Corona: Kommuner åbner hotlines for borgere med psykiske problemer
Foto: Ritzau Scanpix
LandboNord har oprettet en hotline så medlemmer kan få hjælp udenfor åbningstid.
På grund af Covid-19 opretter Vesthimmerlands Kommune nu en digital hotline, så unge med problemer fortsat kan få kontakt til kommunens SSP-team.
Den direkte kontakt mellem unge og SSP-medarbejderne i de nordjyske kommuner har været begrænset de seneste uger på grund af corona-situationen. Den begrænsede kontakt får nu Vesthimmerlands Kommune til at oprette en digital hotline, hvor unge kan få anonym rådgivning af kommunens SSP-team.
Derfor kan unge i Vesthimmerlands Kommune nu anonymt logge på en ny chat eller skrive til en brevkasse, hvor kommunens SSP Ungeteam sidder klar til at tale med dem om alt fra kærestesorger og ensomhed til helbred.
- De unge ringer ikke mere til hinanden, de skriver på Messenger, Snapchat eller Instagram. Derfor giver chatten de unge en ufarlig indgangsvinkel til at komme i kontakt med en rådgiver via et medie, de alligevel bruger meget, siger SSP-koordinator, Stefanie Thijssen.
Fakta om chatten
Chatten åbner mandag den 20. april 2020 og har herefter åben hver mandag – torsdag fra kl. 13:00 – 15:00, samt tirsdag og torsdag fra kl. 19:00 – 21:00.
Rådgivningen findes via linken www.cyberhus.dk/vesthimmerland, og det kan samtidig findes på UNGvesthimmerlands hjemmeside, SSP/Ungeteamets facebookside samt andre relevante medier, således det er let tilgængeligt for børn og unge at tilgå.
Chatten giver dem mulighed for at skrive ind med alt, hvad der rører sig i deres liv og sikrer dermed en forebyggende indsats i forhold til de dilemmaer, de står i.
Rådgivningen bliver en del af universet Cyberhus.dk, der er en etableret online platform for unge, drevet af Center for Digital Pædagogik, der har 15 års erfaring med at rådgive børn og unge på internettet.
Stefanie Thijssen glæder sig over, at de unge nu får en kanal, hvor de kan skrive ind med stort og småt. Det giver nemlig SSP-Ungeteamet mulighed for at komme i kontakt med endnu flere unge, som dermed får råd og vejledning i tide.
- Jeg tror, at vi med den nye chat kan hjælpe mange, som vi ikke når med de nuværende tilbud. På den måde kan vi forebygge psykiske og sociale problemer hos vores børn og unge. Vi glæder os og er meget forventningsfulde, siger hun.
Psykologisk hotline i Jammerbugt Kommune
Også Jobcenter Jammerbugt har åbnet en psykologisk hotline til borgere og kommunalt ansatte i Jammerbugt Kommune.
Det sker for at afhjælpe de psykiske konsekvenser, som coronavirus kan have. Derfor har Jobcenter Jammerbugt oprettet en telefonisk hotline. Her kan borgere og kommunalt ansatte i Jammerbugt Kommune henvende sig for at modtage telefonisk råd og vejledning af en autoriseret psykolog.
Telefonlinjen er for unge & voksne i alderen fra 15 år og op.
Den psykologiske hotline er for borgere og kommunalt ansatte, som oplever akutte og belastende reaktioner i forbindelse med COVID-19, og den situation det afføder i Danmark lige nu.
- Flere oplever et øget pres og bekymringer i forbindelse med coronaudbruddet. For at forebygge og afhjælpe de tanker, som både borgere og medarbejdere her i kommunen kan have, så har vi valgt at oprette et telefonisk tilbud gennem Jobcentret, hvor der er mulighed for at vende sine bekymringer, og finde ud af, om der er brug for yderligere hjælp, fortæller borgmester Mogens Christen Gade (V).
Psykologerne i Jammerbugt kan træffes fra onsdag 22. april på alle hverdage i tidsrummet klokken 10.00 til 12.00 på telefon: 4191 1781.