Støjgenerne ved vejarbejde dæmpes med el: Udviklingen går meget hurtigt

Hvis projektet er en succes, kan det i længden spare en hel del CO2-udledning i fremtiden - men det vil også kunne reducere støjgenerne en hel del.

Mange har sikkert prøvet på et eller andet tidspunkt at bo nabo til en gade, hvor der bliver udført vejarbejde. 

Det er oftest forbundet til en hel del støj fra de store maskiner, men går et nyt pilotprojekt i Nørager efter planen, kan støjgenerne blive reduceret betragteligt. Selvfølgelig ikke helt, men en del.

- Vi ser jo, at der kommer større maskiner også på el, og de bliver udviklet. Nogle bliver bygget om, hvor man sætter Tesla-batterier ind i nogle større gravemaskiner. Men der sker noget på det her marked, siger Ditte Dahl Mathiasen, specialkonsulent hos Vejdirektoratet.

I Nørager forsøger de nemlig med vejarbejdet med maskiner på el. Det er dog en del dyrere, når det skal gøres på el, men nu vil Vejdirektoratet også kigge på det samlede regnskab, når miljøfordelene er indregnet.

Stadig besværligt

Her regner de stadig på prisen, og hvad det koster at reducere CO2-udslippet.

- Og den værdi, det er, at der ikke bliver udledt både støj og partikler. Den regner vi med i det her, så den kigger vi også på, siger specialkonsulenten.

Der er dog stadig udfordringer ved at gå over til el. Eksempelvis er tiden, hvor maskinerne kan arbejde ikke så lang, så flere maskiner skal være på standby. 

Men hos entreprenøren på denne opgave ser med positive øjne på det. 

- Det er jo noget, vi er interesserede i at være med på også. Der er ingen tvivl om, at det er fremtiden. Det går jo utrolig stærkt med udviklingen, så der er jo ingen tvivl om, at om ganske få år er der nok meget større muligheder for at bruge det, end der er lige nu, siger Kasper Madsen, entrepriseleder hos Forstas. 

Se hele indslaget herunder:




Seneste nyt

fra Nordjylland