Stort pres på specialklasser
Antallet af pladser i specialklasser øges hele tiden - alligevel kan det slet ikke følge med efterspørgslen.
Flere og flere børn skilles ud og sendes til
specialundervisning, og selvom antallet af pladser og tiltag hele tiden øges, kan udvidelserne ikke hamle op med behovet.
Men det er slet ikke sikkert, at specialundervisning er den rigtige løsning, skriver NORDJYSKE Stiftstidende.
- Der er en tendens til, at vi udskiller flere børn, siger Erik Fiedler, der er leder af den pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) i Frederikshavn Kommune.
Billedet er det samme i hele Nordjylland, siger han. Alene i Aalborg Kommune er der omkring 100 flere børn, der får specialundervisning, end for to-tre år siden.
Selv om stadigt flere børn altså falder uden for den rummelige folkeskoles rummelighed, mener Sten Thomsen, som er leder for PPR i Aalborg, egentlig ikke, at specialundervisning i alle tilfælde er det rigtige svar.
Heller ikke hvis kommunerne havde ubegrænsede økonomiske ressourcer.
- For mange er det nødvendigt at blive skærmet af fra børn i de almindelige klasser, siger Sven Thomsen.
- Men for andre elever kan det have negative konsekvenser at blive skilt ud. Problemstillingen er svær.
Børnene i en specialklasse er ofte glade for at blive skærmet, og deres forældre er glade for, at der bliver gjort noget, siger han.
- Men vi savner forskning i, hvilke børn der rent faktisk har mest gavn af at komme i specialklasser.