Flere bøder til udenlandske fiskere vil få dem til at overholde reglerne, mener Europa-parlamentariker
Foto: Mick Knive Anderson
Fiskeriminister vil skærpe kontrollen og indrømmer, at det har været "alt for slapt".
AIS-signalet på skibe fortæller, hvor et skib befinder sig. På den måde undgås kollisioner med andre skibe og sladrer blandt andet om, hvor tæt man er på kysten.
Men nordjyske fiskere fortæller til TV 2, at flere af deres udenlandske kollegaer slukker for signalet. Når de gør det, kan de snyde med fiskekvoterne og komme nærmere end de tilladte 12 sømil – svarende til godt 22 kilometer – til den danske kyst. Sådan lyder anklagerne i hvert fald fra de danske fiskere.
Der er ikke givet én bøde til fiskere for at sejle med et slukket AIS-signal som isoleret lovovertrædelse.
Ifølge Søren Gade (V), der er medlem af Europa-Parlamentet, er der ellers travlt med at give danske fiskere bøder for ”rigtig mange andre ting”.
- Måske man skulle prøve i Folketinget at løfte blikket en smule op og i stedet for at slås om at give bøder til dansk fiskeri, skal man også til at koncentrere sig om udenlandske fiskere. Det har alle partier et ansvar for – også mit eget, siger Søren Gade.
Alt for slapt
Fiskeriminister Rasmus Prehn (S) medgiver, at der ikke har været holdt skarpt nok øje.
- Det har vært alt for slapt det her. Vi bliver nødt til at indskærpe kontrollen. Danske fiskere har prøvet at spille efter reglerne, og nu ser de sig udkonkurrereret af udenlandske fiskere, der snyder på vægten, lød det fra ministeren til TV 2 søndag.
Bliver et skib taget i at sejle med et slukket AIS-signal, koster det 10.000 kroner i bøde.
Søren Gade mener, at fiskernes opråb om netop dette er blevet siddet overhørigt i flere år. Han sammenligner det med, at en borger ringer til politiet, fordi for mange kører for hurtigt på vedkommendes vej.
Så sørger politiet for at sætte en fartkontrol op, fortæller han.
- Nu har vi i årevis hørt, at fiskerne klager over, at nogle slukker AIS-signalet, og så kunne Fiskeristyrelsen tage hænderne op af lommen og koncentrere sig om at give bøder, fordi så er der større sandsynlighed for, at de overholder reglerne.
- De ødelægger vores fiskeri
TV 2 har mødt både danske og hollandske fiskere i Nordjylland. For det er særligt de hollandske bomtrawlere, med en længde på over 40 meter, der er centrum for de nordjyske fiskeres anklager og ifølge dem slukker AIS-signalet.
- Det er jævnt tit, at der lige pludselig – og især om natten – kommer sådan en stor damper farende ud af det blå. Vi har ikke set ham på nogen af vores instrumenter, lød det fra Per Jensen, der er fisker i Hirtshals, og han tilføjede:
- De ødelægger vores fiskeri. Men der er ingen, der gør noget.
TV 2 mødte også en hollandsk besætning ombord på bomtrawleren Jolissa. Et besætningsmedlem sagde til TV 2, at ”alle hollandske fiskere” slukker for signalet, hvorefter han slog over i hollandsk og vendte sig mod en kollega:
- Hvordan siger man, at "de slukker, fordi de ikke vil ses på havet"?
Kollegaen sagde på hollandsk, at han ikke skulle sige mere.
Slukkede AIS-signaler indgår ofte i overtrædelsessager om misrapportering af fangster.