Tre nordjyske havne går forrest i grøn omstilling
Foto: Morten Nymand / Ritzau Scanpix
Otte miljøtunge havne i Norden er udvalgt til at deltage i nyt projekt, der skal finde frem til, hvordan man mest effektivt går fra fossile brændstoffer til batterier.
Fossile brændstoffer er yt - batterier er det nye hit i de nordiske havne.
Et nyt ambitiøst projekt, Skandinavisk Elektrisk Transport System (SETS), skal sørge for, at havnene i Norden hurtigere skipper de CO2-udledende brændstoffer og skifter over til de mere miljørigtige batterier.
Til at begynde med deltager otte udvalgte 'miljøtunge' havne i Danmark, Norge og Sverige, som så skal lære fra sig ud fra deres erfaringer.
Vi ser udviklingen af landstrøm som et must, men samtidig opfordrer vi til, at man har fokus på udvikling af den landsdækkende energiinfrastruktur. Der er for mange huller i el nettet til, at alle havne i Danmark kan tilbyde landstrøm såvel på kort som langt sigt.
Mikkel Seedorff Sørensen, direktør, Frederikshavn Havn
Her i Nordjylland er Skagen, Hirtshals og Frederikshavn med i projektet.
- Målet er at skabe et renere miljø på havnene, og det gælder både forurening og støj. Havnene skal være frontløbere i den grønne omstilling og handle før der kommer lovgivning på området, siger Peder Key Kristiansen, direktør i den erhvervsdrivende fond Skagen Uddannelsescenter og koordinator på projektet.
Hos Frederikshavn Havn håber direktøren på, at projektet kan åbne forsyningsselskabers og myndigheders øjne for nødvendigheden af et forbedret forsyningsnet.
- Vi ser udviklingen af landstrøm som et must, men samtidig opfordrer vi til, at man har fokus på udvikling af den landsdækkende energiinfrastruktur. Der er for mange huller i el nettet til, at alle havne i Danmark kan tilbyde landstrøm såvel på kort som langt sigt. Energiforsyningen må ikke blive et konkurrenceparameter, siger Mikkel Seedorff Sørensen.
Landstrøm skal testes af
Målet er, at man i de otte medvirkende havne skal finde frem til den helt rigtige elektrificeringsstrategi, som nemt kan omsættes til konkrete løsninger.
Der skal blandt andet etableres testinstallationer med lade standere til de el-trucks, el-kraner og andre køretøjer, som bruges på havnene, men også installationer, som kan levere landstrøm til fiskefartøjer og skibe, så de kan slukke dieselmotorerne mens de ligger til kaj.
Det tre år lange projekt gennemføres med støtte fra EU’s Interreg-program for Øresund-Kattegat-Skagerrak.