Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Styrelse fjernede i al hemmelighed regel, der skulle beskytte havmiljøet i Limfjorden

Fiskeristyrelsen har i al hemmelighed fjernet regel, som beskyttede miljøet. Organisationer mener, at styrelsen holder hånden over ulovligt fiskeri.

En mindre flåde af fiskerbåde sejler efter hinanden i Limfjorden.

Bag sig trækker de slæberedskaber med net til at opsamle de muslinger, som skrabes op fra bunden.

Effekten af metalredskabet viser sig tydeligt under fjordens overflade, hvor en sky af gråbrunt mudder står op fra bunden.

Metalredskaberne er blevet markant tungere de seneste ti år.

- Det er helt vildt, udbryder professor i havmiljø ved Aarhus Universitet, Stiig Markager, ved synet af dronevideoen, der viser muslingefiskeriet fra oven.

Det er en bananrepublik værdig

Maria Gjerding, præsident, Danmarks Naturfredningsforening

Hans kollega fra Aarhus Universitet, seniorforsker i havbund Jørgen L. S. Hansen, stemmer i:

- Det svarer til at plukke jordbær med en gravemaskine.

Videoen, som de to forskere ser, viser, hvad der sker på havbunden, når en båd fisker efter muslinger:

Meterlange skygger af mudder følger i muslingefiskernes kølvand. Og det bidrager til, at Limfjorden i dag er et af de områder i Danmark, der er allerhårdest ramt af iltsvind, lyder det fra Stiig Markager.

- Det her er helt klart med til at slå fjorden ihjel, fordi det bringer alle næringsstofferne op fra bunden, og næringsstofferne er med til at danne iltsvind, forklarer Stiig Markager.

Jørgen L. S. Hansen og Kaj Sand-Jensen, der er professor i vandøkologi ved Københavns Universitet, er enig i den vurdering.

Limfjordens økosystem er flere steder brudt ned, fortæller professor Stiig Markager. Han mener at muslingefiskeriet har bidraget til det. Billedet her stammer fra undervandsoptagelser på over 60 timer fra Limfjorden. Fotograferne så kun to fisk. Foto: Bent Yde Jørgensen / Chibal Film

Professor i biologi på DTU Aqua Jens Kjerulf Petersen mener, at muslingefiskeriets bidrag til iltsvind er "meget lille", fordi der til sammenligning kommer mange flere næringsstoffer op fra havbunden, når det stormer.

- Holder hånden over ulovligt fiskeri

I sig selv er der intet ulovligt i at fiske efter muslinger.

Men for at beskytte havmiljøet har det siden 2004 været ulovligt at fiske i Limfjorden med motorer, som var produceret til at yde mere end 130 kilowatt.

De fleste af skibene på videoen her har systematisk brudt den regel og fisket med ulovligt store motorer i årevis.

Det kan TV 2 afsløre i dag.

TV 2 kan også fortælle, at Fiskeristyrelsen har kendt til de ulovlige motorer, men undladt at sanktionere fiskerne.

Og at selvsamme styrelse – efter indsigelser fra Foreningen for Skånsomt Fiskeri – i al hemmelighed har ændret forståelsen af reglen og dermed lovliggjort ulovligt fiskeri med tilbagevirkende kraft.

Forløbet undrer Rasmus Grønved Nielsen, lektor i forvaltningsret ved Københavns Universitet.

- Det er en påfaldende timing, der giver anledning til at overveje, hvad den reelle baggrund for denne praksisændring er, siger Rasmus Grønved Nielsen.

Sagen er chokerende, mener Maria Gjerding, som er præsident for Danmarks Naturfredningsforening:

- Det virker som om, at Fiskeristyrelsen har været mere optaget af at holde hånden over ulovligt fiskeri og finde smuthuller til fiskerne. Det er en bananrepublik værdig.

Søren Jacobsen i sin fiskekutter. Han mener, at Fiskeristyrelsen stadig er for imødekommende overfor erhvervslivet. Den kritik kom Kammeradvokaten med i en rapport i 2018 efter kvotekonge-sagerne. Ifølge Søren Jacobsen har det ikke ændret sig. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Formand for Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri mener ligeledes, at Fiskeristyrelsen holder hånden over ulovligt fiskeri, og han tror, at det sker for at tilgodese fiskerierhvervet:

- Det er erhvervet, som har været inde og præge embedsfolkene i den forkerte retning, og det går ud over miljøet, mener Søren Jacobsen, som er formand for Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri.

Mistanke om snyd siden 90’erne

Kernen i sagen er en regel fra 2004. Daværende fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) indførte reglen for at beskytte havmiljøet mod effekten af de skraberedskaber, som fiskerbådene trækker efter sig.

Skibe med en større motor kan trække tungere slæberedskaber efter sig. Derfor var der allerede indført begrænsninger på hvor meget motorkraft, fiskerne måtte sejle med i flere danske farvande.

Men der var også mistanke om, at fiskerne snød og sejlede med større motorkraft end tilladt.

For en motor kan nemt bremses ned, så den på papiret ser lovlig ud – for så at blive skruet op til fuld kraft igen, når der fiskes.

For at komme den manøvre til livs indførte Mariann Fischer Boel derfor i 2004 en regel om, at man ikke måtte fiske med nedbremsede motorer.

Mariann Fischer Boel var fødevareminister i 2004, hvor hun indførte en regel som skulle forebygge snyd med motorkraft i fiskeriet. Foto: Ole Kjær / Ritzau Scanpix

Reglen betød, at når en motor først havde forladt fabrikken, måtte den ikke nedbremses. Det har de tidligere fiskeriministre Eva Kjer Hansen (V) og Rasmus Prehn (S) bekræftet i svar til Folketinget.

Men flere muslingefiskere i Limfjorden har brudt den regel.

Ulovligt fiskeri

TV 2 kan i dag dokumentere at minimum 11 ud af 30 muslingeskibe i Limfjorden har fisket med ulovligt store motorer i årevis.

Det er en smule forstemmende, at en privat hollandsk virksomhed tilsyneladende går mere op i at reglerne bliver overholdt end Fiskeristyrelsen

Rasmus Grønved Nielsen, lektor i forvaltningsret på Københavns Universitet

Via fem producenter og leverandører, som blandt andre omfatter Volvo, har TV 2 fået oplysninger om 11 motorer, som er indregistreret, efter reglen trådte i kraft i 2004.

Alle 11 motorer er leveret fra fabrikken med motorkraft, der langt overstiger de 130 kilowatt, man må fiske med i Limfjorden.

Og da motorerne ifølge reglen fra 2004 ikke måtte bremses ned, har de 11 skibe altså fisket med ulovligt store motorer, vurderer to eksperter i forvaltningsret.

- Hvis man har nedbremset en motor, efter den har forladt fabrikken, så har det været i strid med nedbremsningsforbuddet, siger Rasmus Grønved Nielsen fra Københavns Universitet.

Professor i forvaltningsret Frederik Waage fra Syddansk Universitet er enig i den vurdering:

- Bekendtgørelsen har en ret klar ordlyd, fortæller Frederik Waage.

Muslingefiskeri i Limfjorden set for oven. De mørke plamager i vandet er mudder fra havbunden, som bliver hvirvlet op af de muslingeskraberne Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Ulovlighederne er ikke ny viden for Fiskeristyrelsen. Den er blevet advaret flere gange om problemerne siden 2004.

På trods af advarslerne kontrollerede styrelsen stort set ikke, om motorbegrænsninger eller nedbremsningsforbud blev overholdt.

Kontrollen var faktisk så dårlig, at EU-Kommissionen i 2019 kritiserede Danmark for ikke at leve op til forpligtigelserne.

Sammen med en artikel om problemstillingen i Weekendavisen førte kritikken fra EU til politisk krav om kontrol på området.

Og da Fiskeristyrelsen gennemførte de ønskede kontroller, tog den da også flere skibe med ulovligt stor motorkraft i Limfjorden. Men styrelsen sanktionerede ikke en eneste af fiskerne efterfølgende.

Grove overtrædelser

I alt blev fem skibe taget med ulovligt meget motorkraft i kontrolkampagnen i Limfjorden. Den blev udført i 2021 og 2022, og styrelsen kontrollerede 12 af Limfjordens 30 muslingebåde.

Muslingefiskeri i Limfjorden set oppefra. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Tre af overtrædelserne var ifølge Fiskeristyrelsens egen definition ”grove”, fordi motorkraften var højere end de tilladte 130 kilowatt.

Sådanne ”grove” overtrædelser skulle ifølge et notat fra Fiskeristyrelsen til fødevareministeren ”typisk” straffes ved at ”inddrage licens i to måneder”.

Det skete ikke.

Pres fra Fiskeriforeningen

Fiskerne, der havde lavet grove overtrædelser, skulle skaffe en ny og lovlig motor, hvis de ville fortsætte med at fiske i Limfjorden.

Sådan lød beskeden Fiskeristyrelsen til at starte med.

I alle tre tilfælde henvendte Danmarks Fiskeriforenings repræsentanter sig efterfølgende til Fiskeristyrelsen og problematiserede kontrolmålingerne, som blev foretaget af den hollandske virksomhed RDA Shiptech.

Og i alle tre tilfælde endte det med, at fiskerne slap uden straf og har fået lov at fiske videre med de samme motorer i Limfjorden.

Det skete på trods af, at RDA Shiptech ikke mener, at der er grundlag for at betvivle kontrolmålingerne. Den hollandske virksomhed arbejder – udover at være hyret af Fiskeristyrelsen – også som eksterne rådgivere i måling af motorkraft i fiskeriet for EU-Kommissionen.

I to af sagerne protesterede den hollandske virksomhed direkte over Fiskeristyrelsens sagsbehandling. RDA Shiptech mente, at Fiskeristyrelsen kunne ”vise en vej til at slippe af sted med manglende overholdelse af regler”, står der i en mail til styrelsen.

RDA Shiptech konkluderede også i en rapport, at en af fiskerne ”bedragede de danske myndigheders kontrollanter”.

Vi har konstateret en række fejl eller mangler ved forvaltningen af området

Joan Reimann, vicedirektør Fiskeristyrelsen

Styrelsen overhørte protesterne.

I dag uddyber direktøren for RDA Shiptech, Steven Roos, overfor TV 2:

- Baseret på vores målinger, mener jeg ikke, at skibene overholder EU-lovgivningen, fortæller Steven Roos om de to skibe.

Lektor i forvaltningsret på Københavns Universitet, Rasmus Grønved Nielsen, undrer sig:

- Det er en smule forstemmende, at en privat hollandsk virksomhed tilsyneladende går mere op i at reglerne bliver overholdt end Fiskeristyrelsen, siger Rasmus Grønved Nielsen.

Du kan læse om, hvordan de tre skibe slap for straf i faktaboksen herunder:

Hvordan slap fiskerne for straf?

Fiskeristyrelsen tog fejl af centralt dokument

Det første skib, Blackie, som blev taget med for meget motorkraft, fik lov til at justere motorens kraft ned under de lovlige 130 kW. Det mente styrelsen var i orden, fordi dokumenter fra fabrikanten viste, at motoren oprindeligt blev produceret med 125 kilowatt.

Det passer dog ikke. TV 2’s research viser, at motoren oprindeligt blev produceret med 294 kilowatt, hvilket er mere end dobbelt så meget, som er lovligt. Og det dokument, som styrelsen henviser til, er tydeligvis ikke fra fabrikanten men fra leverandøren, som fortæller til TV2, at han har nedbremset motoren.

Det var ikke ulovligt for leverandøren at nedbremse en motor, men det var ulovligt for fiskeren at bruge motoren til fiskeri.

Danmarks Fiskeriforening skriver til TV 2, at det er Fiskeristyrelsen, som er kontrolmyndighed, og det er styrelsens ansvar, at reglerne overholdes.

Skibene fik lov til at få en ny kontrol

Fiskeristyrelsen tog fejl af centralt dokumentSkibene fik lov til at få en ny kontrol

De to andre skibe Tambosund og Morten-Thomas fik efterfølgende foretaget deres egen kontrol, som viste, at de ikke havde for meget motorkraft. På baggrund af de kontroller gav styrelsen dem lov til at genoptage fiskeriet og at få en ny og anmeldt kontrol fra myndighederne.

De nye kontroller skete under protest fra RDA Shiptech, som ikke mente ikke, at der var grundlag for at betvivle de første målinger. RDA Shiptech pointerede, at fiskerne sandsynligvis ville nedbremse motorerne i strid med reglerne ved en ny kontrol, som var annonceret på forhånd.

Det blev også konklusionen i de rapporter, som RDA Shiptech lavede på baggrund af de nye målinger: Motorerne have ikke længere for meget kraft, men det var tydeligt, at der var pillet ved motorerne mellem de to målinger, lød det.

I en af rapporterne skrev RDA Shiptech endda, at det ”kan konkluderes, at ændringerne er lavet med det formål at bedrage de danske myndigheders kontrollanter”.

Ejerne af Tambosund og Morten-Thomas afviser overfor TV 2, at de har sejlet med for meget motorkraft. 

Snyd med kontroller

Problemerne kunne ikke isoleres til de skibe, som blev taget i kontrollen, ifølge det hollandske kontrolfirma RDA Shiptech.

Der var nemlig indikationer på systematisk snyd med kontrollerne. Det fremgår af en mail fra RDA Shiptech til Fiskeristyrelsen, som TV 2 har fået aktindsigt i.

Et af eksemplerne er ifølge det hollandske firma kontrollen med muslingeskibet Helle i Glyngøre den 12. oktober 2021.

Skibet er ejet af en fisker, som er en central mand i Limfjordens muslingeindustri. Han har i alt tre muslingeskibe og en bar på havnen i Glyngøre, som serverer østers og champagne.

Daværende fiskeriminister Eva Kjer Hansen og daværende kontrolchef i Fiskeristyrelsen Anja Gadgård Boye besøgte den østersbar, som er ejet af den samme fisker som ejer Muslingeskibet Helle, i 2018. Anja Gadgård Boye stoppede som kontrolchef i juli 2022. Foto: Danish Oyster Bar

Da cykelrytteren Jonas Vingegaard i forbindelse med Tour de France i 2022 inviterede verdenspressen til hans hjemby Glyngøre, lod han sig fotografere foran skibet Helle. Han har også doneret en signeret gul trøje til østersbaren.

Jonas Vingegaard portrætteret med Trine Marie Hansen i Glyngøre foran muslingeskibet Helle i 2022. Foto: Claus Bonnerup / Ritzau Scanpix

Da fiskerikontrollen ankom med eksperterne fra RDA Shiptech på havnen i Glyngøre, informerede de ejeren af Helle om, at de skulle kontrollere skibet.

Selvom ejeren var på havnen, kom han ikke med det samme. Det fremgår af rapporten fra RDA Shiptech.

Imens fiskerikontrollen ventede på ejeren af Helle, ankom en lokal mand, som gik ned i maskinrummet på skibet Helle.

Først derefter ankom ejeren, så det hollandske firma kunne gå i gang med at lave en fysisk kontrol af motorkraften.

- Det er åbenlyst, at det skaber en mistanke om, at motoren er blevet forberedt til kontrollen i strid med reglerne, hvis en mand går ned i maskinrummet, før vi må få adgang, siger Steven Roos, der er direktør i RDA Shiptech til TV 2

Ejeren af Helle henviser til Danmarks Fiskeriforening, som ikke har ønsket at kommentere sagen.

RDA Shiptech skrev desuden til styrelsen, at virksomhedens medarbejdere havde opfattelsen af, at mange af fiskerne kendte til kontrollerne på forhånd.

Ved fem af de 12 skibe, som blev kontrolleret, var der indikationer på, at motoren var blevet forberedt til kontrollen, oplyser RDA Shiptech efter forespørgsel fra TV 2.

Det er i strid med lovgivningen at indstille motoren inden en kontrol.

Direktør gav forkerte oplysninger

RDA Shiptech rådgav derfor styrelsen til at foretage opfølgende kontroller:

- Når der er omstændigheder, som indikerer, at motoren kan være forberedt til kontrollen, så anbefaler vi altid myndighederne at lave opfølgende kontroller på andre måder, fortæller Steven Roos til TV 2.

Netop fordi de fysiske kontroller er dyre og nemme at manipulere med, blev styrelsen opfordret til at kontrollere motorerne på en anden måde.

På et møde mellem myndighederne og fiskeriets organisationer i september 2021 blev det foreslået, at styrelsen bare kunne ringe til motorproducenterne og spørge hvor meget kraft, motorerne var leveret med. Altså det som TV 2 senere gjorde.

Muslingeskibe i havn i Nykøbing Mors. Foto: Simon Steensen / TV 2

Det var formand for Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, Søren Jacobsen, som kom med forslaget. Han håbede at det kunne give anledning til, at styrelsen fik ryddet op i ulovlighederne.

Styrelsens daværende direktør Nanna Møller forholdt sig til forslaget:

- Hun svarede, at de havde spurgt leverandørerne og producenterne om det her, fortæller Søren Jacobsen til TV 2.

Hans udlægning fremgår også af referatet fra mødet.

Fiskeristyrelsen er dog ikke i besiddelse af en mail, et notat eller lignende som viser, at den har spurgt producenterne eller leverandørerne, hvad motorerne oprindeligt var leveret med.

Hvis Fiskeristyrelsen havde spurgt producenter og leverandører – som TV 2 har gjort – så havde den fundet ud af, at minimum 11 muslingeskibe i Limfjorden fiskede med ulovligt store motorer.

Deriblandt skibet Helle i Glyngøre Havn, som havde en motor, der var over dobbelt så stor, som den måtte være. I hvert fald som reglerne var dengang.

Ændrer regel i al hemmelighed

Fem måneder senere – den 7. februar 2022 – blev alle de ulovlige motorer lovliggjort med tilbagevirkende kraft. Det skete i al hemmelighed i Fiskeristyrelsen, hvor man i forbindelse med en henvendelse fra en maskininstallatør valgte at ændre fortolkningen af nedbremsningsforbuddet.

Fiskeristyrelsen i København. Foto: Simon Steensen / TV 2

Selvom både erhvervsorganisationer, medier og folketingspolitikere har interesseret sig indgående for netop den regel, så oplyste Fiskeristyrelsen ikke til nogen af dem, at den ændrede fortolkningen af reglen, som altså blandt andet blev indført for at skåne havmiljøet.

Den nye fortolkning betyder, at der reelt ikke længere er grænser for hvor store motorer, bådene må have installeret. De må fortsat kun sejle med 130 kW, men nedbremsningsforbuddet, der skulle fjerne risikoen for snyd, er altså væk.

Ændringen betyder ifølge en række eksperter, at det nu er blevet nemmere at snyde med motorkraftbegrænsningerne.

Hvordan er det blevet nemmere at snyde?

Motoren bliver nemmere at justere

Fiskeristyrelsens nye fortolkning betyder, at ”professionelle leverandører og servicevirksomheder” gerne må nedbremse motoren til en lavere ydelse, efter den er blevet leveret fra fabrikken.

Jens Brauchli Jensen underviser på maskinmester-uddannelsen på Svendborg maritime akademi – SIMAC. Han mener at den nye fortolkning vil gøre det nemmere at snyde med motorbegrænsningerne:

- Det er meget nemmere at skrue en motor op, hvis den er bygget til at yde mere motorkraft, end hvis den er dimensioneret til at yde 130 kilowatt, fortæller Jens Brauchli Jensen.

Flere aktører gør det nemmere at snyde

Når kontrollen med motorerne ikke er bedre, så vil den nye fortolkning åbne for en helt ny industri af virksomheder, der kan lave nedbremsninger. Nogle vil sikkert ikke være helt fine i kanten, vurderer lektor på DTU Anders Ivarsson, som forsker i bådmotorer.

- Flere aktører og især små aktører vil – alt andet lige – betyde at det bliver nemmere at snyde, siger Anders Ivarsson.

Manglende størrelsesbegrænsning

Det kan give god mening at åbne for at kunne nedbremse motoren en smule, hvis man sørger for en ordentlig kontrol, mener direktør i RDA Shiptech, Steven Roos.

På den måde kan man give fiskerne flere muligheder, når de skal købe motorer. Men han mener ikke Fiskeristyrelsens nye fortolkning, hvor der ingen størrelsesbegrænsninger er på motorer, er en god idé:

- Jeg tror ikke den nye definition gavner lovoverholdelsen på området, siger Steven Roos.

- Fejl og mangler ved forvaltningen

Mariann Fischer Boel, der i sin tid indførte reglen, mener, at den nye fortolkning er i strid med reglens oprindelige formål, som hun husker den:

- Hvis man alligevel åbner for at nedbremse motoren, så er reglen jo ligegyldig, påpeger hun.

Fiskeristyrelsen oplyser, at det var en fejl, at den nye fortolkning af reglen ikke blev kommunikeret. Styrelsen lagde en tekst om den nye fortolkning på sin hjemmeside, efter TV 2 stillede spørgsmål til den manglende kommunikation omkring fortolkningsændringen.

Fiskeristyrelsen skriver i et svar til TV 2, at lovliggørelsen af det ulovlige fiskeri med tilbagevirkende kraft ”ligger inden for rammerne af den gældende bekendtgørelse”.

Muslingefiskeri i Limfjorden set oppefra. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Styrelsen kommenterer ikke anklagerne om, at den skulle have holde hånden over ulovligt fiskeri, men efter forelæggelsen af TV 2’s research anerkender vicedirektør Joan Reimann en række problemer på området:

- Vi har konstateret en række fejl eller mangler ved forvaltningen af området, som giver anledning til igangsættelse af en grundig gennemgang af vores nuværende procedurer og retningslinjer, siger Joan Reimann i en mail fra Fiskeristyrelsen til TV 2.

Den tidligere direktør for Fiskeristyrelsen, Nanna Møller, henviser til Fiskeristyrelsen, som ikke har svaret direkte på kritikken af hende.

Fiskeriforening: Ikke foregået ulovligheder

Danmarks Fiskeriforening har ikke ønsket at stille op til interview. Direktør Kenn Skau Fischer har skrevet følgende svar i en mail:

- Det er dybt kritisabelt, at TV 2 på et fejlagtigt grundlag beskylder en gruppe fiskere for at bryde reglerne om motorkraft, indleder direktøren.

Han skriver, at muslingefiskerne har købt og fået installeret motorer i overensstemmelse med de gældende regler.

- Alle fartøjer, der fisker efter muslinger i Limfjorden, har ved flere lejligheder fået godkendt og kontrolleret deres motorer af Fiskeristyrelsen og Søfartsstyrelsen. Og Fiskeristyrelsen har endda over for TV 2 slået fast, at motorerne ikke er ulovligt nedbremsede, skriver Kenn Skau Fischer, og fortsætter:

- Vi stiller os derfor meget undrende over for, at TV 2 har behov for at lave en tolkning af reglerne, som er anderledes end myndighedernes og på den baggrund skabe en historie.

Danmarks Fiskeriforening skriver også, at muslingeskrabernes øgede vægt skyldes modifikationer, som mindsker påvirkningen af havbunden.

Myndighedernes udlægning af sagerne stemmer ikke overens med svarene fra Danmarks Fiskeriforening. Det kan du læse om i faktaboksen herunder.

Uddybning af svar fra Danmarks Fiskeriforening

Det passer ikke, at Fiskeristyrelsen og Søfartsstyrelsen har godkendt motorer, som Danmarks Fiskeriforening fortæller.

Det har styrelserne slået fast i et møde med Danmarks Fiskeriforening. I referatet står blandt andet at ”Søfartsstyrelsen godkender ikke motorer, men registrerer derimod den effekt, som der er dokumenteret af motorfabrikanten” og ”Fiskeristyrelsen godkender ikke motorer, som er leveret fra en motorfabrikant”.

Begge styrelser har overfor TV 2 ligeledes bekræftet, at de ikke godkender motorer og, at det er fiskernes ansvar at motorerne lever op til loven.

Professor Frederik Waage har svært ved at se, hvordan myndighedernes rolle skulle ændre på lovligheden af fiskernes motorer:

- Det fratager overhovedet ikke fiskernes fra deres ansvar. Uanset om styrelsen skulle have godkendt de ulovlige motorer med åbne øjne, så gør det ikke motorerne mindre ulovlige. Bestemmelsen er ret klar, siger Frederik Waage, der er professor i forfatnings- og forvaltningsret på Syddansk Universitet.

Kenn Schau Fischer har ikke ønsket at uddybe sit citat eller oplyse nærmere hvilken del af TV 2’sresearch, som han ikke mener er korrekt.

Omkring vægt på muslingeskraberne skriver Fødevareministeriet på sin hjemmeside specifikt om muslingeskrabere i Limfjorden:

- Et fartøjs motorkraft har betydning for, hvilke redskaber fiskerifartøjet kan benytte. Jo større motorkraft, des større og tungere redskab er det muligt at fiske med. I forhold til de små redskaber har de store, tunge fiskeredskaber en større effekt på havbunden, hvor de hvirvler jord, sten og planter op og i værste fald ødelægger levesteder for plante- og dyreliv, står der på Fødevareministeriets hjemmeside.


- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.