Henrik Dam Kristensen, Socialdemokratiet, transportminister. Foto: Steen Brogaard

Transportminister skrider ind

Udenlandske chauffører der arbejder efter østeuropæiske lønforhold er et problem i Nordjylland og resten af Danmark. Nu skrider transportministeren ind.

Høje bøder som i Frankrig. Skrappe regler som i Finland. Slut med tomme lastbiler, der kører ind i Danmark for at køre billigt. Det er del af transportminister Henrik Dam Kristensens (S) indgreb, der skal stoppe snyd, fusk og løndumping på de danske veje, skriver Fagbladet 3F.

Transportministeren præsenterede tirsdag en ny rapport, der beskriver tiltag mod piratkørsel og misbrug af reglerne om såkaldt cabotage-kørsel. Samtidig varslede han indgreb.

- Regeringens initiativer drejer sig om alt fra højere bøder, bedre kontrolmuligheder og ændringer af, hvornår der overhovedet må udføres cabotagekørsel, lyder det fra Henrik Dam Kristensen.

Bøder for piratkørsel hæves fra 25.000 til 35.000 kroner. Og det skal vurderes, om Danmark skal gøres om i Frankrig, hvor bøder akkumuleres, så hver enkelt overtrædelse giver en bøde.

Muligheden for at indføre de skrappe finske regler, skal dog have have grønt lys fra EU-kommissionen. I Finland tæller hver losning af varer på ruter gennem Finland for en tur. Og udenlandske lastbiler må højst køre 10 ture på tre måneder.

- Hvis hele pakken bliver gennemført, giver det en effektiv bremse på piratkørsel, fusk og social dumping. Transportministeren har lyttet til de forslag, chaufførerne i 3F og vognmændene i DTL og FDL har bragt frem. Og i vores øjne er især finske regler et effektivt værktøj, siger formanden for 3F's transportgruppe Jan Villadsen.

Danmark har mistet godt 8.000 chaufførjob siden 2008.