Nordjyske virksomheder til foredrag om Trumps betydning for eksport.
Foto: Jim Watson, Scanpix
Hvordan bliver eksporten til USA indenfor vedvarende energi, når den nye præsident ikke tror på hverken global opvarmning eller internationale handelsaftaler? Det var de store spørgsmål, der i dag var inviteret til Markedsbriefing om USA efter valget af Donald Trump.
Det var Væksthuset Nordjylland, House of Energy og Eksportrådet, der havde inviteret nordjyske virksomheder, så de kunne få et nuanceret billede af situationen i USA. Et billede, der går ud over det medierne viser.
- Vi har i dag muligheden for at give virksomhederne et indtryk af, hvad der sker derover, vi har de eksperter, der kommer derovre fra, som lever i USA, og som har en dagligdag der, fortæller en af arrangørerne, Lars Juhl Hansen, der er internationaliseringsrådgiver i Eksportrådet.
En af eksperterne var Morten Svendstorp, der til dagligt er seniorrådgiver på den danske ambassade i Washington.
- Vi går fra en præsident, der tidligere fokuserede meget på klima, til en præsident, der i stedet for fokuserer på arbejdspladser og energis konkurrencedygtighed.
Cirka 25 nordjyske virksomheder var repræsenterede, for at høre om hvilke muligheder og konsekvenser valget af Trump kan få for deres eksport.
- Jeg er her for at lære om USA. Vi er i gang derovre allerede, men for os er det vigtigt at lære, hvad andre gør. Så behøver vi ikke begå de samme fejltagelser, fortæller Jørgen Larsen, der er direktør i PDM Technology, der leverer software til produktionsvirksomheder.
Dagens arrangement giver forhåbentlig de nordjyske virksomheder bedre muligheder til at rykke ind på det store amerikanske marked.
- Virksomhederne får, ved at komme i dag, så får de faktisk muligheden for, at få et bedre beslutningsgrundlag, for om de reelt set skal gøre noget nu i USA indenfor vedvarende energi, fortæller Lars Juhl Hansen.
Ifølge de USA-kyndige, er det små, men vigtige detaljer, der skal laves om, når præsidenten nu hedder Trump i stedet for Obama.
- Man skal ikke tænke så meget anderledes, end man har gjort før, men man skal til at sige noget andet. Man skal til at fokusere på de arbejdspladser man skaber og man skal understrege, hvor konkurrencedygtig vindenergi er, og så tror jeg, at man kan være relativt tryg, spår Morten Svendstorp.