Tag Fat Morsø Kommune
I denne uge skal vi møde de tre finalister fra Morsø Kommune.
Nu skal den mest innovative virksomhed i Morsø Kommune findes. Vinderen repræsenterer kommunen i det store finaleshow den 4. december.
Den store erhvervskonkurrence "Tag Fat - Fordi det betaler sig", hvor Nordjyllands mest innovative virksomhed skal kåres, fortsætter i denne uge.
Denne gang er turen kommet til Morsø Kommune, hvor tre virksomheder er tilbage i konkurrencen. De dyster om at blive den virksomhed, som skal repræsentere Morsø Kommune til det store gallashow den 4. december på Skråen i Aalborg. Den aften kåres Nordjyllands mest innovative virksomhed.
TV2/Nord har besøgt de tre virksomheder. I udsendelsen klokken 19.30 møder vi i aften Vilsund Blue, som pakker og producerer fødevarer baseret på muslingefiskeriet i Limfjorden.
Vilsund Blue er videre i konkurrencen, fordi virksomheden som den eneste i landet scanner sine muslinger med en røntgenscanner. På den måde opsnapper virksomheden de dårlige muslinger allerede i produktionen. Især små løse muslingeskaller, som sætter sig fast i kødet kan være en ubehagelig overraskelse, når kunderne sætter tænderne i firmaets muslinger. Men det problem har virksomheden løst, hvilket blandt andet har medvirket til, at interessen fra kunderne er stadigt stigende. Vilsund Blue har i øvrigt selv været med til at udvikle scanneren.
Derefter besøger vi Kunststof Kemi, som laver farve og tilsætningskoncentrater til plasticindustrien. De er videre i konkurrencen, fordi de har et helt unikt produkt. Et stærkt farvekoncentrat, som fungerer lidt ligesom saftevand - deres koncentrat er bare så stærkt, at kunderne får mest muligt farve for pengene. Og produktet er faktisk så godt, at selv mange af konkurrenterne køber produktet hos virksomheden.
Den sidste virksomhed, som er videre fra Morsø Kommune, er Ornestation Mors, hvor de årligt tapper 1,2 millioner portioner sæd. Det insemineres omkring 600.000 søer med, som hver får omkring 14 små grisebasser.
Men det er ikke virksomhedens arbejde med sæd, som har bragt dem videre i Tag Fat konkurrencen. De seneste fire år er det nemlig lykkedes virksomheden at udvide sortimentet, så de ikke længere kun leverer sæd ud til kunderne, men også ganske almindelige dagligvarer. Sortimentet spænder over alt lige fra haveslanger og tøjklemmer til kaffe og juice.
Ideen opstod for over ti år siden, men Ornestation Mors har først for alvor rullet projektet ud de seneste fire år, og siden da er omsætningen steget med 20 procent. Dermed har virksomheden ingen problemer med at holde prisen nede på hovedproduktet, som stadigvæk er sæden fra ornerne.
Mød de tre virksomheder i TV2/Nords udsendelse klokken 19.30 i aften.