Succes'en er gratis
Nordjyde bag internetside på vej på verdensmarkedet
Mens gymnasie-vennerne var ude og jagte damer og feste hver weekend i sluthalvfemserne, havde Jacob Mogensen fra Vrensted i Nordjylland travlt med at starte hjemmesiden Gratis-ting.dk.
Han var drevet af drømmen om at skabe en succes, og det er i den grad lykkedes. Hver dag benytter omkring 55.000 danskere sig af hjemmesiden
I 2001 stiftede Jacob selskabet Hit Media ApS med base i Aalborg. Hit Media ApS ejer i dag hjemmesider som Gratis-ting.dk og den svenske pendant (gratis.se), som så dagens lys i 2004.
- Jeg var selv vild med gratis ting nettet og opdagede hurtigt, at jeg ikke var den eneste. I de første par år tjente jeg stort set ingenting, selvom jeg arbejdede i døgndrift. Men det der har drevet mig, har været at skabe mit eget og se det vokse op, fortæller Jacob Mogensen.
Han har noget så ujysk som masse af tiltro til sine evner og sit produkt, og det næste skridt er at introducerer Europa, USA og Asien for fænomenet Gratis-ting.dk. Det har allerede vist sig, at ideen holder i Europa, og Jacob er især spændt på, hvordan lande som Japan og Kina tager imod siden.
- Japan og Kina er interessante, fordi det er helt nye markeder, og det bliver selvfølgelig et stort arbejde at få logistikken, det tekniske og annoncørerne til at falde på plads.
- Jeg tror virkelig på, at Gratis-ting.dk er så god en ide, at det kan indtage hele verden, siger den unge iværksætter.