Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

To uger væk fra mor og far: Teenagere får oplevelser og selvtillid ombord på skib

Her ses de fem unge fra Aalborg samt deres to mentorer ombord på skibet Gulden Leeuw.

Fem unge fra det østlige Aalborg er hen over sommeren ombord på skonnerten Gulden Leeuw for at deltage i Tall Ships Races. Foran dem venter en udfordrende sejltur, hvor samarbejdsevnerne kommer på prøve, grænser bliver overskredet, og hvor oplevelsen skal give dem mere selvtillid.

Lørdag aften gik turen fra Aalborg til Antwerpen i Belgien i bus. Nu er turen den modsatte vej i gang – men denne gang er bussen skiftet ud med den tremastede skonnert Gulden Leeuw. En rejse, der kommer til at tage næsten to uger.

Det er unge fra det østlige Aalborg, der er hoppet ombord som trainees på skibet til The Tall Ships Races. De næste dage skal de sejle, arbejde og leve på skibet, inden det lægger til havn i Aalborg fra 4. til 7. august. 

TV2 Nord mødte dem til påmønstring på havnen i Antwerpen inden afgangen.

- Vi skal hjælpe hinanden, så vi kan få en hverdag op at køre, og der er en masse andre pligter i forhold til derhjemme. Her handler det om reb, op i masten, hjælpe til i køkkenet og alt sådan noget, så jeg tror helt klart, det bliver anderledes, siger 15-årige Filippa Gørtz Søberg Blond, der er en af de fem unge, der har taget udfordringen op.

Her ses den tremastede skonnert, Gulden Leeuw, der er et hollandsk træskib.

Det er Center for Samskabelse under Himmerland Boligforening, der sender de unge afsted i samarbejde med Aalborg Kommune, der finansierer opholdet for de unge. Centret deltager selv med en konsulent samt to mentorer, der til dagligt studerer psykologi på AAU. 

Forud for sejladsen har de unge deltaget i forskellige workshops arrangeret af boligforeningen. Og derudover har de haft maritim undervisning og været ombord på det aalborgensiske træskib LOA.

- De får en oplevelse for livet. Det er 14 dage hjemmefra væk fra mor, far og familien, siger Frank Rudolph, der er konsulent i Center for Samskabelse og med på turen fra Antwerpen. 

Tall Ships Races 2022

  • Det er sjette gang, Aalborg er vært for The Tall Ships Races. Byen har tidligere været vært i 1999, 2004, 2010, 2015 og 2019.
  • 40 af verdens smukkeste sejlskibe lægger til kaj i Aalborg fra 4. til 7. august.
  • Der er cirka 1500 besætningsmedlemmer med på skibene.
  • Aalborg Kommune har sendt 100 unge trainees med fra Antwerpen til Aalborg. Det er lykkedes med hjælp fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers fond, Den Danske Maritime Fond, Hempel Fonden og Dampskibsselskabet Norden A/S.
  • Aalborg forventer omkring 750.000 besøgende under The Tall Ships Races 2022.
  • I 2022 besøger The Tall Ships Races følgende byer: Esbjerg, Harlingen i Holland, Antwerpen i Belgien, inden de slutter i Aalborg.

Kilde: Aalborg Kommune

Væk fra de trygge rammer

De fem unge er netop blevet færdige med folkeskolen, og de har det til fælles, at de på den ene eller anden måde har haft udfordringer i skolen. Det kan for eksempel være ordblindhed, skoletræthed eller eksamensangst.

Derfor skal turen ombord på Gulden Leeuw være med til at gøre teenagerne mere selvstændige og derigennem give dem mere selvtillid. Filippa Gørtz Søberg Blond er spændt på de næste uger, for hun er ikke altid tryg i selskab med nye mennesker:

- Det bliver helt klart en udfordring at være sammen med andre mennesker i så lang tid. Jeg er et tryghedsmenneske og et familiemenneske, så det her med at være væk fra familien og de vante rammer, det bliver helt klart en udfordring, siger hun og fortsætter med et smil:

- Men jeg tager det i stiv arm, og så håber jeg, det går godt.

Se Tall Ships Races på TV2 Nord

TV2 Nord sender live fra Tall Ships Races i Aalborg

  • Torsdag 4. august
  • Fredag 5. august
  • Lørdag 6. august

Vi sender alle dage live fra havnen i Aalborg efter nyhedsudsendelsen klokken 19.30.

Lørdag sender TV2 Nord også live fra det spektakulære fyrværkerishow, der afslutter årets Tall Ships Races. Det kan ses klokken 23.15.

Du kan se med alle dagene på TV2 Nord Salto og tv2nord.dk.

Evnen til at samarbejde

Turen kommer til at byde på masser af læring i praksis, når der skal navigeres, fortøjes og sættes sejl. 

Samtidig bliver det også en tur, hvor de sociale kompetencer skal i spil i høj grad, for de unge får ikke meget privatliv på skibet, hvor de skal sove på sovesal med hele skibets besætning, hvilket indebærer tre køjer ovenover hinanden og med samme antal køjer på begge sider.

- De skal lære samarbejde med respekt for forskellighed. De skal lære at klare udfordringer, for vi har alle roller på skibet, der skal klares. Alle er en del af helheden, og det er en styrke fremover, at man kan samarbejde, siger Frank Rudolph.

I alt er der 31 trainees ombord på det hollandske skib på turen fra Antwerpen til Aalborg. Her er det 15-årige Filippa og 16-årige Mads.

For 16-årige Mads Juul Jensen fra Aalborg Øst bliver det en helt ny hverdag, der venter de næste par uger ombord på skonnerten:

- Derhjemme laver jeg ikke så meget andet end at skrue i min knallert, så det bliver helt anderledes. Jeg ved ikke så meget om, hvad vi skal lave, men vi kommer nok til at skulle tidligt op, og vi skal lave en masse andet, end vi gør derhjemme, siger han.

Han er bange for højder, og derfor er det særligt turen op i masterne, der kan blive en udfordring for ham på turen fra Antwerpen til Aalborg. Men han satser på at overkomme højdeskrækken:

- Jeg vil gerne blive bedre til at kunne klare højder og komme op høje steder, som for eksempel masten. Derudover tror jeg, det bliver udfordrende at skulle tidligt op. Det kommer nok også til at være en udfordring at skulle vænne sig til, at skibet gynger, siger han.

Sammentømret gruppe

De fem unge har siden marts deltaget i et forløb gennem Himmerlands Boligforening, som i første omgang skulle gøre dem klar til folkeskolens afgangsprøver. Herefter har de fået muligheden for at komme med som skibsgaster hen over sommeren.

Det betyder også, at de unge kender hinanden godt og kender hinandens udfordringer, og det tror 15-årige Filippa Gørtz Søberg Blond er en stor fordel:

- Jeg er sammen med en god gruppe mennesker, som kender mig rigtig godt. Det bliver lettere, fordi jeg har nogen, jeg kender, som kan støtte mig, når det bliver svært, siger hun.

Mest af alt glæder hun sig til de oplevelser, der venter de næste uger. Hun håber, at turen på skibet vil give hende styrker, hun kan bruge fremover:

- Jeg tror, det er en god mulighed for mig, fordi det er svært for mig at komme ud af de vante rammer, så det bliver en god mulighed, at jeg kan udforske en masse nye rammer og dermed blive mere udadvendt. 

Herunder kan du se, hvordan det så ud, da de store træskibe sejlede i parade væk fra havnen til Tall Ships Races 2019: 


Juletrafikken: Disse dage og tidspunkter skal du undgå

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

DSB forventer, at de i juledagene får rekordmange rejsende med deres tog.

Når presset over julegaveindkøb er faldet, så kommer julens næste stressmoment, hvis du er en af de mange danskere, der skal rejse for at komme hjem til jul.

For med det omfattende vejarbejde, der strækker sig i begge retninger mellem Vejle og Randers, er det måske nok i år en ekstra god idé at orientere sig i trafikprognoser - i hvert fald, hvis man vil undgå at sidde i kø.

Trafikken er i år hjulpet af, at juleaften falder på en tirsdag. Det gør nemlig, at Vejdirektoratet forventer, at den udrejsetrafik, der normalt samler sig lillejuleaften, i stedet vil sprede sig over flere dage fra fredag den 20. december til tirsdag den 24. december.

Foto: Vejdirektoratet

Så Vejdirektoratet forventer generelt ikke de store forsinkelser på vejene med undtagelse af lillejuleaften, hvor der især mellem klokken 11 og klokken 14 er tryk på vejene.

Rekordmange med tog

Hos DSB er der op til jul flest rejsende fra øst til vest, mens det omvendte gør sig gældende efter jul. Sidste år solgte DSB 200.000 pladsbilletter til juledagene, og i år forventer DSB at overgå det tal med 275.000 rejsende.

Lige nu er forventningen, at den 23. december bliver den travleste dag med 40.000 rejser skarpt efterfulgt af den 21. og 22. december.

- Vi kan se, at endnu flere forventer at rejse med DSB i juledagene i år, og mange planlægger tidligere end andre år. Selvom juletrafikken i år spreder sig ud over flere dage, så anbefaler vi, at man ikke venter for længe med at planlægge og købe sin rejser, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Gode råd til turen

  • Kør uden for de mest trafikerede tidsrum, og sæt god tid af til din rejse.

  • Hold dig opdateret om den aktuelle trafiksituation på trafikinfo.dk.

  • Hold ekstra godt øje med vejrudsigten.

  • Kør efter forholdene, pas på farten, og hold god afstand til de forankørende.

  • Hav tæpper, noget at drikke og evt. en skovl med i bilen.

  • Lyt til P4 Trafik under din tur.

    Kilde: Vejdirektoratet

Hvor den 23. december er den helt store udrejsedag, bliver den 26. december den helt store hjemrejsedag.

Her forventer Vejdirektoratet, at der vil være meget trafik, der bevæger sig mellem Jylland og hovedstadsområdet i begge retninger.

Og hvis man vil undgå at sidde i en kø, så er det mellem klokken 11 og 15, at man skal undgå at rejse.

Der er dog en ubekendt faktor, når det kommer til juletrafikken, nemlig vejret. For hvis der er sne, frost og kraftig blæst, vil det have en stor indvirkning på trafikken. Hold derfor øje med vejrudsigten, ligesom det er en god idé at orientere sig på trafikinfo, inden man drager afsted.

Disse strækninger på E45 har vejarbejde og nedsatte hastigheder. Foto: Vejdirektoratet

Karner lider af demens - her stråler han som en sol

Dans og lyden af musik kan vække minder og fungere som et åndehul for både demente og deres pårørende.

Demens er en sygdom, der rammer flere og flere danskere, og det anslås, at knap 100.000 danskere lider af sygdommen. En sygdom uden udsigt til behandling. Derfor handler det om at finde måder at lindre sygdommen eller skabe momenter, hvor sygdommen kan stå i baggrunden.

- Når de kommer her, er de ret neutrale, men når de går herfra, går de med et smil på læben, siger Anita Falk Nielsen, indehaver og danselærer på Motionitten i Aars.

Ægteparret Karner Nielsen og Inge Skov i en vals. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

En af de måder hvor man kan skabe en god stund for både den demensramte og deres pårørende er nemlig igennem dans. Helt specifikt erindringsdans, der kan vække nogle af de minder, der ellers kan være svære at få frem.

- Han er glad for at komme her. Han elsker jo at danse. Det har han næsten gjort alle hans dage. Hver gang der er et stykke, han kan huske, så skal han op at danse, og så er han glad og tilpas, siger Inge Skov, pårørende til og gift med Karner Nielsen.

Lysstrejf i en mørk tid

Og det er det, musikken og dansen kan. Forskningen viser nemlig, at dans kan stimulere den del af hjernen, hvor vores korttidshukommelse sidder. Derfor afholdes der på Motionitten i Aars erindringsdans to gange om måneden for både demente og deres pårørende. Dansen bliver på den måde et afbræk fra en hverdag, hvor sygdommen kan virke altoverskyggende og dermed svær at håndtere - både som demensramt og som pårørende.

- Dansen giver mig noget livskvalitet, siger Lena Madsen, demensramt.

Og den følelse kan Inge Skov, pårørende og kone til Karner Nielsen, nikke genkendende til.

- Det er godt for mig at være afsted, og det er også godt for ham. Han stråler jo som en sol, når han er her. Derhjemme er han lidt mere indelukket, siger hun.

TV2 Nord besøgte Motionitten til erindringsdans:

Minder for en stund

I takt med at hukommelsen svigter, og man ikke længere kan lave de ting sammen, som man plejede at kunne, er det godt at have nogle friske minder at vænne tilbage til.

- Hun er glad, når hun går derfra. Og hun nyder det, når hun er her, og hun kan snakke vidt og bredt om, hvad vi har gjort. Hun kan næsten huske alle dem, hun har danset med, siger Flemming Madsen, pårørende og mand til Lena.

Som pårørende kan det til tider være svært og føles ensomt at være i, og derfor mener Anita Falk Nielsen, at der til erindringsdans, bliver skabt et rum, hvor der er plads til de tanker.

- Der er et socialt fællesskab, hvor de kan få lov at sidde og snakke med andre pårørende, og de kan opleve andre med demenssygdom. Så de bliver en del af et fællesskab, hvor de ikke står alene, fordi de hører, at der er andre, der har oplevet det samme, siger hun.

Afslutningsdansen foregår altid hånd i hånd. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Erindringsdansen i Motionitten har kørt fem gange som en forsøgsordning med støtte fra Vesthimmerlands Kommune.


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.


Har skreget på læger i årevis - nu er hjælp på vej til kriseramte kommuner

Sundhedsminister Sophie Løhde fortæller her om hovedindholdet af den nye aftale.

Der er flere læger på vej til Nordjylland, men det er ikke alle nordjyder, der får gavn af den nye aftale.

År efter år har nordjyske kommuner råbt vagt i gevær over en alvorlig mangel på praktiserende læger.

Men nu lysner det i sundhedstusmørket. Der er nemlig flere hvide kitler på vej til de kommuner, hvor det står værst til.

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal allerede fra årsskiftet sikre flere læger til de områder i landet, hvor manglen er størst, og hvor der samtidig er flest syge borgere.

I Region Nordjylland betyder det, at seks kommuner nu kan se frem til et løft i lægedækningen.

Disse kommuner får flere læger

Kommunerne er:

  • Brønderslev

  • Frederikshavn

  • Hjørring

  • Læsø

  • Morsø

  • Thisted

  • Vordingborg

  • Lolland

  • Guldborgsund

  • Kalundborg

  • Odsherred

  • Lejre

  • Holbæk

  • Næstved

  • Ringsted

  • Sorø

  • Slagelse

Suveræn dårligst dækning

Konkret betyder aftalen, at der det første halve år i 2025 kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst, fortæller sundhedsminister Sophie Løhde (V):

- Og det er især i Region Sjælland og i Region Nordjylland, at vi har den suverænt dårligste lægedækning. Derfor ønsker vi med den her aftale simpelthen at give i de to områder en særstatus.

Indsatsen skal være opsøgende og håndholdt, så regionen kommer i konkret dialog med alle relevante speciallæger i almen medicin. Regionerne skal have et særligt fokus på, at nye speciallæger i almen medicin sikres de bedst mulige vilkår for at indgå i de almenmedicinske tilbud i områderne med lægedækningsudfordringer'.

Udkast fra aftalen

Ministeren vil dog ikke sætte tal på, hvor mange læger, der efter nytår har kurs mod Nordjylland.

- Den nye aftale betyder, at vi giver Region Nordjylland en særstatus ved, at vi allerede her fra 1. januar, som et første skridt i sundhedsreformen, kan sikre, at vi har en særstatus ved, at de kommende praktiserende læger simpelthen bliver målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning, lyder det i stedet.

Et element i aftalen lyder desuden, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

Her forklarer ministeren, hvad aftalen konkret betyder for Region Nordjylland.

Glæde over aftale

Aftalen betyder også, at Aalborg Universitet kan uddanne 75 flere læger, som man dermed håber på bliver inden for regionsgrænsen, når de skal i beskæftigelse.

Selvom det ikke er alle nordjyske kommuner, der bliver tilgodeset i aftalen, vækker den alligevel stor begejstring hos regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V).

- Det er en rigtig god aftale for Nordjylland, men også for balancen af læger generelt i Danmark. Der har længe været behov for at sikre en struktur, så læger ikke bosætter sig i de store byer, men også der hvor der bor færrest. Det sikrer den her aftale netop, siger han.

Men aftalen gælder jo ikke alle de nordjyske kommuner, der har problemer med lægehjælp. Er det godt nok?

- Det er rigtigt, at der eksempelvis er lægemangel i Jammerbugt Kommune, men med aftalen kan vi også prioritere flere ressourcer til andre kommuner, hvis vi finder det nødvendigt, lyder svaret fra Duedahl.

Læger glæder sig over den nye aftale

Også hos de praktiserende lægers talerør i Nordjylland, PLO, er der jubel over udsigten til et snarligt opgør med lægemanglen i det nordjyske.

PLO-formand Jørgen Skadborg udtaler:

- Vi har fuld forståelse for, at der er indgået en sådan aftale, og vi er enige i, at der er behov for, at der kommer flere praktiserende læger ud de steder, hvor behovet er størst. Det er noget, PLO længe har efterspurgt. En national styring af ydernumre er nødvendig for at sikre, at de værst stillede områder ikke bliver udkonkurreret af de bedst stillede.

- For at komme i mål bliver det imidlertid afgørende, at regionerne som aftalt yder en særlig og målrettet indsats for at sikre de kommende læger de bedst mulige vilkår for at etablere klinik de steder, hvor manglen er størst.