Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Rutineret dæksmand: - Søsyge kan skabe venskaber

En flok unge har i de seneste uger deltaget i Tall Ships Races ombord på træskibet Loa. TV2 Nord var med på sidste etape fra Skagen til Aalborg.

Det er koldt, og regnen falder over Skagen Havn. På den yderste mole i industrihavnen, hvor det blæser mest og lugter mest af fisk, ligger Loa og vugger, mens det piver i riggen.

Der er stille ombord. Kun styrmanden, kaptajnen og en dækspige er at se. Resten af besætninger ligger stadig og putter sig i deres køjer under dæk.

- Godmorgen, kom ombord, lyder det fra førstestyrmand Henrik Leth.

Han er frivillig på sejlskibet Loa, der hører hjemme i Nørresundby, og har været med på så mange Tall Ships Races, at han ikke længere har tal på dem. Men siden en gang i 80’erne har han sejlet med unge på sejlskibe som Jens Krogh og Loa. 

Foto: Mick Knive Anderson / TV2 Nord

Der er 31 besætningsmedlemmer ombord. Heriblandt en gruppe unge mennesker, som Aalborg Kommune har givet mulighed for at sejle med fra Antwerpen til Skagen og videre til Aalborg.

- Ja, giv los, brøler Henrik Leth til nogle af de unge, efter de er kommet på dæk og er klar til at kaste fortøjningerne.

Smidigt og indøvet bevæger de unge sig rundt på skibet, tager spring efter spring, inden skibet langsomt og sikkert driver fra kajen og sætter kursen ud af havnen mod Kattegat på sidste etape af ræset, der startede i Esbjerg, hvorfra ruten gik til Harlingen i Holland, Antwerpen i Belgien, Skagen og til slut Aalborg.

Oppe på dæk holder vagtholdet øje med andre skibe, og nede i læ bliver der serveret morgenmad, og efter lidt mad og kaffe er et par af de nye ombord klar til at fortælle om deres oplevelser.

- Det er helt specielt at være ombord på et skib, fordi man har alle de vagter, som man har. Når man står op klokken fire om natten for at arbejde – det er noget helt særligt, fortæller Hjalte Bast Vigholt, der aldrig har prøvet at sejle før.

Han har fået muligheden for at være med gennem Aalborg Kommune, som har sendt 100 trainees med træskibene fra Antwerpen til Aalborg, og sammen med en god håndfuld andre ombord på Loa, er det første gang, han er til søs.

- Det er virkelig en fed oplevelse at gøre sammen med tre af mine andre venner fra efterskolen. Det er en måde at opbygge noget fedt sammen. Og ikke mindst noget helt specielt at stå ude midt på Nordsøen og ikke kunne se andet end vand og boreplatforme, siger Jonas Pipper fra Mors, der også er ny sømand. 

Foto: Mick Knive Anderson / TV2 Nord

Søsyge kan være en god start på et venskab

På dæk kommanderer dæksmand Emil Kruse Danielsen med sit hold på seks personer, da riggen skal justeres i den stærke blæst.

- Jeg får massive mængder af livsglæde ud af at være til søs. Jeg føler, at jeg gror som menneske, når man sejler. Man bliver et stærkere menneske af at kunne holde til presset ombord og stadig kan lave et godt stykke arbejde, selvom man har det lidt skidt.

Selvom han har haft mange nye, unge mennesker med ombord, er han også på dette togt forundret over, hvor stor en udvikling de nye sejlere går igennem efter bare et par dage til søs.

- De unge mennesker bliver virkeligt tætte, når de skal arbejde sammen, mens det gynger, når de skal tage opvasken i store bølger og så videre. Og hvis man så også bliver søsyge sammen, kan det godt være starten til et godt venskab, når søsygen igen har lagt sig, griner han.

Den betragtning bliver bakket op af Line Gade Frahm fra Aalborg, der aldrig havde prøvet at sejle, før hun påmønstrede Loa på denne tur.

- Man har nogle helt andre samtaler klokken fem om morgenen, når man står ude på Nordsøen, end man har i det daglige. 

Foto: Mick Knive Anderson / TV2 Nord

Sejlturen har givet nyt perspektiv

Efter fire timers sejlads passerer Loa Sæby og får selskab af træskibet Jens Krogh, der også skal med til Aalborg.

Sammen bevæger de to skibe sig rundt på den sikre side af Stensnæs, hvor en række mindre både er gået på grund de seneste uger, inden de får selskab ved indsejlingen til Limfjorden.

En sejlbåd kommer Loa i møde, og oppe fra det øverste af riggen vinker en ung knægt ned til forældrene, der er spændte på at se sønnen vende tilbage fra – om ikke de syv verdenshave, så et af dem i det mindste.

- Jeg tog med for at prøve, om det at sejle var noget for mig. Det er det helt sikkert, og nu vil jeg helt sikkert prøve at komme ud at sejle med skoleskibet Danmark eller Georg Stage. Det at sejle vil jeg rigtigt gerne igen, siger Hjalte Bast Vigholt, mens Loa passerer Nordjyllandsværket, og Aalborg dukker frem i det fjerne.

Også Jonas Pipper har ændret om ikke kurs, så i hvert fald fået interesse for det at sejle.

- Bådsmændene ombord har snakket en masse om skoleskibet Danmark, og hvor godt det er. Jeg vil helt klart overveje, om skoleskibene er en mulighed for mig.

På kajen ved Musikkens Hus i Aalborg står forventningsfulde forældre, søskende og venner klar til at tage imod, mens Loa glider på plads.

Da alle fortøjninger er sat, kommer kokken frem med kaffe og kage, og der bliver krammet, mens det begynder at gå op for besætningen, at turen er slut.

Mens nogle har travlt med at komme i land, glæder dæksmanden Emil sig til noget helt specielt, efter han har været afsted ombord på Loa i fem uger.

- Et godt, langt bad, hvor man ikke skal tænke på at bruge for meget vand – og så at sove ved siden af min kæreste, griner han.

Det er sjette gang, at Aalborg er vært for Tall Ships Races, og i de kommende dage forventer man, at op mod 750.000 mennesker kommer til Aalborg for at se skibene.

Hele sejladsen skydes af med et brag, når Danmarkshistoriens største fyrværkeri bliver fyret af fra Limfjordsbroen lørdag aften. 


Er du den heldige? Her er dagens vinder af to kilo juleslik (07.12.24)

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker TV2 Nord en vinder af to kilo juleslik fra AllSweets i Aalborg Storcenter.

Er du en vaskeægte slikmund?

Så skal du være med i TV2 Nord's julekonkurrence, hvor vi hver dag fra den 20. november til den 20. december trækker lod om to kilo slik fra 'Allsweets' i Aalborg Storcenter.

For at være med i konkurrencen skal du kigge forbi juleskoven på TV2 Nord i Aabybro, hænge julepynt på træerne og putte et brev i julemandens postkasse med dit navn og kontaktinformationer.

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker vi en vinder. Læs mere her.

Og vinderen af lørdagens udtrækning, kan du se i videoen herunder:


Fisker om nyt forbud: - Rigtig skidt for kystfiskersamfundet

Fra årsskiftet bliver stenbiderfiskeriet sat på pause, og det går ud over erhvervsfiskere som Henrik Nielsen, hvor en stor del af fiskeriet består af stenbidere. Han er dybt afhængig af stenbiderfiskeriet og frygter for, hvordan han skal få brød på bordet.


Bekymrede politikere: - Det er arbejdspladser, der er på spil

CO2-afgiften, der fra næste år gør det dyrere for fiskere at tanke brændstof på deres fiskekuttere, møder bekymring i både kommunalbestyrelse og på Christiansborg.

På Hanstholm Havn har den kommende CO2-afgift, som vil gøre det dyrere at købe brændstof til fiskekuttere givet rynker i panden hos flere fiskere.

Afgiften er også noget, der bekymrer Kristian Tilsted (V), der sidder i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune. 

- Det er arbejdspladser, der er på spil, når man ligger afgifter på helt ude på primærerhvervene, siger han. 

- Det rammer de kommuner, der ligger herude i udkanten hårdere end de andre kommuner i landet, siger han. 

Han tror, at det vil komme til at koste arbejdspladser. Men han har dog også en tro, at man kan finde løsninger, som kan afbøde de udfordringer, som han forudser. 

- Jeg tror på, at vi har nogle gode løsninger, der kommer til at folde sig ud her lidt senere på året, siger han. 

En anden der er bekymret for, hvad afgifterne kan få af betydning er folketingsmedlemmet Kristian Bøgsted (Æ).  

- Det er område, hvor man har store indtægter og mange arbejdspladser på havnen. Hvor er det, de skal gå hen og få arbejde bagefter? Så kan det være, de får arbejde langt væk fra Thisted Kommune. Det er affolkning af landdistrikterne, siger han til TV MIDTVEST. 

Minister for landbrug, fødevarer og fiskeri Jacob Jensen (V), har ikke ønsket at stille op til interview, men han har sendt en skriftlig udtalelse til TV MIDTVEST. 

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår". 


Foto: Nordjyllands Beredskab

Det er ikke lykkedes at rekruttere instruktører til brandskolen i Hvims, og derfor lukker den til sommer.

Opdatering: Det er den civile del af brandskolen, der lukker, mens den militære del stadig består.

Næste sommer er der ikke længere noget, der hedder Brandskolen i Hvims, og det ærgrer Diana Sørensen, der er direktør ved Nordjyllands Beredskab.

- Det er en rigtig ærgerlig situation, men vi har ikke set anden udvej, siger hun til TV2 Nord.

Om beslutningen fortæller hun, at det er problemer med rekruttering af relevant arbejdskraft, der betyder, at skolen bliver nødt til at lukke.

Vi har i rigtig mange år haft en enorm stolthed i at kunne udbyde og undervise i de her maritime kurser, og vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke kan videreføre det

Diana Sørensen, Direktør, Nordjyllands Beredskab

- Brandskolen i Hvims står overfor et generationsskifte, da to nøglemedarbejdere er på vej på pension, men i det skifte, har det desværre ikke været muligt at finde erstatninger med de rette kompetencer, siger Diana Sørensen.

Derfor har hun indstillet til bestyrelsen, at det bedste er at lukke skolen.

Det bekræfter Hans Ejner Bertelsen (V), der er formand for bestyrelsen for Nordjyllands Beredskab.

- Der er nogle rekrutteringsproblemer, der gør, at vi er blevet enige om, at vi ikke kan køre videre med det, og at vi skal finde nogle alternative løsninger til det, lyder det fra Hans Ejner Bertelsen, der også er borgmester i Morsø Kommune.

Niche-kompetencer forsvinder

På brandskolen i Hvims tilbyder de nogle særlige kurser, der er henvendt til skibspersonale. Og det er netop instruktører til disse maritime kurser, der altså ikke hænger på træerne.

- Vi har i rigtig mange år haft en enorm stolthed i at kunne udbyde og undervise i de her maritime kurser, og vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke kan videreføre det, siger Diana Sørensen.

Hun fortæller, at uddannelsesinstitutionen Martec og Flådestationen i Frederikshavn er de primære aftagere af kurserne, og at det dermed også er dem, der bliver hårdest ramt af lukningen.

- Vi er i en dialog, hvor vi prøver at finde en løsning, så de også kan tage de her kurser i fremtiden, men det bliver desværre ikke hos os i Frederikshavn, siger Diana Sørensen.

Noget lukker, andet flytter

Den maritime brandslukningsdel lukker ned, men planen er, at den regulære brandskoledel bliver omplaceret andre steder, hvor Nordjyllands Beredskab allerede har aktiviteter. For eksempel på Rørdalsvej i Aalborg eller på Brandstationen i Frederikshavn.

- Vi skal selvfølgelig fortsat uddanne og sikre, at de har den uddannelse, der gør, at de også sikkerhedsmæssigt kan klare opgaven, lyder det fra Hans Ejner Bertelsen.

Bestyrelsesformanden hos Nordjyllands Beredskab håber, at denne beslutning skaber noget bedre i fremtiden.

- Det er altid ærgerligt, når man skal lukke noget i Nordjylland, man har haft i mange år, der har fungeret godt, men omvendt må vi også erkende, at der engang imellem er ting, der skal forandres.

- Oftest bliver det også til det bedre, når man kigger på det, og det håber vi også på her, slutter Hans Ejner Bertelsen.

Der er en del planlagt aktivitet på brandskolen i Hvims i foråret, men i slutningen af juni er den sidste ildebrand slukket på brandskolen i Hvims.


Ny afgift er ’dræbende for dansk fiskeri’: - Der er taget kvælertag på det her fag

Selvom der er afsat et trecifret millionbeløb til omstillingen, er de langt fra rolige i Hanstholm.

Fra 1. januar bliver det dyrere at være fisker. Der træder en ny CO2-afgift i kraft, som betyder, at brændstoffet til kutterne frem mod 2025 kommer til at stige med 2,25 kroner.

Priserne er i forvejen høje på grund af krigen i Ukraine - og med afgiften nærmer det sig syv kroner pr. liter. For bare få år siden var prisen nede på to-tre kroner.

Og det skaber dyb bekymring på havnen i Hanstholm.

- Det her får stor betydning for os. Vi bruger en million liter diesel om året. Og to kroner oveni pr. liter diesel, det bliver også til penge. Worst case er, at vi må lukke og slukke. Det her er opskriften på katastrofe, siger Christopher Ditlevsen, der er fisker i Hanstholm.

- Vi kan ikke omstille os til noget andet

Og én ting er prisen. Noget andet er, at fiskerne slet ikke mener, det giver mening at have en afgift, når der reelt ikke er noget grønt alternativ til dieselmotoren.

- Jeg synes, CO2-afgiften i sig selv, den er fin nok, det er fair - hvis der var et alternativ. Vi kan ikke omstille os til noget andet, vi kan ikke have solceller eller batterier eller tage en forlængerledning med. Vi har kun diesel at gøre med, siger Christopher Ditlevsen.

På auktionshuset er de selvsagt afhængige af, at der kommer fisk ind - og på den front er der dårlige udsigter, mener auktionsmester Jesper Kongsted.

- Det her er direkte dræbende for dansk fiskeri, for Hanstholm Havn, Thyborøn Havn og Hirtshals Havn. Der er taget kvælertag på det her fag, big time.

- Dansk fiskeri er minimeret. Og med de her afgifter kan det være, vi bliver fuldstændigt udryddet, siger Jesper Kongsted.

På fiskeauktionen mærker de allerede, at de udenlandske fiskere er begyndt at søge andre steder hen for at undgå afgifterne. Det mærker Morten Mortensen, der er en af dem, der opkøber mange fisk i Hanstholm.

- I løbet af min 35-40-årige karriere er der bygget et rigtigt stort netværk op med fiskere fra Frankrig, Sverige, Norge og Tyskland. Og de vælger os fra nu, på grund af CO2-afgiften.

Afgiften er en del af aftalen om den grønne skattereform fra 2022, som regeringen, De Konservative, Radikale Venstre og SF står bag. I aftalen er der også sat 350 millioner kroner af til at kompensere fiskeriet for omstillingen.

Svar fra ministeren

Jacob Jensen, der er minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke ønsket at stille op til interview i dag, men oplyser følgende i et skriftligt svar:

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår.”