Nordjysk turisme: Vi skal stå sammen
Nordjyske turistfolk vil nu gå sammen for at få mere gang i turismen i Nordjylland.
Hvis det står til de nordjyske turistfolk, så kræver det en målrettet fælles indsats - og ikke én bestemt strategi og én bestemt markedsføring i hver lille kommune.
Det hører fortiden til, at hver by i Nordjylland har sin egen turistchef og sin egen måde at styre turismen på. Ansættelsen af en turismeudviklingschef for hele Hjørring Kommune for eksempel er et af de første skridt på vejen til en større, fælles markedsføring
- Dengang man arbejdede meget alene i hver by, det var den tid, det var på den måde, man gjorde det på, og det var også godt nok dengang men nu er tiden en anden, siger den nye turismeudviklingschef i Hjørring Kommune, Anna Oosterhof.
Modellen med en overordnet turismeudviklingschef ses i flere og flere kommuner. Anna Oosterhof er overbevist om, at turisterne kun ser én vestkyst med ét stort Vesterhav uden kommunegrænser .
- Vi har ikke alle de der gamle historiker med og jeg er også ny på posten og vi vil se en meget positiv udvikling af Løkken og Blokhus og også sammen som ét stort resortområde.
Nordjylland har 12 procent af al turisme i Danmark. Alligevel har landsdelen bundrekord med en vækst på kun seks procent de seneste fem år.
- Når vi kigger i forhold til konkurrenterne, og hver der sker omkring os i Danmark og i den store verden, så kan vi gøre det meget bedre, siger direktør i VisitNordjylland, Lars Enevold Pedersen.
Syddanmarks succes med at tiltrække turister på tværs af alle kommunegrænser gør indtryk på direktøren i VisitNordjylland.
- Vi skal jo ikke så langt sydpå for at se en meget stor konkurrent dernede, og der skal vi samle os for at modstå den konkurrence.
Kampvåbnet hedder samarbejde. Der skal tænkes større. Landsdelens fyrtårne og stærkeste attraktioner skal lanceres samlet og være netop det, der får turisterne til at tage på ferie i Nordjylland.
- Det handler om at stå sammen og så få gæsterne fordelt ud og så måske konkurrere lidt om gæsterne bagefter, siger Lars Enevold Pedersen.
Den nye turismeudviklingchef tror på, at det kan lade sig gøre at tage kampen op.
- Jeg tænker helt sikkert, at vi er godt på vej til endnu bedre organisering af den nordjyske turisme. Det kan vi sagtens finde ud af, også så vi kan vækste med den samme procentdel, som de gør i Midtjylland og Sønderjylland, siger Anna Oosterhof.