Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Vingegaard har stadig svært ved at forstå, hvad han har opnået

Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Cykelrytteren Jonas Vingegaard er født i Hillerslev, en lille by i Thy, og han kan se tilbage på en helt fantastisk sæson.

Det seneste års udfordringer har styrket Jonas Vingegaard og gjort ham mere moden. Det giver ham troen på endnu flere store resultater i fremtiden.

Han er igen trukket i lycra. Tilbage i rampelyset.

Den seneste tid har Jonas Vingegaard 'gemt sig' hjemme i Glyngøre i det nordligste Midtjylland. For at få fred fra medierne og have muligheden for at puste ud efter en på flere måder hård sæson.

Det er nu ikke, fordi han er mediesky. Han har bare ikke et behov for at være i medierne, men er i stedet den type, der hellere vil lade benene tale.

Det var sådan, det blev nødt til at være. Det er ikke sådan, jeg er som person, men jeg blev bare nødt til det.

Jonas Vingegaard, cykelrytter

På gaden i Glyngøre har Jonas Vingegaard dog ikke kunnet gemme sig. For i den lille by på halvøen Salling kender alle næsten hinanden, og det er med Vingegaards egne ord "egentlig fint". Det er hans hjem, og det vil det altid være. Spanien eller Italien vil ikke føles hjemligt for ham.

Snart 25-årige Jonas Vingegaard blev for alvor kendt i Danmark, da han leverede toppræstationer og et topresultat i årets Tour de France.

Da TV 2 SPORT i begyndelsen af november møder ham til en planlagt mediedag på et hotel tæt ved Sallingsundbroen, der forbinder Mors med Salling, har han selv stadig svært ved at forstå, hvad han opnåede på de franske landeveje i sommer.

- Jeg tror stadig, når jeg tænker over det, at jeg synes, det er surrealistisk på en eller anden måde at være blevet nummer to i Tour de France.

- Jeg har altid tænkt det som noget uopnåeligt, men at det så lige pludselig sker og lidt ud af det blå, er bare, sådan det er, og det må man jo så vænne sig til, siger Jonas Vingegaard til TV 2 SPORT.

Jonas Vingegaard (tv.) på podiet i Paris efter sin andenplads i Tour de France. Foto: Anne-Christine Poujoulat/AFP/Ritzau Scanpix

Er du overrasket over, hvor meget det har fyldt for alle andre også?

- Helt sikkert. Jeg kunne godt mærke, at jo længere vi kom ind i Touren, jo mere begyndte folk at tro på, at det kunne lade sig gøre. Medierne ville også tale mere med mig, og efterfølgende har det været vildt.

Kørte med en hemmelig plan under Tour de France

Jonas Vingegaard, der kører for det hollandske storhold Jumbo-Visma, blev en eftertragtet herre blandt journalisterne til Tour de France, efter at Jumbo-Visma-stjernen og Vingegaards kaptajn, Primoz Roglic, måtte udgå før 9. etape.

Jonas Vingegaard

  • Fulde navn: Jonas Vingegaard Rasmussen
  • Født: 10. december 1996
  • Professionel siden: 2019
  • Hold: Jumbo-Visma
  • Tidligere hold: ColoQuick (2016-2018)
  • Etapesejre: 6. etape i Polen Rundt (2019), 5. etape i UAE Tour (2021), 2. etape i Settimana Internazionale Coppi e Bartali (2021) og 4. etape i Settimana Internazionale Coppi e Bartali (2021)
  • Løbssejre: Settimana Internazionale Coppi e Bartali (2021)
  • Største resultat i karrieren: Nr. 2 i Tour de France (2021)

På det tidspunkt var Vingegaard Jumbo-Vismas bedste mand i klassementet og derfor den naturlige arvtager.

- Vi kom til Tour de France med Primoz som kaptajn. Planen var så hele tiden, at vi skulle være tre andre ryttere, der skulle holde os inde i klassementet - uden at vi fortalte det til nogen. Men Primoz var kaptajnen, og jeg skulle vente på ham, hvis han styrtede eller havde brug for en ny cykel.

- Så styrtede han (på 3. etape, red.), og vi mistede en hjælperytter dér (Robert Gesink). Steven (Kruijswijk) styrtede også (på 3. etape, red.), så det hele gik egentlig rigtig dårligt, og vi var langt nede. Så det var en rutsjebanetur.

- Men at vi så sluttede, på den måde vi gjorde, var fantastisk, siger thyboen. Vingegaard er født i Hillerslev, en lille by i Thy.

I takt med de gode præstationer i Tour de France valgte Jonas Vingegaards hold også at beskytte ham mere og mere. Det var hårdt for ham med den enorme mediedækning oven i kraftudladningerne på landevejene.

- Jeg vidste godt, at jeg ikke kunne gøre alle glade. Så til sidst blev det noget med, at jeg spurgte vores pressemand, hvem jeg skulle tale med, og så talte jeg med dem, og så måtte jeg ignorere andre, der råbte mit navn.

- Det var sådan, det blev nødt til at være. Det er ikke sådan, jeg er som person, men jeg blev bare nødt til det.

Det logiske OL-afbud

I det hele taget kender Jonas Vingegaard sig selv rigtig godt.

I år har jeg i højere grad indset, at jeg har niveauet.

Jonas Vingegaard, cykelrytter

Med planen om, at han skulle køre noget, der lignede klassement i sommerens Tour de France, indså han ret hurtigt, at det ville blive intenst og også hårdt for ham mentalt.

Det var derfor logisk for ham at melde fra til OL i Tokyo allerede inden Touren. Også selv om ruten i Japan lå godt til ham.

- Jeg kunne måske godt være taget til OL, men så tror jeg, at resten af min sæson havde været ødelagt. Så havde jeg været helt smadret mentalt, og så kunne jeg lige så godt lade være med at køre cykelløb efter det. Og så ville jeg nok heller ikke få et resultat, fordi jeg i forvejen var helt smadret.

Jonas Vingegaard med Sallingsundbroen bag sig. Foto: TV 2 SPORT

Var det en svær beslutning?

- På den ene side var det. Det er jo OL, og det lå ret godt til mig. Så jeg tænkte i hvert fald meget over det, men Touren var det vigtigste.

Mentalt styrket og mere moden

Det mentale er over tid blevet en af Vingegaards største styrker som cykelrytter. Tidligere var det en af hans svagheder, indrømmer han. Nu bliver han ved og bliver ved med at tro på det.

Normalt passer Ardennerklassikerne mig altid, men spørgsmålet er, om det skal være næste år, eller jeg skal vente yderligere et år.

Jonas Vingegaard, cykelrytter

Af den grund er han ikke bleg for at melde klart ud, at han håber at kunne køre med om sejren, i de fleste løb han stiller op i fremadrettet.

- Sidste år havde jeg høje forventninger til mig selv, fordi jeg aldrig havde været bedre. Med de watt, jeg kunne køre i træningen, tænkte jeg 'okay, hvis ikke jeg kan køre med om sejren i cykelløbene, er det en fiasko'.

- I år har jeg i højere grad indset, at jeg har niveauet, men hvis jeg så ikke er der en dag, er det bare, sådan det er. Jeg er ikke bange for at fejle.

Hvordan har du arbejdet med det?

- Jeg har været kaptajn nogle gange. Så bliver man kastet ud i det. Det giver noget hår på brystet. Så tænker jeg også, at det at blive far gør en hel del, da man skal træffe nogle svære valg allerede dér.

- Det har gjort, at jeg er vokset mentalt og er blevet mere moden det seneste år, siger Jonas Vingegaard, der gerne vil blive bedre til at være kaptajn.

Jonas Vingegaard med sin følgesvend. Foto: TV 2 SPORT

Han bliver dog aldrig en leder, der kommer til at slå i bordet. Han er af natur et stille gemyt, der foretrækker de konstruktive samtaler.

- Jeg tror ikke, at jeg kommer til at sige, at nu er det mig (I skal køre for i dag). Jeg tror, at vi kommer til at lægge en plan med holdet, for de cykelløb jeg skal køre. Og så må vi se, hvilken rolle jeg får i dem.

Vil køre klassement i flere Grand Tours

Med pausen fra cyklen og rampelyset er der nu tanket op til næste års strabadser.

Forberedelserne til den kommende sæson begyndte med en halvanden times cykeltur på de nordvestjyske veje den første tirsdag i november, og i december tager Vingegaard på træningslejr med sit hold.

Han og Jumbo-Visma har ikke talt om hans program endnu, men Tour de France med start i Danmark 1. juli står øverst på ønskesedlen.

I de løb, han skal køre sammen med Primoz Roglic, tænker Jonas Vingegaard, at han får en fri rolle. I andre løb håber han på en kaptajnrolle.

- Normalt passer Ardennerklassikerne mig altid, men spørgsmålet er, om det skal være næste år, eller jeg skal vente yderligere et år. Der er mange ting, vi skal tænke igennem, og det skal vi tale om.

- Vi har ikke talt om det endnu, men det finder vi ud af.

Noget har Jonas Vingegaard dog på plads for 2022: Han vil forbedre sin enkeltstart og i det hele taget bliver en endnu bedre cykelrytter, så han i fremtiden kan køre klassement i flere Grand Tours.

Ud over Tour de France er det Vuelta a España og Giro d'Italia.


- Vi skriver Danmarkshistorie: Endelig klar til at bruge hundredevis af millioner

Foto: Hans-Christian Lauritzen, TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Aalborg får nyt vartegn, der skal gøre byen lige så berømt som snapsen.

Om to år skal det hele være klar.

Kunsthal Spritten og det 30 meter høje kunstværk Cloud City Aalborg. Målet er at Nordjyllands største by får et kulturtilbud i verdensklasse. Det er ikke ambitioner der mangler, når de to chefer for Kunsthal Spritten fortæller om fremtiden.

- Det er Danmark, der får en ny kunsthal. Det er sådan set også Nordeuropa, der gør det, fordi med sådan et stort kunstværk, vi kobler til bygningen, så kigger vi ind i et helt vildt ambitionsniveau. Et vi alle sammen kan glæde os til, om vi bor i Aalborg eller et andet sted i Nordeuropa, siger Signe Cecilie Nørgaard Jochumsen, der er en af de to chefer for Kunsthal Spritten.

Specielt når talen falder på den argentinske kunstner Tomás Saraceno, der skal lave det 30 meter høje kunstværk uden for Kunsthal Spritten, drømmer Aalborg stort.

Så vildt bliver det nye kunstværk.

Chefer bliver holdt langt væk fra tidsplanen

Projektet Kunsthal Spritten og Cloud City Aalborg skal stå færdig i løbet af 24 måneder, men:

Den præcise dato for indvielsen er ikke fastlagt.

Otte fonde og Aalborg Kommune betaler for projektet til 350 millioner kroner. Fondene står for 295 millioner, mens Aalborg Kommune betaler 55 millioner og står for driften, indtil åbningen.

De to chefer i Kunsthal Spritten er kunsthistorikere, men de tør godt love, at byggeriet er klar om to år.

Bare rolig. Det er ikke kunsthistorikere, der skal stå for håndværksarbejdet.

Bilbao-effekten kan give milliarder

I Aalborg drømmer de om den såkaldte Bibao-effekt. I 1997 fik den nordspanske by et Guggenheim-museum. Det fik i løbet af 10 år investeringer i kunst og byudvikling til at eksplodere, så Bilbao i dag tiltrækker turister fra hele verden i tusindvis. Og indtægter for milliarder.

Dagen i dag, hvor projektet blev endeligt sat i gang, er Aalborg første skridt på vej mod mere international anerkendelse og altså drømmen om en nordjysk pendant til den nordspanske opblomstring.

- Det er bestemt ikke hver dag, og vi skriver Danmarkshistorie, påpeger Bibi Henriksen Saugman, der er den anden af de to chefer på Kunsthal Spritten.

10 år undervejs

Ideen med Kunsthal Spritten og Clous City Aalborg blev født for 10 år siden af erhvervsmanden Martin Nielsen. Siden har det været igennem et tumultarisk forløb, der blandt andet omhandlede ballade om udbygningsaftaler og stor intern palaver mellem entreprenører og kommune.

Det var i 2014 Martin Nielsen første gang luftede sine planer om at omdanne den gamle spritfabrik til en ny eksklusiv bydel. Trods de mange bump tør alle godt melde ud, at om to år er de klar.

Bygger videre på arbejdet fra fortidens pionerer.

Kunsthal Spritten fortæller, at de stadig holder arrangementer i de par år, som renoveringen og byggeriet tager. Derfor bliver der rig mulighed for nordjyderne til at besøge stedet, mens det bliver lavet om.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Han skal være afdelingsleder i European Energy.

2025 bliver et overordentligt travlt år for Kristian Tilsted.

Han har netop scoret et nyt job som afdelingsleder i European Energy, hvor han nu er ansvarlig for drift og vedligeholdelse af selskabets solcelleparker. Ikke nok med det skal han også forsøge at bevare borgmesterposten på Venstre-hænder ved kommunalvalget, som løber af stablen 18. november.

I august blev han nemlig udpeget som Venstres borgmesterkandidat, efter den siddende borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) havde besluttet, at han ikke ville genopstille.

Kristian Tilsted lader TV2 Nord vide, at det nye job ikke rokker ved hans ambitioner.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg går til valg på, at vi beholder borgmesterposten, så det er helt klart målet. Lykkes det, har vi en ny situation, men det er jo kalkuleret i forhold til min ansættelse, så det har jeg selvfølgelig talt med min nye arbejdsgiver om, siger Kristian Tilsted.

Har lavet aftale med hustru

Ved siden af jobbet som afdelingsleder skal der dermed føres valgkamp til næste år. Folk skal dog ikke være nervøs for, at han går på kompromis med den del.

- Der skal være tid til at føre valgkamp. Jobbet er fleksibelt, og jeg kan også arbejde hjemmefra. Det hele er et spørgsmål om prioritere sin tid. Jeg har en aftale med min hustru om, at der kan afsættes tid til det hele. Det går selvfølgelig lidt ud over familielivet, men vi har heldigvis voksne børn, så de kan passe sig selv, siger borgmesterkandidaten.

Kristian Tilsted har siddet i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune i 10 år og er i dag medlem af Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.

Han blev tidligere på året fritstillet fra det direktørjob, han havde i Netselskabet Elværk. Ifølge eget udsagn på grund af omstruktureringer.

Den nye arbejdsplads ligger i Nykøbing Mors. European Energy er en international organisation med 850 ansatte fra 43 nationaliteter.

Han får arbejdsplads i Nykøbing Mors og bliver chef for samlet 14 medarbejdere. Det nye job glæder ham.


Mens de jubler i Lønstrup - er de skuffede i Tversted og Kjul

Foto: Henning Larsen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er ikke alle steder i Hjørring, der er ramt af kysterosion, der får del i de millioner, Hjørring Kommune har fået til kystsikring.

- Vi er dybt skuffede over, at der ikke er penge til de områder, der er mest ramt af kysterosionen.

Sådan lyder det fra Kurt Trynskov, der ejer Aabo Camping i Tversted.

For fredag har Hjørring Kommune fået 6,3 millioner kroner til sandfodring ved kommunens vestvendte kyst. Sandfodringen skal ske på en 8,8 kilometer lang strækning, der ikke omfatter Tversted.

- Det er da skuffende, at når der kommer så mange penge, så er vi ikke tilgodeset. Og mange af de steder, der er nævnt, er der jo lavet hårdt kystsikring, siger campingpladsejeren.

De er dog ikke interesserede i hård kystsikring i Tversted, der vil skæmme landsskabet. De er tilgengæld interesserede i at få sandfodret deres kyst.

- Jeg er barnefødt i Tversted, og der var engang, hvor der var høje klitter nedenfor den blå kiosk, hvor man kunne ligge og sole sig og en strand på 50-70 meter. Men nu er alle klitterne væk. Og nu er der ikke ret meget bred strand tilbage, siger campingpladsejeren.

Her skal der sandfodres

Der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Man piller ved det naturlige flow

Samme holdning deler Arne Therkelsen fra Kjul Strand. Også her er de blevet forbigået, og han mener, at området på den måde bliver ramt dobbelt.

For ikke nok med, at der ikke skal sandfodres på strækningen, så bliver den naturlige barriere, der lægger sig ved molen i Hirtshals Havn, renset op og fjernet igen.

- Vi bliver dobbeltramt. Hvis man skal tro læren om tilblivelsen af Skagens Odde, er det jo ikke uden betydning, at de oprenser det sand, som Hirtshals Havn stopper. Vi har svært ved at forstå, at det skal suges op og sejles vestpå igen, lyder det fra Arne Therkelsen.

Se interview med Søren houmann, der er udvalgsformand i Hjørring Kommune.

Skagens Odde er en stor sandodde, der er blevet dannet indenfor de seneste 7000 år. Det er den ved, at enorme mængder af sand er blevet frigjort ved erosion af de kvartære lag langs Nørrejyllands vestkyst, for naturligt at blive transporteret til Jyllands nordende af bølger og strøm.

- Det er jo hans levebrød

Han er skuffet over, at det, han kalder naturkommunen Hjørring og havnen i Hirtshals, har fået dispensation til at sejle sandet vestpå.

- Det er jeg lidt uforstående overfor. For det er på grund af sandets naturlige flow, at Skagens Odde og Kjul eksisterer, og det naturlige flow afbryder man jo ved at føre sandet tilbage. Jeg kan næsten kun tænke, at erosionen på sigt bliver et endnu større problem, end det er i øjeblikket, siger Arne Therkelsen.

Sådan ser det ud, når der sandfodres.

Både i Tversted og i Kjul har det betydning for turismen i området, at de brede sandstrande ser ud til at være en saga blot - undtagen på de vindstille dage, som der ikke er mange af på vestkysten.

- Det var og er det, turisterne kommer efter. De, der ikke er kommet i området i mange år, tror, de er kørt forkert, når de kommer her, siger Kurt Trynskov fra Tversted, der bliver bakket op af Arne Therkelsen:

- De turister, der kommer her, kommer jo, fordi der har været en bred vesterhavsstrand med god adgang, der er en børnevenlig. Og det kan ikke undgå at blive påvirket. Min genbo er en campingplads, og det er jo hans levebrød det her. Vi har i forvejen ikke mange virksomheder og arbejdspladser her i vandkanten, siger han.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.