Skifter på søndag: Hold øje med køreplanen

Stigende udgifter til brændstof og operatører får bussernes køreplaner til at se meget anderledes ud.

Det er nu på søndag, NT's nye køreplaner træder i kraft. Som følge af stigende priser og faldende passagerantal sker der ændringer på flere ruter, nogle får færre afgange, mens andre helt udgår.

- Det er fordi, vi har oplevet en inflation. Omkostningerne i den kollektive trafik består jo hovedsageligt af operatøromkostninger og brændstofpriser. Vi så i 2021, at priserne steg, og det fortsatte frem til udgangen af 2022, forklarer Mette Henriksen, der er chef for kunder og salg i Nordjyllands Trafikselskab.

Køreplanskiftet den 6. august 2023

De fleste af NT's ruter og NJ's tog skifter køreplan den 6. august. Der sker samtidig en række større ændringer for de ruter, der er nævnt herunder - bl.a. nedlægning af ruter. Der sker derudover mindre justeringer på en lang række ruter.  Tjek derfor Rejseplanen.dk eller den nye køreplanen her på hjemmesiden. De sidste køreplaner er klar i slutningen af juni.

  • Brønderslev Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for servicebusserne i Brønderslev, telebusruterne og rute 72, 74, 77, 202, 209, 212, 274 og telebusruterne 641-689. Læs mere her.

  • Frederikshavn Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for rute 74, RE75, 77, 273, 274, 409 og 419. Læs mere her.

  • Hjørring Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for rute RE76, 202 og telebusrute 830, 831 og 832. Læs mere her.

  • Jammerbugt Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for rute 70 og 611. Læs mere her.

  • Læsø Kommune: Ingen ændringer. Se køreplanen for Læsøs eneste busrute her.

  • Mariagerfjord Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for rute 113, 118, 454, 460 og 464. Læs mere her.

  • Morsø Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for bybusserne i Nykøbing og rute 90 og 701-708. Læs mere her.

  • Rebild Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for rute 60X, 103, 104, 113 og 360-383. Læs mere her.

  • Thisted Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for bybusserne i Thisted, telebusruterne og rute 70, 90, 314, 320, 321 og 327. Læs mere her.

  • Vesthimmerlands Kommune: Der er køreplanskifte for alle ruter og større ændringer for rute 50, 52, 57, 67, 68, 100, 110-113. Læs mere her.

  • Aalborg Kommune: Aalborg bybusser skifter til helårskøreplan. Der er samtidig større ændringer for linje 2, 5, 6, 12 og 14. Læs mere her.

  • Navneændring: Stoppestederne på og ved Aalborg Busterminal skifter navn.
    Aalborg Busterminal (A) skifter navn til Aalborg St. (Område A / J. F. Kennedys Plads)
    Aalborg Busterminal (B) skifter navn til Aalborg St. (Område B / Kennedy Arkaden)
    Aalborg Busterminal (C) skifter navn til Aalborg St. (Område C / Regionalbus)

Kilde: NT

For få med bussen

Færre buspassagerer har foruden de stigende brændstofpriser udfordret budgettet.

- Vi har et efterslæb efter corona, hvor vi stadig mangler 15 procent af vores kunder og dermed af vores indtægter, siger Mette Henriksen.

Derfor har NT, regionen og kommunerne set på, hvor der bedst kunne spares 29 millioner kroner.

- Når man skal spare, er man nødt til at skære ned et sted, så det har været en gennemgang af de ruter, man så betaler til, og hvor det så gav mening. Nogle passagerer vil desværre opleve færre afgange eller at der decideret nedlægges ruter.

Ændringerne gælder 25 forskellige regionale busruter, hvor de fleste af ruterne vil opleve færre afgange i aftentimerne og i weekenden. To sommerruter lukkes helt - nemlig rute 99 mellem Blokhus og Skagen samt rute 92 mellem Aalborg og Fårup Sommerland.

Se indslaget her:

Bedre for Aalborg?

Der er dog andre steder i det nordjyske, hvor nye køreplaner bliver en fordel, peger Mette Henriksen fra Nordjyllands Trafikselskab på.

- Nogle steder er det faktisk en forbedring. Aalborg by har jo arbejdet på at forbedre deres bybusnet, som jo også træder i kraft nu her.

Her er det især linje 2, der ændrer sig, fordi den ikke længere skal køre til Klarup, Gistrup eller Storvorde.

Ændringer den 6. august 2023

I 2023 er der ingen større ændringer for busserne i Aalborg på linje 1, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 36, 38, 39, 42, 45, S1 og S2 samt telebusruter og teletaxiruter. Der er følgende ændringer:

  • Navneændring: Stoppestederne på og ved Aalborg Busterminal skifter navn.  

Aalborg Busterminal (A) skifter navn til Aalborg St. (Område A/ John F. Kennedys Plads)

Aalborg Busterminal (B) skifter navn til Aalborg St. (Område B/ Kennedy Arkaden)

Aalborg Busterminal (C) skifter navn til Aalborg St. (Område C/ Regionalbus)

  • Linje 2 Afkortes ved AAU Busterminal og kører ikke længere til Gistrup, Klarup og Storvorde. Benyt i stedet linje 12 eller 14 til de tre byer. Plusbusserne kommer til at køre på linje 2 fra 23. september. Indtil da betjenes linjen af almindelige bybusser. Fra 6. august kører de med den frekvens, som Plusbusserne kommer til at køre med. Nemlig med 7,5 minutters mellemrum på hverdage mellem 07.00-08.30 og 11.00-18.00 og med 15 minutters mellemrum midt på dagen, om aftenen og i weekenden.

  • Linje 5 Flyttes til Sohngårdsholmsvej og Humlebakken og får ny endestation ved Troensevej.

  • Linje 6 Kører til AAU ad Budumvej i stedet for ad Langagervej.

  • Linje 12 Forlænges til Gistrup 2 gange i timen. Resten af ruten er uændret.

  • Linje 14 Ruten forlænges til Klarup og Storvorde 2 gang i timen. Afgange, som ikke bliver forlænget til Klarup og Storvorde får endestation ved Troensevej. Ruten reduceres til 4 afgange i timen i myldretiden og 2 afgange udenfor myldretiden.

Klik her for kort over ruterne før og efter 6. august 2023. (Zoom evt. for stoppestedernes placering)

Kilde: NT

Stor frustration

Der er flere besparelser på vej, for i juli meldte Region Nordjylland ud, at de forventer et underskud på 50 millioner kroner på den kollektive trafik i 2024.

Og det er "dybt frustrerende", lød det fra Peder Key Kristiansen (S), der er formand for regionsrådets udvalg for regional udvikling og innovation.

- Det er ikke godt nok. Men vi er nødt til at sige, at de penge, vi har fået fra staten, de harmonerer simpelthen ikke med de udgifter, der er i øjeblikket. 

De kommende besparelser har Region Nordjylland mulighed for at sprede ud over fire år.

- De beslutninger, vi skal træffe nu, vil man kunne se i 2024, når der til august næste år kommer nye køreplaner på busserne og senere i december kommer nye køreplaner for togene, siger Peder Key Kristiansen.


Seneste nyt

fra Nordjylland