SAS sagde farvel til Dash
Den dramatiske nødlanding i Aalborg Lufthavn den 9. september var én af årsagerne til, at Dash-flyenes afskedsreception i Kastrup indeholdt både Kleenex i kabinen og hårde ord.
En blomsterkrans formet som et kors og en sidste safety instruktion var ingredienserne, da piloter og kabinepersonale fredag den 16. november tog afsked med den droppede flytype Dash 8 Q400.
Flyet blev syv år tidligere modtaget med røg og høj musik, men efter tre alvorlige nødlandinger var tonen hård, da der blev sagt farvel til det udskældte fly fra canadiske Bombardier.
Luftkaptajn Michael Folting holdt ifølge SAS Danmarks interne avis Radar en lille tale ved afskeden.
- Efter syv dårlige år kommer der syv gode, siges der. Nu har vi haft de syv dårlige, og man må også sige, de endte med et brag for Q400, sagde Michael Folting, der også kunne fortælle, at der lå Kleenex klar i kabinen til folk der ville op i flyet en sidste gang.
Den morbide stemning kunne bruges, fordi de tre nødlandinger var endt uden dødsfald eller alvorligt sårede. Men det var også tre havarier, der har sat sig dybt i sjælen hos de piloter og kabinefolk, der var med i de tre nødlandinger.
Radar har talt med besætningerne fra nødlandingen i Aalborg den 9. september og i Vilnius den 12. september.
Luftkaptajn Ole Arevad, følte sig 90 procent sikker på, at landingshjulet ville holde til landingen i Aalborg. Med åben dør til cockpittet gav han 10 sekunder før landing den sidste besked til passagererne over højttaleranlægget:
- Ti sekunder til landing. Bøj ned, spænd musklerne og hold vejret, lød den dramatiske besked på engelsk fra Ole Arevad.
Kort efter var der kontakt med asfalten, og det var en
underlig oplevelse.
- I et øjeblik var det som om, vi havde vundet i Lotto. Men så knækkede højre landingshjul sammen, siger luftkaptajnen.
Efter en ulykke kan det tit være svært at sætte ord på, og Ole Arevad forsøgte sig da også med humor, da han ringede til sin hustru kort tid efter landingen.
- Vi er crashet, men vi er ikke kradset af, sagde han.
Der har været masser af ros til stewarder og stewardesser om bord på de havarerede fly. Med angsten som medpassager måtte Maria Andersson og Jørgen Eli Jensen tager sig af folk før landingen.
- Mine knæ var som gelé. Men jeg tillod kun mig selv at være nervøs, mens jeg talte med Jørgen. Ikke foran passagererne, siger Maria Andersson.
Sammen fik de to sikret sig, at flyet var ryddet, og Maria Andersson blev til sidst hevet ud af en af brandmændene. For Jørgen Eli Jensen har synet af nødudgangen brændt sig fast i hukommelsen.
- Der var en verden til forskel fra det kaos, som vi lige
havde oplevet i kabinen og så til det grønne græs og den blå himmel uden for, siger Jørgen Eli Jensen.
/Ritzau