Verdens bedste kok siger nej til mobilen i restauranten: - Vær til stede i nuet
Foto: Henning Bagger (Ritzau Scanpix)
Kenneth Toft-Hansen blev ansat som køkkenchef på Svinkløv Badehotel i 2009 og overtog sammen med sin hustru, Louise Toft-Hansen, driften i 2015.
Et par gange om ugen minder forpagteren sine gæster om reglen.
På Svinkløv Badehotel i Jammerbugten, 200 meter fra Vesterhavet, hænger der et lille skilt ved indgangen.
Det er en mobiltelefon med en rød streg over, så der er ikke noget at tage fejl af. Her ser forpagteren helst, at man pakker telefonen helt væk under middagen.
- Det er noget, vi håndhæver. Det er noget, vi står ved, og det er noget, vi opfordrer folk til. Det har været sådan altid, siger Kenneth Toft-Hansen.
Han er forpagter på det ikoniske badehotel, der brændte ned til grunden i 2016, og som siden er blevet genopført og åbnede i maj.
Kenneth Toft-Hansen blev ansat som køkkenchef på badehotellet for 10 år siden og vandt desuden det uofficielle verdensmesterskab for kokke, Bocuse d'Or, i januar.
- Vi ønsker at skabe et sted, hvor der er tid til nærvær, siger Kenneth Toft-Hansen og uddyber:
- Det er ikke et forsøg på at være gammeldags. Men det handler om, at vi skal prøve at bruge en lille smule mere tid sammen og lade være med at leve gennem linsen.
Derfor er han ikke bleg for pænt at bede folk om at lægge telefonen fra sig, og det sker et par gange om ugen.
Lørdag formiddag måtte Kenneth Toft-Hansen eksempelvis minde en gæst om, at hun skulle gå udenfor, hvis hun ville tale i telefon. Det gjorde hun, og hun undskyldte, da hun kom ind igen.
Det er ikke Kenneth Toft-Hansen, der har indført mobilreglen, understreger han. Det har altid været sådan på badehotellet.
- Det handler om, at man gerne må være til stede i nuet. Vi er i den heldige situation, at der også er en skøn udsigt og en mulighed for, at man kan nyde den og være til stede i det, siger han.
Lader mobilen ligge
Forpagteren oplever generelt, at hans gæster accepterer reglen. Især efter genåbningen i 2019 har der været en anden stemning omkring at lade mobilen være i tasken eller lommen.
- Jeg føler mig virkelig privilegeret, for folk tager så godt imod det. Det er også noget, folk ofte er allerede er afklaret med, når de kommer her, siger han.
Samtidig er forpagteren klar over, at det ikke er noget, som alle restaurationer kan gøre. Omtale på de sociale medier er nemlig gratis reklame.
- Jeg tror ikke, der er ret mange, der er med i den båd her. Men jeg skal ikke fortælle nogen som helst, hvad de skal gøre, siger han.
Selv tror han på, at det er det rigtige for badehotellet.
- Man vinder lidt på gyngerne og taber lidt på karussellerne. Der er mange gode historier, der går analogt, når man går herfra og siger: "Deroppe opfordrer de til, at man ikke taler i telefon". Så er spørgsmålet, om det ikke er en bedre markedsføring end en milliard instagrambilleder.
Må folk ikke selv om, hvorvidt de har lyst til at tage et billede?
- Det må de helt bestemt. Det skal være helt op til det enkelte individ. Men for vores lille hotel er det min opgave at sætte nogle rammer for, hvordan det her sted skal være. Der kan jeg jo godt appellere til, hvad det er, man gør her, siger han og uddyber:
- De stunder og oplevelser, der kan være ved at leve gennem nuet, tror jeg er større, end dem man kan få igennem en telefon.