Arkivfoto: Kristian Djurhuus Ritzau Scanpix

Ældre mand svindlet til at udlevere NemID

Et ældre ægtepar fra Vesthimmerlands Kommune er blevet udsat for bedrageri, da en endnu ukendte gerningsmænd forleden svindlede sig til at få udleveret personlige oplysninger pr. telefon.

Ægtemanden, der er i 70´erne, blev ringet op af en ukendt person, som udgav sig for at være fra Udbetaling Danmark.

Den ukendte person oplyste, at hustruens pension var ved at blive overført til en anden person. Gerningsmanden formåede derved at få udleveret forurettedes personnummer, NemID og et pengebeløb fra mandens bankkonto. 

Sagen er nu anmeldt til Nordjyllands Politi og herfra, at man altid skal anmelde sådanne sager. Det kan man gøre ved at ringe 114 eller henvende sig personligt i ekspeditionen på en politistation.

Politiet vil i forbindelse med anmeldelse kunne vejlede  om, hvad der videre skal ske i sagen. 

Hvis man har haft økonomiske tab, er det vigtigt, at man sammen med anmeldelsen sender dokumentation for dette. Det kan fx være dokumentation fra banken, MobilePay, PayPal eller Western Union, der viser en overførsel af penge. Denne dokumentation er nødvendig i politiets vurdering af  anmeldelse.

 

Du bør anmelde det til politiet, hvis du via en computer, tablet eller smartphone

 

  • er blevet franarret dine kreditkort-, netbankoplysninger eller andre følsomme oplysninger via falske annoncer, e-mails, sms’er eller hjemmesider.
  • har betalt for en vare, som du ikke har modtaget, eller hvis du som virksomhed eller privatperson har afsendt en vare, som du ikke har fået betaling for, fx fordi varen var købt med stjålne kreditkortoplysninger.
  • er blevet udsat for afpresning, hvor gerningsmanden kræver et pengebeløb for ikke at udlevere dine følsomme eller krænkende billeder.