"Tag Fat" - en dyst om en god forretning
Foto: Christell Maria Iversen / TV2 Nord
Regionen skyder en ny kampagne igang, der skal sætte fokus på gode ideer i det nordjyske erhvervsliv. Blandt andet skal der findes en nordjysk mester i innovation.
Det skal være slut med negative historier om virksomheder, der lukker, og arbejdsløshed, der stiger i det nordjyske. Derimod skal der nu fokus på de mange gode ideer og det boblende erhvervsliv, som mange små og mellemstore nordjyske virksomheder i dag bidrager positivt til i kraft af originale koncepter og innovation. Det mener Region Nordjylland, som nu skyder kampagnen "Tag Fat" i gang.
Formålet er at sætte fokus på innovation som en drivkraft til vækst i det nordjyske erhvervsliv, og samtidig er det en dyst mellem små og mellemstore virksomheder og en regional konkurrence om at blive Nordjysk Mester i Innovation. Det kan være den lokale pizzamand, smedemesteren med den gode ide eller en helt tredje. Det centrale er, at virksomheden har vist, at en innovativ tilgang kan omsættes i god forretning.
- Vi står overfor en kæmpe udfordring i Nordjylland, når det gælder om at ruste erhvervslivet bedre til fremtiden. Det er vigtigt, at virksomhederne lærer at tænke nyt, innovativt, og tør samarbejde med hinanden, siger regionsformand, Ulla Astman (S.), som samtidig er formand for Vækstforum Nordjylland.
For at sikre at konkurrencen finder den rigtige vinder, trækker Tag Fat på et panel af dommere, som med udgangspunkt i det anerkendte Innovation Force Idex kårer de mest innovative virksomheder.
Dommerpanelet består af direktør Betina Kühn, Skagenfood.dk, direktør Jacob Risgaard, Coolshop og rektor Finn Kjærsdam fra Aalborg Universitet.
Ulla Astman er ikke i tvivl om at konkurrence-elementet har en stor betydning for den regionale konkurrence.
- Det er jo uanset hvilken branche, vi taler om, så kan vi godt lide at konkurrere - og ikke mindst vinde en konkurrence. Så det, tror jeg, er vigtigt. Og endnu vigtigere er det, at det her ikke bare er endnu en regionalt pulje, som erhvervslivet kan søge sende en ansøgning til. Det her skal få erhvervslivet til at rykke sig, til at se på nye markeder og konkret opnå resultater, siger Ulla Astman.
Stafet igennem Nordjylland
"Tag Fat" vandrer som en stafet igennem alle 11 nordjyske kommuner. De tre mest innovative virksomheder i hver kommune kvalificerer sig til den kommunale finale. Den kommunale vinder fortsætter videre til i den regionale konkurrence, som afsluttes i december med prisoverrækkelse.
Ud over æren og titlen er der præmier på spil for 100.000 kroner, blandt andet kurser og et kunstværk af den nordjyske kunstner Lene Frederiksen.
TV 2/Nord dækker løbende konkurrencen og giver dig mulighed for at stemme på din favorit.
Læs mere om kampagnen her: