Rejsebureau dækker ikke flyselskabs konkurs
Foto: Michael Kragman
Rejsebureau skal ikke dække internetbillet i forbindelse med flyselskabs konkurs, slår Retten i Roskilde fast.
Køber du din flybillet på nettet gennem et rejsebureau, er du ikke sikret, hvis flyselskabet går konkurs. Det er Retten i Roskilde kommet frem til torsdag.
Her er et rejsebureau blevet frifundet for en forbrugers krav om at få udgifterne til en rejse dækket i forbindelse med en flykonkurs.
Retten oplyser, at forbrugeren havde købt en flyrejse tur-retur fra København til Nice. Rejsen blev købt i april 2012 på rejsebureauets internetportal.
Men inden hjemrejsen gik flyselskabet konkurs. Og rejsebureauet nægtede at erstatte forbrugerens udgifter til købet af en erstatningsrejse med henvisning til, at rejsebureauet alene var formidler af flyrejsen.
Bureauet havde både flere steder på sin hjemmeside og under bookingforløbet gjort forbrugeren opmærksom på agentforbeholdet.
Og at vilkåret også var medtaget i rejsebetingelserne, som forbrugeren aktivt og positivt havde bekræftet at have læst og accepteret.
Forbrugeren havde endvidere fravalgt den tilbudte forsikring i anledning af flyselskabets eventuelle konkurs.
På den baggrund er retten kommet frem til, at rejsebureauet på en tilstrækkelig og klar måde havde gjort forbrugeren opmærksom på, at bureauet alene formidlede rejsen på flyselskabets vegne.
Rejsebureauet blev derfor frifundet for det rejste krav, oplyser retten.
Ifølge TV2 News er sagen rejst af en kunde, der var utilfreds med, at onlinerejsebureauet Goleif ikke ville erstatte kundens billetter, da luftfartsselskabet Cimber gik konkurs i 2012.
Ud over ikke at få erstatning for sin hjemrejse skal forbrugeren også betale sagsomkostninger på 15.000 kroner til onlinerejsebureauet.