Nordjyske fiskere føler sig forbigået: - Jeg tjener intet lige nu

Nordjyske fiskere føler sig overset i forbindelse med aftalen om vinterhjælp, som skal hjælpe økonomisk trængte private og erhvervsdrivende gennem inflations- og energikrisen.

De nordjyske fiskere er hårdt ramt på pengepungen. 

Brændstofpriserne er mere end fordoblet siden sidste år og er nu fiskernes væsentligste udgiftspost.

På havnen i Strandby står fisker Lars Kajgaard. De seneste fem år har han i gennemsnit betalt tre kroner for en liter diesel til sin fiskekutter. I år koster den næsten syv kroner per liter.

- Jeg tjener ikke noget på at fiske i øjeblikket. Faktisk har jeg ikke tjent noget i år, siger Lars Kajgaard.

Som det ser ud, får han i år en ekstraregning i omegnen af to millioner kroner. Han bruger i gennemsnit 600.000 liter diesel om året.

Lars Kajgaard ejer to fiskekuttere på Strandby Havn.
Lars Kajgaard ejer to fiskekuttere på Strandby Havn.
Foto: Christopher Høeg Lundberg / TV2 Nord

Brug for politisk hjælp

Fiskerierhvervet havde håbet, at de var tænkt med i den aftale om en vinterhjælp til danskerne, som et bredt flertal på Christiansborg fredag skrev under på. Men det var ikke tilfældet.

Modsat mange andre lande i Europa er der nemlig endnu ikke lavet en aftale om støtte til dem.

- Det er jeg da meget skuffet over, for vi har behov for hjælp ligesom alle andre, og hvis man vil det danske fiskeri, så er det nu, politikerne de skal vise det, siger Lars Kajgaard.

Formand i Danmarks Fiskeriforening, Svend Erik Andersen, har selv kunnet mærke de høje priser på sin fiskekutter. Han har for eksempel været nødt til at sænke sine ansattes månedsløn med 10.000 kroner - netop på grund af brændstofpriserne. 

- Nu er der gået over et halvt år, hvor priserne har været ekstremt høje, og det kan virkelig mærkes rundt omkring. Både hos vores medarbejdere men også i udbyttet fra vores fiskefartøjer, siger Svend Erik Andersen.

Mulig løsning allerede

Flere europæiske lande har lavet hjælpepakker til fiskerne, og det har åbnet branchens øjne for hvilke muligheder, der er.

- Det, man kan gøre, er at give et tilskud per liter diesel eller i forhold til omsætningen, som vores svenske kollegaer har fået. Men det vigtigste er, at man sætter sig sammen og bliver enige politisk om, at det er det, man vil, siger Svend Erik Andersen.

Løsningen kan være nogle ubrugte EU-midler, der skal omprioriteres, så de går til fiskerne. Sådan lyder det fra både fiskeribranchen og fiskeriordfører Torsten Schack Pedersen (V). 

- I den europæiske fiskeri- og havfond ligger der nogle ubrugte midler, og der foreslog jeg faktisk på et møde i torsdags med fiskeriministeren, at dem skulle vi da bruge til at lave en brændstofpakke, siger han.

I forhold til den svenske model, hvor fiskerne støttes efter omsætning, er Torsten Schack Pedersen ikke helt afvisende.

- Hvis fiskere i vores nabolande får hjælp på den ene eller anden måde, så bør vi også sikre lige konkurrencevilkår, og nu ligger der en oplagt mulighed med de ubrugte EU-midler, siger han.


Seneste nyt

fra Nordjylland