Spar Nord forlangte 3000 kroner for betalingsoversigter

Banken erkender, at det samlede gebyr for gensending af betalingsoversigter var i overkanten.

Den nordjyske bank Spar Nord er igen kommet i gebyrmodvind, efter det er kommet frem, at banken har krævet 3000 kroner for at gensende betalingsoversigter til en hjerneskadet mand. Det sker bare dagen efter, at banken måtte tilbagetrække et andet omstridt gebyr.  

Tina Jørgensen fra Næstveds bror fik en hjerneskade som følge af en blodprop i hjernen, og hun er derfor værge for ham. I den forbindelse skulle hun bruge hans betalingsoversigter fra 2016, da hun skulle søge et kommunalt handicaptillæg. Nogen af disse var blevet væk, og Tina Jørgen kontaktede derfor Spar Nord for at få dem tilsendt. Her fik hun af vide, at det ville koste 250 kroner stykket – i alt 3000 kroner.

- Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt. Først blev jeg rigtig gal, og så blev jeg ærgerlig og trist over, at det er blevet sådan, siger Tina Jørgensen.

Afdelingsdirektør Leif Lind Simonsen erkender, at Spar Nord har avet en fejl.

- Kunden har fået en oplæsning fra vores gebyrpolitik uden den sædvanlige vurdering af, hvad er det egentlig kunden fortjener i gebyrer. Der er simpelthen sket det, jeg vil kalde en ekspeditionsfejl. Det lag af menneskelig vurdering, som vi altid lægger ind over vores forretning har ikke været en del af den dialog, vi har haft med kunden i den her omgang, siger Leif Lind Simonsen.

I weekenden måtte Spar Nord efter stærk kritik fjerne et andet ny indført gebyr, og afdelingsdirektøren erkender, at gebyrerne skal tjekkes efter.

- Vi vil lave en generel gennemgang af vores gebyrer for at se, om der er flere gebyrer, som den her gruppe af mennesker med særlige behov fortjener at blive fritaget fra, siger Leif Lind Simonsen.

1. marts indførte Spar Nord et gebyr på 50 kroner for telefonisk at få oplyst saldoen på sin konto. Det gebyr blev ældre, der ikke bruger NetBank igen fritaget for søndag.


Seneste nyt

fra Nordjylland