Nordjysk signalsystem udrulles i hele landet
Foto: Nordjyske Jernbaner
Det signalsystem, som har styret den nordjyske togdrift siden 21. oktober, skal nu implementeres i hele landet.
Det signalsystem, der styrer togdriften i Vendsyssel, skal nu implementeres i hele Danmark.
21. oktober fik Nordjylland et nyt signalsystem, der styrer togene mellem Frederikshavn og Lindholm, og nu får togpassagerer i resten af landet også glæde af det digitale togkontrolsystem, som skal udrulles i hele Danmark inden 2030.
Nordjyllands - og snart hele Danmarks - nye signalsystem er et digitalt radio- og sensorbaseret system. Systemet er udviklet til at sikre optimal drift og ydeevne hos togoperatøren ved hjælp af forbedret kapacitet og hastighedsberegning. Ved at beregne en sikker maksimumhastighed for hvert tog, balndt andet ved hjælp af indbyggede systemer, der tager kontrol, hvis den tilladte hastighed overskrides, sikrer systemet højere ydeevne og en forbedret passagerservice.
Projektet, der blev indledt af Banedanmark og leveres af Thales og Strukton Rail, gør Danmark til europæisk frontløber inden for digital jernbanedrift. Ifølge Banedanmarks plan vil systemet potentielt spare danskerne for op til 720.000 timer i forsinkelser om året.
- Banedanmark er med implementeringen af det nye signalsystem, der pt. skal betjene Nordjyske Jernbaner, frontløber inden for moderne jernbaneinfrastruktur. Vi er enormt glade for den tiltro, som Banedanmark har vist Thales, og for, at vi har kunnet hjælpe Banedanmark på vej med de store ambitioner. Særligt betyder den 25-årige kontrakt, at vi har mulighed for at opbygge et langvarigt samarbejde med fokus på fremtidens løsninger, siger Tommy Ayouty, adminostrerende direktør for Thales i Danmark.
Det nye system er blevet testet i forskellige testplatforme og på skinnerne i Nordjylland inden lanceringen. Fra 2019 og til 2023 vil systemet blive udrullet på yderligere 11 linjer med opstart i den vestlige del af Jylland.