning både på det praktiske område, men også blandt de investorer, som har været med i projektet, så har jeg ikke været i tvivl om, at jeg kunne komme tilbage fra London med et projekt, vi kunne arbejde videre med, siger Helge Sander.

Billigere end projektet i København

Da det var på tale at lave et Formel 1-løb i København var der budgetteret med, at projektet ville koste 570 millioner kroner, hvor nogle af pengene skulle komme fra offentlige midler. Løbet i København var planlagt som et såkaldt gaderæs, det vil sige, at Formel 1-bilerne skulle køre inde midt i København, og derfor skulle der flyttes lyssignaler og justeres fortov for at racerbilerne kunne komme rundt i gaderne. Noget der ikke skulle gøres i Aalborg, hvor løbet var planlagt til at skulle køres ude på flyvestationen, og derfor anslog folkene bag projektet, at det ville være billigere at afholde i Aalborg. Her anslog de, at projektet ville koste cirka 300 millioner kroner.

I København havde meget mere end 300 millioner kroner fra private.

- Helge Sander, Medlem, Initiativgruppen for at få Formel 1 til Danmark.

Ville det kunne finansieres 100 procent privat?

- Det vil jeg ikke kunne sige, det skulle vi selvfølgelig undersøge. Men jeg kan sige, at vi i København havde meget mere end 300 millioner kroner fra private, hvis der var samme entusiasme i Roskilde og Aalborg kunne vi selvfølgelig, for det er meget billigere at lave det i de to byer end i København, svarer Helge Sander.

På miljøsiden har Formel 1-organisationen med en ny miljøplan planer om at gøre sporten CO2-neutral senest i 2030. Ligeledes har en forsker fra DTU, ifølge Helge Sander, dokumenteret, at de seneste års brændstofreducering i privatbiler kan kobles til Formel 1 garagerne.

- Så netop Formel 1 er med til at skabe de bedst tænkelige forudsætninger for, at vores mange biler er miljøvenlige, siger Helge Sander.

Drømmen er ikke opgivet

Formel 1 anses som værende en af de største sportsgrene i verden, og ifølge Helge Sander er Formel 1 i en kategori lige under OL og verdensmesterskaberne i Fodbold.

Jeg er helt overbevist om, at Formel 1 kommer til Danmark på et tidspunkt.

- Helge Sander, Medlem, Initiativgruppen for at få Formel 1 til Danmark.

- Så jeg tror, at det ville kunne have solgt Nordjylland og selvfølgelig også Danmark i en lang række lande, hvor også erhvervsmæssiginteresse kunne komme i spil, siger Helge Sander.

Selvom der foreløbigt er blev sat en kæp i hjulet i Helge Sander og initiativgruppens drøm om at få Formel 1 til Danmark, så giver den tidligere minister ikke helt op.

- Jeg er helt overbevist om, at Formel 1 kommer til Danmark på et tidspunkt. Det bliver ikke lige i den her omgang. Men ligesom da jeg i sin tid foreslog at lave start i Tour de France i Danmark efter Bjarne Riis’ triumf i 1996, så gik der 25 år inden det blev virkelighed her i 2021. Hvis det samme skal blive virkelighed her, så skal vi nok få Formel 1 til Danmark inden 2039, siger Helge Sander.