Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

7 år efter Strandby-ulykken: Erik jagter fortsat erstatning

Foto: Arkivfoto: Jesper Christiansen

Mandag indleder Vestre Landsret en erstatningssag vedrørende Strandby-ulykken i 2014, der kostede to fiskere livet. Falck-redder Erik Schack fik få timer efter redningsaktionen tre blodpropper i hjernen og vil have sin hjerneskade anerkendt som arbejdsskade.

4. august 2014 var Erik Schack den første Falck-redder, der nåede frem til en arbejdsulykke på Strandby Havn. To fiskere var omkommet i lasten på en kutter, mens de var i færd med at losse rådne skidtfisk, der havde udviklet giftige svovlbrinte.

- Jeg mødte frisk ind på arbejde den dag, og jeg kom ikke hjem igen før et år efter. Med en hjerneskade og lammet i venstre side af kroppen, siger 58-årige Erik Schack.

Erik Schack ses i den orange vest fra den aften, hvor to fiskere døde på Strandby Havn.

Uforstående

Men stik mod hans forventning blev hans skader ikke godkendt som en arbejdsskade. Hverken af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Ankestyrelsen eller senest i oktober sidste år af Byretten i Hjørring.

Det kan ikke være tilfældigt. Det har jeg svært ved at forestille mig, når jeg ikke havde haft nogen symptomer på noget inden ulykken

Erik Schack, tidl. Falck-redder

En dom, der blev anket til landsretten, hvor sagen starter mandag.

- Jeg har reddet menneskeliv i 28 år, men når jeg så selv kommer på røven, så er der ikke noget at gøre. Det er jeg fuldstændig uforstående overfor, siger Erik Schack.

Svævede mellem liv og død

I timerne efter redningsaktionen havde Erik Schack voldsomme opkastninger. Han fik tre blodpropper i hjernen og lå i koma i 19 dage, hvor han svævede mellem liv og død.

- Ingen ville garantere for nogen ting. Om pæren fungerede lidt eller meget, når jeg engang vågnede. Hvis jeg overhovedet vågnede, siger Erik Schack.

Den læge, der behandlede Erik Schack på Aalborg Universitetshospital, skrev efterfølgende i en erklæring: ”Der er en indirekte årsagssammenhæng mellem, at han blev udsat for disse gasser og hans efterfølgende neurologiske udfald".

Som Falck-redder igennem 28 år var Erik Schack vant til at arbejde i pressede situationer.

"Et tilfældigt sammentræf"

Men myndighederne er uenige. Ankestyrelsen skrev i deres afslag på erstatning, at ”det er efter vores vurdering et tilfældigt sammentræf” og hæftede sig desuden ved, at Erik Schack i længere tid op mod blodpropperne havde haft forhøjet blodtryk og åreforkalkning. 

Og i dommen fra byretten blev der lagt vægt på, at Retslægerådet ikke fandt dokumentation for sammenhængen mellem de gasser, Erik Schack blev udsat for på kutteren i Strandby Havn, og hans blodpropper tre timer senere.

- Det kan ikke være tilfældigt. Det har jeg svært ved at forestille mig, når jeg ikke havde haft nogen symptomer på noget inden ulykken, siger Erik Schack.

- Jeg har det ad helvede til

Den tidligere Falck-redder har ikke arbejdet siden den dag i august for syv år siden. Han får i dag førtidspension. Han har været bange for at miste sit hus som følge af den økonomiske usikkerhed.

- Indtil videre er salgsskiltet taget ned. Men det står herude i gården, siger Erik Schack, der i dag er en skygge af sit tidligere jeg; en dygtig kollega, glad familiefar og spasmager.

- Jeg har det ad helvede til. Min kone og jeg bor ikke sammen længere. Humøret er helt i kælderen. Tidligere var jeg et socialt menneske, men det er jeg ikke mere.

Kæmper også for andre

Mandag sidder Erik Schack klar i landsretten. Han håber selvfølgelig på et andet udfald end i byretten.

- Retslægerådet er kommet med en ny vurdering, som jeg håber, at min advokat kan bruge. Og ikke kun for min skyld. Jeg kæmper for alt redningspersonale, der risikerer at komme til skade, siger han.

TV2 Nord har spurgt Ankestyrelsen, om de har en kommentar til Erik Schacks sag, inden erstatningssagen løber af stablen i Vestre Landsret. Det har Ankestyrelsen ikke.

TV2 Nord har besøgt Erik Schack i Sæby - se indslaget her:

 


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Her kan du læse højdepunkterne fra fredagens trav.

Birger Jørgensen snuppede et par sejre i dag ved sit visit i Aalborg, men de unge nordjyske kuske viste også gode takter.

Dagen begyndte med en overraskende sejr til Per Astorp, der vandt for første gang siden 2018 med Galdur. I andet løb slog Birger Jørgensen til for første gang, da han sejrede med Dontgetinmyway.

- I dag har vi fået et bedre spor, end vi har haft rigtig længe. Så det var klart, at med den starthurtighed han har, så fik vi udnyttet det. I sidste sving trak han vel sådan set også fornuftigt fra. Han er lidt besværlig, men lad os se efter nogle starter, om det bliver godt eller skidt, lød det fra Birger Jørgensen efter den sikre sejr.

I tredje løb vandt Morten Friis med Iena Downs, men så begyndte de nordjyske kuske at komme først. Først Mads Henriksen, som fik sin første sejr efter sit skifte fra Flemming Jensens stald til Marc Bæk Nielsens. Kometen fra 2023 var da også godt tilfreds efter sejren med Girl Happy E P.

- Der var et godt tempo, og der blev en fin rejse op igennem feltet. Der er jo store forventninger til hende, men når det hele går op i en højere enhed, så kommer der også en sejr, lød det fra Mads Henriksen.

I femte løb, tog Birger Jørgensen sin anden sejr inden de nordjyske kuske Nicklas Korfitsen, Kasper K. Andersen og Jacob Christiansen hapsede tre sejre. Kun afbrudt af Martin Andreassen.

Du kan se alle løbene her


Skal du til Aalborg? Frakørsel er spærret hele weekenden

Foto: Malthe Birger Jensen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

En ny stibro over motorvejen er ved at blive etableret. Det er en bro, som skal forbinde de to campusområder ved Tech College i Aalborg - og det får konsekvenser for trafikanterne denne weekend.

Monteringen af den nye bro betyder nemlig, at til- og frakørslen fra motorvejen ved Aalborg N er spærret frem til mandag morgen klokken 05.00.

Dertil kommer det, at tilkørslen ved Rørdalsvej og frakørslen ved Øster Uttrup Vej er spærret, da man skal montere de første dele af trædækket hen over weekenden.

- Det er en spektakulær operation at montere de to store betonbuer til den nye stibro, som desværre betyder, at vi også generer trafikanterne, mens broen skal sættes op, siger Lotte Braad Sander, projektleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet beklager de gener, arbejdet medfører.

Sådan så det ud, da den gamle bro blev fjernet.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Palle Birk Nielsen har levet efter rådet lige siden.

Palle Birk Nielsen var kort inden sin mors død på besøg hos hende.

Hun var meget syg med kræft i hjernen, men hun havde et klart øjeblik.

Og her gav hun sønnen et råd, der satte sig fast.

- Nu går du hjem og tager et langt bad og finder ud af, hvad du vil, og så giver du den fuld gas, sagde hun.

Se Drømmen om Le Mans herunder - artiklen fortsætter under videoen:

Jeg har en udløbsdato

52-årige Palle Birk Nielsen er til daglig underviser på Aalborg Handelsgymnasium, og han har i bogstavelig forstand levet efter sin mors råd lige siden.

For udover jobbet som underviser, er han for få år siden begyndt at køre gokart.

Og det er ikke bare en hobby.

Asger Radsted og Palle Birk Nielsen drømmer om at køre Le Mans om fem år.

Han har fundet ud af, hvad han vil, og det er at køre det legendariske racerløb Le Mans om fem år.

Og han giver den fuld gas for at nå målet, ligesom moren opfordrede ham til.

- Jeg er meget bevidst om, at jeg har en udløbsdato. Så jeg vil gerne leve mit liv fuldt ud, siger Palle Birk Nielsen.

Le Mans

Le Mans er et 24-timers racerløb i den franske by Le Mans.

Løbet er blevet afholdt siden 1923.

Der findes tre klasser i Le Mans, hvor der både er professionelle kørere og amatører.

Den mest succesfulde kører i Le Mans nogensinde er danske Tom Kristensen, der har vundet løbet ni gange

Træner dagligt

Palle Birk Nielsen knokler for at stille op til 24-timers-løbet sammen med sin noget yngre makker - den 20-årige gokartkører Asger Radsted.

Og han gør, hvad han kan, for at alderen ikke sætter en stopper for drømmen.

- Jeg ved godt, at fysikken kommer til at spille ind, jo ældre, jeg bliver, men jeg har trænet hele mit liv og gør det stadig dagligt, så jeg sørger for at holde mig i fysisk rigtig god form, fortæller Palle Birk Nielsen.

Palle Birk Nielsen har smidt 25 kilo muskelmasse og væske for at blive hurtigere på banen. Foto: (Privatfoto)

Udover at træne og holde sig i god form arbejder Palle og Asger på nuværende tidspunkt på at skaffe sponsorer, da de forventer, at det vil koste dem 25-30 millioner kroner at realisere deres drøm.

Se 'Drømmen om Le Mans' længere oppe i artiklen eller på TV 2 Play.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

I aften skal de altså ikke komme rendende. Mændene.

Nej, fordi fredag aften var en "kun adgang for kvinder" aften i Volstrup Golfcenter.

En aften forbeholdt kvinder, der kan lide at svinge køllen. Dem er der immervæk nogle stykker af. Faktisk hele 6.767 kvinder i Nordjylland.

16 af dem samledes fredag aften til en golfturnering.

- Jeg tror egentlig, at folk bliver tiltrukket af, at der kun er kvinder, siger Lene Ugilt Hansen.

Arrangementet er da også en succes i Volstrup Golfcenter, hvor arrangementet afholdes hver måned.

Men selvom at tæt på 7.000 nordjyske kvinder spiller golf, er antallet for mænd væsentlig højere. I Nordjylland er hele 18.254 mænd vilde med køllesporten.


Foto: Thomas Hansen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

84 personer blev blitzet på knap fem timer.

Dan Smith Christensen har knoklet løs i det orange tøj langs landevejene i 20 år. Han er anlægsstruktør og har siden november sidste år arbejdet på at etablere en busholdeplads ved Fjellerad.

Undervejs har han oplevet, hvordan talrige bilister er kommet buldrende med al for høj fart på Hadsund Landevej.

- Det er skræmmende. Det jord eller sand, eller hvad der nu lige har været ude på vejen, det har vi jo fået i ansigtet, når folk er kørt forbi, siger Dan Smith Christensen.

Under arbejdet er fartgrænsen sat ned fra 80 til 50 kilometer i timen. Ifølge anlægsstruktøren ser mange bilister imidlertid stort på det, hvilket tal fra Nordjyllands Politi bakker op.

For politiet var mandag ude at afholde en fartkontrol på strækningen, der ikke er mere end et par hundrede meter lang. På knap fem timer blev 84 personer blitzet, fordi de havde trådt for hårdt på speederen. 10 af disse fik et klip i kørekortet, mens 13 endte med en betinget frakendelse af førerretten.

De mange lovovertrædelser forbavser Jess Falberg, der er leder af Trafiksektionen i Nordjyllands Politi.

-  Det er jo alt, alt for mange sager langs en vej, hvor folk skal gå og passe deres arbejde helt ud til vejen. Jeg tror, at den, der kørte hurtigst, kørte 90 kilometer i timen. Det er jo meget tæt på vanvidskørsel, siger han.

Se indslaget herover.

Kommer med opfordring

Dan Smith Christensen fortæller, at det sommetider kan være utrygt, og han oplever, at de fartglade bilister skaber farlige situationer.

Det er heller ikke første gang, at politiets kontrol viser, at bilisterne kører for stærkt. I december havde politiet også bødehæftet fremme. Her blev 70 personer taget i at køre for stærkt på selvsamme strækning, mens syv personer fik en betinget frakendelse af kørekortet.

Ifølge Jes Falberg er det langt fra alle steder, der er problemer med fartoverskridelser langs vejarbejde. Han opfordrer det arbejdende folk til at kontakte politiet, hvis de er utrygge. For så har politiet nemlig mulighed for at komme ud og lave en kontrol.

Arbejdet på Hadsund Landevej er ved at være løst for Dan Smith Christensen. Han håber dog fortsat, at de fartglade bilister ændrer adfærd.

- Sæt hastigheden ned, når der er vejarbejde. Følg skiltningen. Alt andet er for dumt, siger han.

I april 2014 blev loven om dobbelt bødetakst indført. Dermed blev det dobbelt så dyrt at køre for stærkt ved vejarbejde.