Vingegaard havde advaret – løbsarrangør svarede aldrig
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Baskerlandet Rundt har ikke reageret på et sikkerhedsfirmas henvendelser forud for årets udgave af løbet.
Det er nemt at være bagklog, men det voldsomme styrt i Baskerlandet Rundt torsdag kunne måske være undgået, hvis arrangørerne havde lyttet til blandt andre Jonas Vingegaard.
I januar holdt Safe Cycling, et firma der tilbyder sikkerhedsløsninger til ryttere, arrangører og tilskuere, et møde med Vingegaard og hans hold, og her luftede danskeren sine bekymringer omkring særligt nedkørslerne i Baskerlandet Rundt.
Det fortæller Markus Lærum, administrerende direktør og stifter af Safe Cycling, til TV 2 Sport.
Efterfølgende forsøgte Safe Cycling at række ud til arrangørerne af Baskerlandet Rundt, men uden held.
- Vi har siddet med informationen i fire måneder omkring en bekymring for løbet, så at se løbet i dag (torsdag, red.) og hans styrt på en nedkørsel er meget frustrerende, siger Markus Lærum.
- Jeg kan ikke sige, at de (Baskerlandet Rundt, red.) med os kunne have undgået styrtet, men højst sandsynligt til en vis grad, fordi vi kører ruten, vi taler med rytterne. Vi ville se, som vi så i dag (torsdag, red.), at det var en dårlig vej med en dårlig struktur, som de fleste bemærkede.
- Så baseret på input fra ryttere er det virkelig farligt at have denne vejoverflade på nedkørsler. Og Jonas rejste allerede bekymring for nedkørslerne. Vi vidste, at det var farligt, og at der skulle være gjort noget ved det.
Én ting overraskede Safe Cycling-direktør
Jonas Vingegaard brækkede kravebenet og flere ribben i styrtet på 4. etape.
Det er en af de farligste ting, man kan have ved siden af en løbsrute
Markus Lærum, adm. direktør og stifter af Safe Cycling
Værre gik det ud over Jay Vine fra UAE-teamet og Steff Cras fra det franske hold TotalEnergies. Australske Vine brækkede en nakkehvirvel og to af de øverste ryghvirvler i mødet med asfalten, mens Cras punkterede sin ene lunge, brækkede flere ribben og også pådrog sig to brud på ryghvirvlerne.
Markus Lærum fra Safe Cycling hæfter sig ikke kun ved den ujævne vej på nedkørslen efter etapens første stigning. Efter svinget, hvor styrtet fandt sted, var der en betongrøft.
- Det er en af de farligste ting, man kan have ved siden af en løbsrute. Især på nedkørsler, især i et sving. Så det var overraskende, at den ikke var afskærmet overhovedet, siger Lærum til TV 2 Sport.
- Hvis vejen er ujævn, og der er sten på, er man nødt til at tage sig af det eller advare rytterne om det på en eller anden måde.
Efter etapen blev Quinten Hermans fra Alpecin-Deceuninck spurgt, om den specifikke nedkørsel var for farlig.
- Det kan jeg ikke sige. Jeg synes egentlig ikke, at det var et farligt sving. Jeg synes, at vi nogle gange skubber grænserne for hårdt, siger han til det belgiske medie Sporza.
Torsdag aften, da Vingegaards hold, Team Visma | Lease a Bike, gav en opdatering på danskerens tilstand, oplyste det hollandske hold også, at Vingegaard foreløbig bliver på hospitalet til observation.
TV 2 Sport forsøger at få en kommentar fra arrangørerne af Baskerlandet Rundt.