Så gode er de nordjyske skoler

En opgørelse fra tænketanken Cepos viser hvor gode - eller mindre gode - de danske grundskoler er til at løfte deres elever.

En ny analyse af de danske folke- fri- og efterskoler lavet af den liberale tænketank Cepos viser hvor gode - eller dårlige - skolerne er til at bygge eleverne op til det niveau, de forventeligt bør lægge på - den såkaldte undervisningseffekt.

Undervisningseffekten er en beregning hvor de karakterer eleverne har opnået sammenlignes med den "socio-økonomiske reference", der er et forventet karakterniveau beregnet på baggrund af elevernes sociale og økonomiske baggrund.

Tallene er fra 2014 og den bedste nordjyske skole er Vestbjerg Skole nord for Aalborg, der formåede at løfte afgangseleverne 0,8 karakterer over det niveau, der er forventet af dem. Lige efter følger Asaa Skole og Løvvangskolen i Nørresundby.

I den modsatte ende af listen finder man Hørby Efterskole og Aalborg Friskole der med en undervisningseffekt på henholdsvis -1,1 og -0,9 er blandt de nederste på listen.

Analysen nævner ingenting om årsager til hverken gode eller dårlige resultater, men kritikere af modellen vil blandt andet pege på spinkle analysegrundlag.

Se din skoles undervisningseffekt

På Cepos' hjemmeside undervisningseffekt.dk kan du se resultatet for lige præcis din skole eller kommune.

Seneste nyt

fra Nordjylland