LIGE NU:

Slappe nosser ophidser feminist

En nordjysk kunstner har lavet et kunstværk i Aarhus, der får tæsk.

Nosserne er ikke ligefrem friske, men nu er en kvinde blevet så træt af at kigge på dem, at hun føler, hun er nødt til at tage bladet fra munden.

Det drejer sig om den 15 kilo tunge bronzeskulptur "Balls tell it all", der står ved Godsbanen i Aarhus.

I et nyt og langt, offentligt skriv på Facebook retter billedkunstner og kunstanmelder Trine Rytter Andersen en sønderlemmende kritik af værket og af Godsbanens direktør, Flemming Dybbøl.

I røven på #metoo

"Balls tell it all" er skabt af den nordjyske kunstner Henrik Busk Andersen og blev indviet i Godsbanens gårdhave i foråret 2019.

Kunstværket er ifølge billedkunstner og kunstanmelder Trine Rytter Andersen et vartegn for Godsbanen, og det er der flere ting galt med, lyder det.

Den ene er timingen.

- Værket bliver præsenteret på bagkant af hele #metoo-bølgen, og jeg har personligt kendskab til en lang række testemonials af kvinder, der har haft nogle meget grimme oplevelser i kulturbranchen. Det er blandt i den kontekst, jeg synes, nosserne er et temmelig klodset og uheldigt valg, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Kunstværket her ville ikke få mange stjerner i en anmeldelse fra Trine Rytter Andersens hånd.
Kunstværket her ville ikke få mange stjerner i en anmeldelse fra Trine Rytter Andersens hånd.

Den anden ting, Trine Rytter Andersen hæfter sig ved, er, at direktøren for Godsbanen, Flemming Dybbøl, ikke har konsulteret de kunstneriske kræfter i Godsbanen, inden værket blev hentet til Aarhus.

- Når direktøren for Godsbanen enerådigt beslutter, at dette kunstværk skal være et varemærke for Godsbanen, er det torskedumt, at han ikke lige rådfører sig med lederen af Aarhus Billedkunstcenter, siger Trine Rytter Andersen til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- De har kontorer dør om dør på Godsbanen, og det ville klæde ham at anerkende alle de fagligheder, som huset rent faktisk råder over.

Flotte stramme nosser

Det tredje kritikpunkt er kvaliteten af kunstværket. Det ville ikke få mange stjerner i en anmeldelse fra Trine Rytter Andersens hånd.

- Ud fra et kunstkritisk synspunkt er det en 'slap' skulptur. Jeg har intet imod nosser, og nogle stramme nosser med et højere abstraktionsniveau ville have været perfekt i en anden kontekst, siger hun og fortsætter:

- Jeg har intet imod nosser, og nogle stramme nosser med et højere abstraktionsniveau ville have været perfekt i en anden kontekst.

- Der er i øvrigt en stor tradition for flotte nosser og penisser i den antikke kunst, så intet nyt under solen, bortset fra, at de klassiske er lækre.

Trine Rytter Andersen, der betegner sig selv som "erklæret feminist", har sin daglige gang i Godsbanen, hvor hun optager et skrivebord.

Kulturnosseriet

At kritikken kommer nu - i stedet for, lad os sige foråret 2019, hvor værket blev indviet - skyldes ifølge Trine Rytter Andersen, at hun ved gensyn med værket efter tre måneders coronapause ikke længere kan ignorere sin ærgrelse og irritation.

- Jeg har forsøgt at lukke øjnene, men jeg kommer der så ofte, at jeg bliver irriteret, fordi det er et dårligt kunstværk. Flemming Dybbøl hævder, at det ikke er tænkt som et symbol for Godsbanen, men det bliver det på grund af den centrale placering. Det er derfor, at jeg foreslår, at vi i fremtiden kalder stedet for Kulturnosseriet. Så kan vi i det mindste grine ad det, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Flemming Kjær Poulsen Dybbøl på Facebook:

Selvom Flemming Dybbøl rives midt over i skrivet på Facebook, er han ifølge Trine Rytter Andersen "en sød og rar mand".

Flemming Dybbøl var, inden han i 2016 blev direktør for Godsbanen, kommerciel chef for Smukfest i Skanderborg.

- Rockbranchen hørmer, så vidt jeg kan læse, stadig kraftigt af mand, og han har lidt at lære endnu, siger Trine Rytter Andersen.

TV2 ØSTJYLLAND har tirsdag kontaktet Flemming Dybbøl. Han ønsker ikke at udtale sig om kritikken, men henviser til en kommentar (se ovenfor), han har skrevet til Trine Rytter Andersens facebookopslag.