Ud med periodekortet i papir - nu bliver din bustur digitaliseret
Nordjyllands Trafikselskab skruer op for selvbetjeningen ved at digitalisere periodekortet og erstatte det med to nye rejsekorttyper fra 1. marts 2018.
Er du en af de pendlere, der bruger periodekortet hos Nordjyllands Trafikselskab, er der godt nyt - NT digitaliserer nemlig kortet fra den 1. marts 2018, så det bliver nemmere og mere bekvemt at anskaffe og forny sin rejsedokumentation.
Fra foråret kan man selv bestille og og forny sin transport fra NT's hjemmeside. Samtidig udskifter NT periodekortet med to nye rejsekorttyper, nemlig et rejsekort med pendler-kombi og et decideret pendlerkort.
- Ligesom i alle andre dele af samfundet bliver vi også mere og mere digitale, og det kommer jo heldigvis alle til gavn. Hele tanken med at digitalisere services og billettering er jo netop at gøre købsoplevelsen så let og brugervenlig for vores kunder som overhovedet mulig – og nu er turen altså kommet til det traditionelle periodekort, forklarer Mette Henriksen, der er chef for kunder og salg hos NT.
Digitaliseringen af det traditionelle periodekort betyder, at kunderne ikke længere skal møde op ved NT's salgssteder fordelt rundt i de nordjyske kommuner, hvor man i dag kan få udstedt periodekort. Derfor har NT besluttet at opsige samarbejdet med de 22 tilbageværende salgssteder ved udgangen af februar 2018.
- Det er selvfølgelig altid beklageligt at skulle afslutte en række gode samarbejder. Kunderne anvender dog i stigende grad digitale løsninger, både når det gælder indkøb af typiske forbrugsvarer såsom tøj og elektronik, og altså også transport. Derfor er det vigtigt for os at kunne levere vores services på en samlet digital platform, som kunderne let kan tilgå hjemme fra sofaen, eller når de er på farten, siger Mette Henriksen.
En anden årsag til at opsige samarbejdet med salgsstederne er, at brugerne fremover skal oprette sig med CPR-nummer på NT's hjemmeside for at bestille eller forny deres kort - kombineret med de skærpede lovkrav for håndtering af personfølsomme oplysninger gør det det altså umuligt at sælge dem fysisk.
- Digitaliseringen af periodekortet ændrer fuldstændig rammerne for vores samarbejde med salgsstederne, og det bliver kun mere komplekst med den nye persondatalov. Vi kan ikke forvente, at salgsstederne er gearet til at håndtere personfølsomme oplysninger. Udviklingen betyder derfor, at vi er nødsaget til at opsige samarbejdet med salgsstederne, forklarer Mette Henriksen.
Hun lægger dog ikke skjul på, at nogle befolkningsgrupper vil kunne opleve udfordringer med den digitale omvæltning.
- Der vil være en lille gruppe af vores kunder, der vil blive generet af lukningen af salgsstederne. Vi gør dog alt, hvad vi kan, for at overgangen bliver så let som mulig for alle. Netop derfor er vi gået i dialog med borgerservice i de enkelte nordjyske kommuner for at give borgerne mulighed for at henvende sig her, eftersom Borgerservice-afdelingerne er fuldt ud rustet til at kunne håndtere personfølsomme oplysninger, siger Mette Henriksen.
I det nye år lancerer NT en app, der skal gøre det muligt at købe deres billetter dér. Men chefen for kunder og salg hos NT understreger, at det altså også stadig er muligt at købe en rigtig papirbillet i busserne.