To millioner til hver skole vækker begejstring: - Det er med til at sende et klart signal
Foto: Anders Hestbek / TV2 Nord
Skoleleder Søren Toft Mølgaard ser frem til, at der lander flere penge i kassen på Aars Skole.
Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, mener regeringen, og med et nyt udspil forsøger de at få flere til at vælge den vej.
Regeringen vil bruge 2,6 milliarder kroner på at gøre folkeskolens lokaler til de praktiske fag bedre.
Udspillet vil skubbe folkeskolen i en mere praktisk retning, og det skal blandt andet ske ved at opdatere lokalerne til for eksempel madkundskab og natur og teknik.
Det vil betyde to millioner til hver folkeskole i landet, hvis pengene blev fordelt helt lige mellem alle.
Og pengene er noget, der vækker stor glæde på Aars Skole.
- Jeg tror, det er med til at få lokalerne op til standard. Det er i hvert fald med til at sende et klart signal til eleverne om, at det her er også vigtigt. At det, de lærer her, det er lige så vigtigt, som de lærer i geografi eller historie, siger Karsten Bjerregaard, lærer på Aars Skole.
Huller i taget
Regeringen lægger ikke skjul på, at den gerne ser, at folkeskolen bliver mere praktisk, og at flere unge vælger at gå erhvervsskolevejen. Det er en af årsagerne til udspillet.
Det vides endnu ikke, hvordan pengene skal fordeles ud til skolerne, men de lander på et godt sted for Aars Skole.
For selvom skolen har renoveret både naturteknik, hjemkundskab og musik, så har et hullet tag skubbet renovering af øvrige faglokaler ud i fremtiden.
- Jeg går nogle gange og siger til lærerne, der går nok fem år. Det kan være, der går ti år, fordi nogle gange er det blevet skubbet i processen. Med den her prioritering, så tænker jeg, så går der nok ikke så længe, før vi reelt får mulighed for at få dem renoveret, siger Søren Toft Mølgaard, skoleleder på Aars Skole.
Både Karsten Bjerregaard og Søren Toft Mølgaard er enige i, at det giver muligheder, som skolen måske ikke har nu.
Og det har også lagt Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye, på sinde at få investeret i faglokalerne.
- I dag bliver der gennemført alt for meget undervisning, hvor børnene sidder ned, måske kigger ind i deres computer og gennemfører nogle digitale læringsforløb. I stedet for at være i et faglokale, hvor de kan få fingrene i bolledejen, fortæller han.
Udspillet præsenteres onsdag.
Se hele indslaget herunder: