Havarikommission lukker sag om færge-uheld
Den Maritime Havarikommission går ikke videre med sagen, hvor en lastbil trillede af færgen Mary 26. oktober.
Årsagen til, at en lastbil tidligt om morgenen 26. oktober i år trillede af Hvalpsund-Sundsøre-færgen, Mary, var, at lastbilen ikke var bremset.
Det slår Den Maritime Havarikommission fast, efter der er blevet lavet en indledende undersøgelse.
- Og hermed lukker vi sagen, lyder det fra undersøgelseschef i Den Maritime Havarikommission Øssur Jarleivson Hilduberg.
Han forklarer, at det ret hurtigt stod klart, hvad der var sket, og at der udelukkende var sket materiel skade på færge og lastbil, og at ingen personer var kommet noget til.
- Så på den baggrund er der ikke nogen grund til at gå videre med sagen, siger Øssur Jarleivson Hilduberg.
Kunne uheldet være undgået, hvis til- og frakørselsramperne var slået op?
- De her ramper skal udelukkende sikre, at biler, gods og passagerer kan komme til og fra færgen. De er ikke designet til at skulle holde noget på færgen, hvis for eksempel en bil begynder at rulle, forklarer Øssur Jarleivson Hilduberg.
Han fortæller, at når ramperne ikke er beregnet til at holde en lastbil, så er det ligegyldigt, om ramperne var oppe eller nede under sejladsen.
- Når vi undersøger ting, så undersøger vi, hvad der sker, og ikke i et kontrafaktisk univers med: "hvad nu hvis", for så ville der ingen ende være på, hvad vi skulle undersøge, siger Øssur Jarleivson Hilduberg.
Han fortæller videre, at uheldet på færgen Mary ikke får konsekvenser i retning af, at færgepersonalet skal sikre, at bilerne om bord er bremsede under overfarten.
- Det var selvfølgelig fristende at sige, at nu skal vi gøre noget. Men det skal ses i lyset af, at det er en højfrekvent overfart med mange afgange og med mange biler. Og på den baggrund er det ikke et særligt stort problem, siger Øssur Jarleivson Hilduberg.
Ifølge ham kan færgeselskabet sætte et skilt op om, at man skal huske at trække håndbremsen.
Efter uheldet med lastbilen, der trillede af færgen Mary, blev færgen Sleipner indsat som erstatningsfærge.
Men et uheld kommer sjældent alene, så en uge efter - den 4. november - fik Sleipner garn i skruen og stødte på grund.
Og både Mary og Sleipner er ude af drift, og sejladsen er fortsat indstillet oplyser Hvalpsund-Sundøre Færgeoverfart på selskabets hjemmeside.