Ventede 80 minutter på hjælp fra DSB
En ung mand fra Aalborg mener, at DSBs handicapassistance er for dårlig. I går måtte han vente i næste halvanden time på at få hjælp til at komme ud af toget.
29-årige Søren Meinertz fra Aalborg kritiserer DSBs handicapassistance. Fredag aften måtte han vente 80 minutter på at blive hjulet ud af toget, efter det var standset i Aalborg.
Søren Meinertz havde forudbestilt og fået bekræftelse på, at han skulle hjælpes ud af toget med DSBs handicapservice, når han ankom med toget til stationen i Aalborg klokken 18.09 i går aftes. Men hjælpen var længe undervejs.
- De valgte at lade mig sidde i et koldt Intercitytog i halvanden time, siger Søren Meinertz.
Der var tilsyneladende et problem med liften i Aalborg. Søren Meinertz lider af cerebral parese og er afhængig af assistancen, og havde derfor rettidigt bestilt hjælp.
- Ni minutter før vi rammer Aalborg, får jeg at vide, at jeg skal blive siddende i min stol indtil Hjørring, og så vil jeg blive hentet i Hjørring, fordi liften i Aalborg ikke virker, så jeg kan ikke komme ud med min elkørestol, siger han.
Efter en lang togtur fra Esbjerg er det ikke lige en ekstra tur til og fra Hjørring, som Søren Meinertz er opsat på.
- Det synes jeg jo vitterligt var verdens dummeste idé, for det giver jo ingen mening at sætte mig af i Hjørring for at fragte mig tilbage til Aalborg! Det virker fuldstændig omsonst, siger han.
Men toget kører slet ikke videre til Hjørring, så Søren Meinertz er fanget i toget.
- Problemet var at vi holdt på det her spor, og liften den er ovre på det andet spor, siger han.
Først klokken 19.30, en time og tyve minutter efter ankomsten til stationen, bliver Søren Meinertz hjulpet af DSB's handicapassistance.
- Løsningen var jo så i går og hente en lift, der stod hundrede meter væk, men den valgte de først at ty til, da jeg havde siddet i et tog i halvanden time i Aalborg, siger han.
Det er DSB's underleverandør, der står for at arrangere assistancen i aftentimerne. DSB erkender fejlen, og beklager episoden.
- Vi vil helt klart følge op med vores underleverandører i næste uge, og evt. finde ud af, hvad vi skal have tilpasset. Der er i hvert fald noget, der ikke har fungeret som det skulle, og det skal jeg endnu en gang beklage over for kunden, at han kom i den situation, siger Jørgen D. Rasmussen, der er regionschef i DSB.
Søren Meinertz fra Aalborg er flittig DSB-kunde. Ifølge ham er det langt fra første gang, at han oplever problemer med handicapassistancen.
- Det er klart, at vi vil kigge efter i hele kæden, for vores mål er, at det skal fungere hundrede procent. Vi vil helt klart sikre, at det her ikke kan ske igen, siger regionschef Jørgen D. Rasmussen.
For Søren Meinertz skal der mere til, for at genopbygge tilliden.
- Jeg er frustreret og bange for hvad der sker, når jeg begynder at pendle næste uge igen. Hvad kommer der så til at ske, siger aalborgenseren.