Aalborg-stjerner kalder reklame for respektløs
Foto: Claus Fisker / Ritzau Scanpix
Ordet "respektløst" går igen i den danske landsholdslejr, mens TV 2-chefredaktør jubler over reklamen.
Danmark har ikke har vundet EM i håndbold siden 2012, men det gør de med garanti i denne måned.
Det er i hvert fald det budskab, som TV 2 i en reklame for januars EM-slutrunde forsøger at sprede. Og dét ærgrer flere af de danske landsholdsstjerner. Blandt andre Mathias Gidsel.
- Jeg synes ikke, at den er helt spot on. Jeg synes heller ikke, at den helt viser, hvad vi står for. Samtidig er det måske også lidt respektløst over for alle de andre hold, som også er enormt dygtige og træner hver dag, siger Mathias Gidsel, der understreger, at han også godt kan se det sjove i reklamen, til TV 2 Sport.
”Guldet er reserveret”
Hvis man har set flow-tv på TV 2s kanaler op til EM, der begynder onsdag, har det været svært at undgå at se kampagnen, hvor ”Guldet er reserveret” står med fed hvid skrift på en rød baggrund.
Inden har flere af verdens største håndboldnationer – i hvert fald ifølge undertekster – givet udtryk for, at de lige så godt kan give op og blot kæmpe om de sekundære placeringer:
- Hvad vil vi ha’? Sølv, lyder det i den spanske timeoutklynge ifølge undertekster på skærmen.
- Sølv er pænere end guld, synes I ik’? lyder det i den polske ditto.
Den er skidesjov og gør lige nøjagtig det, den skal: at skabe noget opmærksomhed omkring slutrunden
John Jäger chefredaktør på TV 2 Sport
Det, der står i underteksterne, er naturligvis ikke det, holdene reelt siger, hvilket de fleste seere nok har regnet ud.
Begejstrer ikke det danske landshold
Flere af Danmarks landsholdsspillere er enige med Mathias Gidsel, og ordet ”respektløst” går igen, når de skal forholde sig til kampagnen:
Niklas Landin, landsholdsmålmand, til TV 2 Sport:
- Hvis jeg skal sætte mig i modstandernes sted og se den lidt udefra, synes jeg, den er lidt hård over for dem, der også ligger og kæmper for at nå toppen – lidt respektløst over for de spillere.
Fordi de nødvendigvis ikke forstår dansk humor?
- Ja, og fordi den godt kan blive taget ud af kontekst. Hvis de hører, hvordan vi snakker om andre, kan den godt blive modtaget lidt hårdt.
Mikkel Hansen, landsholdsbagspiller, til Jyllands-Posten:
- Det er ikke en gang kækt, det er næsten mangel på respekt for nogle af de andre lande at tale om, hvem der skal spille om andenpladsen.
Emil Nielsen, landsholdsmålmand, til TV 2 Sport:
- Jeg synes, at den er lidt hård. Det er ikke givet på forhånd. Guldet er ved gud ikke reserveret. Der skal meget held til for at vinde en slutrunde. I VM-sammenhæng har Danmark været sindssygt dygtige til det og har vundet tre gange i streg. Men det betyder ingenting, og det er 12 år siden, at vi har vundet EM.
Synes du også, at den er sjov?
- Jeg kan da godt se humoren i det. Det kan jeg selvfølgelig godt. Men jeg synes, at det er et pres, som måske ikke er nødvendigt at lægge, for det er ikke givet på forhånd på nogen som helst måde. Vi er en af favoritterne. Det er der ingen tvivl om. Men der er mange andre hold, der er rigtig dygtige.
Rasmus Lauge, landsholdsbagspiller, til TV 2 Sport:
- Jeg har ikke rigtig så meget at sige til den. Jeg vil bare pointere, at vi spillere og holdet omkring ikke har noget med det at gøre. Det er TV 2s eget værk. Så må det være op til dem, der ser det, at vurdere, hvad de synes om det. Men jeg vil bare gerne tage afstand til den og sige, at det er ”fjernsynsværk”. Det er TV 2s værk. Det holder vi det til her.
TV 2-chefredaktør jubler over reklamen
De danske spillere behøver dog ikke at bekymre sig, mener TV 2 Sports chefredaktør, for det hele er bare for sjov, og det fremgår tydeligt.
- Jeg synes, reklamen er fantastisk. Det er desværre ikke mig, der har fundet på den, men TV 2 Marketing, som er geniale, siger John Jäger.
John Jäger har ansvaret for TV 2s håndbolddækning, og det er ham, der har godkendt kampagnen, som han ”står 100 procent på mål for,” som han beskriver det.
- Den er skidesjov og gør lige nøjagtig det, den skal: at skabe noget opmærksomhed omkring slutrunden.
Han er ligeledes begejstret over, at marketingafdelingen tager chancer. Det er nemlig dét, der skal til.
- Vi har lavet rigtig mange gode kampagner gennem mange år. For eksempel lavede vi en om det frivillige foreningsliv i dansk håndbold, og den var der – groft sagt – ikke nogen, der lagde mærke til.
- Den her gang – og flere gange tidligere – har jeg sagt, at de skal komme med noget, der går til kanten, hvor det er helt fint, at de fleste synes, at det er skidesjovt, og hvor nogle mener, at det er for meget af det gode. Og det er lige præcis det, de har ramt denne gang, siger chefredaktøren.
Helt på sin plads, at landsholdet tager afstand
Han forstår dog udmærket godt, at det danske landshold tager afstand til reklamen; alt andet ville ikke give mening, mener han.
- At Landin og de andre spillere siger: ”Det dér, det er TV 2, der laver det. Det har ikke noget med os at gøre”, er helt forståeligt. Og de har helt ret: Det har vitterligt intet med herrelandsholdet at gøre. Hvis de havde lavet den kampagne, ville man sige ”okay, slap lige af”. Men det er TV 2, der har lavet kampagnen og står som afsender, siger John Jäger og tilføjer:
- Alle oddssættere er enige om, at Danmark er storfavorit til at vinde EM. Danmark har vundet VM tre gange i træk. Selvfølgelig er Danmark storfavorit til det her. I stedet for bare at sige det laver vi lidt sjov og ballade på en så tyk for fed måde, så det driver ned ad væggene, at det er for sjov.
Hvor går grænsen?
- Det er et godt spørgsmål. Jeg skal nok sige til, når jeg finder den, og det er ikke her.
Se alle EM-kampe på TV 2 Play – få overblikket i sendeplanen.