LIGE NU:

Nordjyske håndværkere plaget af varebilstyverier

Næsten hver fjerde nordjyske el- og vvs-virksomhed har været udsat for indbrud og tyveri i deres servicebiler i løbet af det seneste år.

Indbrud i varebiler er et problem, nordjyske håndværkere i stigende grad oplever. Det viser en medlemsundersøgelse, som arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer el-, vvs- og metalvirksomheder, har lavet.

Ifølge undersøgelsen har 24 procent af el- og vvs-virksomhederne i Region Nordjylland oplevet indbrud og tyveri i løbet af det seneste år. Det er kun i Region Hovedstaden, hvor 35 procent af virksomhederne har oplevet indbrud og tyveri, at tallet er højere.

- Det er et meget højt tal, som desværre bare bekræfter den fornemmelse, vi selv har af, at tyvene igen har rettet blikket mod varebilerne. Og for den enkelte virksomhed, og dens kunder, kan det have store konsekvenser, når bilerne må stå stille, hvis ubudne gæster har tømt dem for værktøj og materialer, siger Per Møller Christensen, som er formand for TEKNIQ Arbejdsgivernes regionale råd for Region Nordjylland.


Efterlyser handling

Tal fra Rigspolitiet viser, at der i de første tre kvartaler i 2020 blev anmeldt 177 indbrud i vare- og lastbiler i Nordjylland. I samme periode året før var tallet på 141.

- Det samlede billede er stadig, at varebilerne tilsyneladende er et meget eftertragtet bytte. Mange nordjyder har arbejdet hjemme i disse coronatider, og det har måske tvunget tyvene til i endnu højere grad at kaste sig over varebilerne, siger Per Møller Christensen.

TEKNIQ Arbejdsgiverne efterlyser nu en mere målrettet indsats for at komme indbrud i varebiler ti livs.

- Derfor er det afgørende, at man fra myndighedernes side fokuserer yderligere på at bremse denne type indbrud – ikke mindst fordi, vi jo kan se, at antallet af sigtelser er forsvindende lille, og at tyvene af samme årsag måske kan få indtrykket af, at det nærmest er risikofrit at tømme håndværkernes biler. Samtidig skal eksempelvis el- og vvs-installatørerne naturligvis gøre alt, de kan, for at sikre deres biler og udstyr bedst muligt, siger Per Møller Christensen.